torsdag 24 januari 2008

Ytterligare en shorthanded kappsegling börjar ta form i Öresund

Joachim Hammerö har fått med sig Hjertmans som sponsor och Viken/Lomma seglingsklubbar som arrangörer. Seglingen är tänkt att gå av stapeln första helgen i Juli.
Meningen är att segla Öresund Runt under ca 20 timmar. 2008 kommer starten att gå i Viken. Banan anpassas så att båtarna kommer vara i mål omkring lunchtid dagen efter med start ca 1500.
Man har dessutom bestämt sig för att prova att begränsa storleken på båtarna till 12 m och inte tillåta sportbåtar. Allt för att försöka väcka vanliga båtar/seglare till att tycka att det kul att kappsegla igen.
Ett initiativ för att få igång de mindre båtarna på kappsegling utan att behöva jaga ihop stora besättningar. Dags att skrämma igång Balladerna och Scampis igen.
De flesta som kappseglar idag kan ju fortfarande vara med eftersom 12m är ju fortfarande stort.

24 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Man kör 2-handed. Alltid bra med sällskap.

Anders Nilsson sa...

Tävlingen kommer att gå 2-handed. Skönt med sällskap så man inte måste lyssna på sig själv :)

Anonym sa...

Ska nog fasen testa detta med expressen i sommar :D

Anders Nilsson sa...

Ja lite sugen blir man. 1981 var ju faktiskt Expressen en sportbåt. Har du kollat om du får vara med? :D

Anders Nilsson sa...

Vad säger ni om sportbåtarna?

Anonym sa...

Förstår inte varför inte Sportbåtar får vara med!!!!
Om seglingsledningen nu har som mål att få ut så många båtar på Sundet som möjligt så skall dom ju inte utesluta båtar. Vad är dom rädda för. Det är ju inte direkt fördel för sportbåtarna att segla shorthanded snarare tvärt om. Båtar som J/80 och Benneteau 25 är ju klassade som sportbåtar men har i princip endast näsan över strecket. Mumm 30, Kracern och några till är så tekniskt krävande att de får det svårt att hantera båtarna med 2 man så de lär ju knappast segla upp till sina skyhöga lystal, bottenrev vi 5m/s. Nä Viken-Gubbar ska ni bjuda in så får ni bjuda alla. Om det är ett gäng ungdommar nu som skulle vilja prova på detta och kan låna ihop några J/80 och C55 ska ni då stoppa dom att segla. Det verkar ju inte vara något bra sätt att framtidssäkra segelsporten. Öppna upp seglingen för alla annars är ni inte bättre än de konservativa kufarna som tycker att en havskryssare från 1963 är det bästa som hänt segelsporten.

Anonym sa...

Tack för alla kommentarer. Mycket bra att få input på vad seglarna tycker.
En av tankarna har varit att få seglare som Mattias A att starta. Den shorthanded-segling som finns idag i regionen, är kanske inte den rätta för mindre båtar. Expresser är ej heller i vår mening en sportbåt.
Att vi valt att utesluta båtar över 12m och sportbåtar har ett antal förklaringar.
Vi vill försöka få målgången så samtidig som möjligt. Ett scenario med denna segling och sportbåtar är att det blir plana av och de kommer då att vara åtskilliga timmar före de övriga i mål. Detta ställer krav på större antal funktionärer eller funktionärer som är beredda att ta målgången en hel dag. Det brukar också bli så, att när dessa båtar gått i mål, försvinner folk och intresset avtar, eftersom de som kommer 8 timmar efter, uppenbarligen inte kan segla..........

Vi har tänkt så, att på detta vis utesluter vi inte 98% av båtarna i våra hamnar. Som "vill segla" skriver, ser vi därför inte att vi utesluter speciellt många.
Dessutom tror vi inte att en CB66, utan godkända lanternor är speciellt lämplig att segla runt i sundet, nattetid, under 20 timmar.
Vi vill göra ett försök, att väcka de båtar/besättningar till liv, som slutat kappsegla. Dessutom är detta första försöket och allting utvecklas och förändras. Till nästa år då Lomma arrangerar är det möjligt att sportbåtar kan vara med. Med hjälp av större organisation, ett antal olika banalternativ, kan det kanske vara möjligt att få ihop en segling där ingen utesluts.
Vi anser också att vi ÖPPNAT seglingen för alla........98%.
En havskryssare från 1963 är kanske inte så het, men besättningen på denna båten, tycker vi är viktigare än båttypen.

Joachim Hammerö

Anonym sa...

Joakim!

Jag kikade lite i swelys-tabellen.
Mätetalsspannet som ni inbjuder till är mellan 0,76 till 1.36. Det skulle innebära att om den lilla båten seglar banan på 20h så har båten med högt lys varit inne i hamnen i 9h om dom skall komma på samma plats i resultatlistan. Som du ser så har du din måldifferans lika väl som du ville slippa.

En vanlig missuppfattning bland folk är att man tror att en Sportbåt är en båt som seglar mycket fortare än andra båtar. Så är det inte! En sportbåt är inte snabbare än andra den har bara andra egenskaper än deplacementbåtarna.

Det är en vacker tanke att ta ut de "pensionerade kappseglarna" på nya äventyr men jag är rädd för att det skadar tillväxten om man inte gör plats för de som är nya och kommer från jollelivet. Dessa seglare som seglat jolle och letar efter ett nytt sätt att utveckla sin segling bör man ju inte tvinga ned i en trött IF, Ballad, Scampi eller annan blyklump. Lyft blicken!
Alla pratar om hur få det är på kappseglingsbanorna och att det inte är någon tillväxt. Vi måste ju skapa arrangemang som är inbjudande och som öppnar dörrar för tillväxt annars kommer det bara att gå utför. Detta är inget lokalt problem utan väldigt globalt men det enda sättet att vända är att göra det på lokal nivå.

Joakim jag hoppas att du och dina kompisar i Viken tar en funderare och tänker igenom vad det är ni vill åstakomma med er tävling. Jag tycker att iniativet är jättebra men ni bör värdera er målgrupp.

Anonym sa...

"vill segla" vill tydligen segla..

Citat "Joakim jag hoppas att du och dina kompisar i Viken tar en funderare och tänker igenom vad det är ni vill åstakomma med er tävling. Jag tycker att iniativet är jättebra men ni bör värdera er målgrupp."

DET ÄR JU PRECIS DET VI GJORT!!!

Som svar på ditt påstående om att sportbåtar inte är snabbare än vanliga båtar, utan bara har andra egenskaper, vill jag bara berätta följande: Jag blev en gång omseglad i min First 31.7, (kölbåt med spinnaker) på en slör i 12-13 m/s av en Melges 24.(typisk sportbåt)
Den seglade om mig i minst dubbla egenskapen.........

Joachimh

Anonym sa...

Joakim!

Firsten har väl ca 1.19 i Lys och Melgesen har 1.27 så den bör ju rimligen vara snabbare. Men du kan ju säkert hitta tillfällen då du piskat en Melges24 på ren fart också. Granska resultatlistorna från några års Tjörn Runt och se hur Sportbåtarna placerat sig totalt de senaste åren, glöm inte och titta på de seglade tiderna

Visste du att en 606 och J/24 är nästan lika mycket sportbåt som en J/80

Du läste nog inte vad jag skrev.
Läs igen!

Du resonerar som Lyskomitten gjorde för 15 år sedan. Dom har ju bättrat sig lite fast det är mycket att önska fortfarande.

Nu när du har läst ovanstående inlägg igen :-) så verkar du offra tillväxtpotensialen i kölbåtsseglandet för att ni inte har funktionärer att ta målgången fast ni ändå måste stå med tutan i handen i en 8-9 timmar ändå med tanke på det lystalsspann som du inbjuder till seglingen. Är du beredd på att göra det offret? Är det i linje med SSFs breddmål? Var i pyramiden lägger du den här seglingen? Är det ett ungdomsvänligt arr.?

Det är på tiden att arrangörer börjar ta ansvar för var seglingen är på väg! Om ni nu lägger tid och energi på ett fint arrangemang ta då av skygglapparna och lyft kölbåtsseglingen istället för att selektera.

Anonym sa...

"vill segla"

Med en dåres envishet tror jag ändå att vi skall prova detta race utan sportbåtar. Det råder ju ingen större brist på tillfälle att få segla sportbåt ändå. Jag tror och hoppas på att de flesta ägarna till sportbåtar kan avstå från denna segling, i allafall första året.
Uppenbarligen har vi svårt att förstå varandras synpunkter. Du skriver att jag inte läst dina inlägg, men jag måste tillstå att jag får samma känsla fast på andra hållet.
För att du (och andra) skall få en lite klarare bild av seglingen, har vi också bestämt att vi skall köra en längre bana för de lite större båtarna. Var gränsen skall gå (lystalet)får vi bestämma när anmälningarna har kommit in.
Eftersom du vurmar så för våra ungdomar (det gör jag med och jag har själv 3 barn som seglar) kanske vi kan införa något pris till den/de som seglar med en gast under 20 år. Själv tänker jag ta med min 17-åriga dotter som går på seglingsgymnasiet. Jag tror att en sådan här segling kan vara mycket lärorik för våra ungdomar. Strömmar och vindar kan vara nog så besvärliga. I övrigt är det inte ett ungdomsvänligt arrangemang utan tänkt för kölbåtar som ju av tradition seglas av lite äldre.
Med dina visioner och med ditt engagemang, framför allt vad rör ungdomsseglingen hoppas jag verkligen att du är engagerad i någon klubb eller förbund.
En sådan kraft kan verkligen göra nytta.

Joachim

PS Jag känner väl till J24. Hade en sådan 1983 och 84. DS

Anonym sa...

Prova med omvänd Lys istället för olika banlängder. Med dagens teknik kan ni plocka ned en GRIB-fil med hög noggranhet på vädret. Med den kan ni beräkna en medelvind för seglingen och beräkna starttiderna på de olika båtarna. Tänk att få in alla i Mål på ett pärlband med små tidsskillnader.
Först i mål vinner.

Du skrev:
"-I övrigt är det inte ett ungdomsvänligt arrangemang utan tänkt för kölbåtar som ju av tradition seglas av lite äldre."

Det börjar bli dags att bryta den traditionen.
Eller vad tycker du?

Vi behöver fylla på under ifrån.

Anders Nilsson sa...

Joachim
Ge gärna några exempel på båttyper som ni vänder er till. Vore inte det en möjlighet att förtydliga konceptet?
En First 40.7 har ju högre LYS än Melges 24 och lär vara framme betydligt tidigare.
Att segla Melges 24 på 2 är ju nog betydligt tuffare att få seglat upp till sitt LYS tal.

Anonym sa...

Anders,

Vi vänder oss till alla kölbåtar under 12 m. Detta innebär troligen 98% av alla båtar i våra hamnar längs sundet. Visst, mindre båtar än 6-7m kan ju vara svårt, men jag tror inte att vi blir nerlusade med anmälningar från C55, 606 och Ynglingar och ser inte det som något problem. Givetvis måste båten föra lanternor eftersom vi skall segla på natten och vissa säkerhetskrav skall utarbetas. Skillnaden på en 40.7och en Melges 24 är att du någorlunda kan beräkna målgången på en 40.7:a. Blir det tex en lång slör, har ju inte heller en 40.7 skuggan av en chans att hänga med, varken i fart och definitivt inte på beräknad tid. Ja, jag vet också som de flesta, att detta jämnar ut sig och att det inte är så ofta sportbåtar kan hävda sig. Som jag har skrivit tidigare, tycker jag heller inte att sportbåtsägarna skall vara ledsna, för att de inte får delta i år. De har ju tom en helt egen cup där jag inte får vara med.....
Mer info om arrangemanget kommer efter ett möte i mitten av Februari med arrangerande klubbar Viken /Lomma.


Till "seglar sixhanded" vill jag bara säga att visst är det dags att bryta traditionen. Läs vad jag skriver eller så föreslår jag att du börjar arrangera själv....
Eftersom jag, som jag tidigare skrivit, själv har barn som seglar och jag tycker att jag är hyggligt insatt i färgpyramider och annat som du skriver om, kan jag inte riktigt placera in dessa i Shorthandedsegling för kölbåt. Hur ungdomsvänliga är alla andra kölbåtsseglingar???
Ju mer jag funderar ju bättre tycker jag om min idé, att införa någon form av pris/belöning, för båten/besättningen som seglar med en gast under tex 20 år. Om inte annat får jag ju själv en chans att vinna något!!!

Joachim

Anonym sa...

Kör hårt!

Att utestänga seglare som vill vara med är ett bra sätt att motivera folk. Jag var länge utestängd från havskapp på västkusten då GKSS envisades med att ha ett minimilys på 1.16.

Just för att alla skulle komma imål samtidigt.

Och efter 5 år har man 13 båtar som kommer imål samtidigt. Skittråkigt. Flera av dem lovade att inte komma tillbaka!

Dela in i vettiga klasser. Starta vid olika tider så kan ni få i mål alla samtidigt.

Säkerhetsaspekten är en annan sak. Men det har ju knappast med båtyp eller längd att göra...

Anders Nilsson sa...

Jag tycker som du Joachim att hela grejen är kanon. Att skrämma igång alla gamla NFar, Ballader, Scampis, Accenter, Fenixar blandat med nya på ett 20 timmars race är väl bra.
Klassindelning tidigt gör det väl möjligt att attrahera fler. Ni kan ju tex göra <80-tals klass, 80-tals och 90-tals klass och 2000-tals klass etc. Jag tror att ett misstag som vi ofta gör är att inte tidigt presentera klasserna. Vad tror ni?

Anders Nilsson sa...

Blur
Att utestänga är tokigt tycker jag också. Det är fel väg, absolut.
Som seglare hade jag kunnat acceptera om arrangören sagt att av säkerhetsskäl vill man inte ha för svårseglade båtar på öppet vatten etc.
Öresund är ju förhållande vis skyddat så det känns ju inte som särskilt hållbart.
Att utesluta för att båtar skulle vara snabba är inte rätt. Det löser ju klassindelningen.

Anonym sa...

Färgpyramiden handlar inte om ungdomssegling. Den handlar om vägen från nybörjare till elit.

Det är nog så att alla arrangörer bör ta en funderare på hur vi skall locka fler ut på kappseglingsbanorna. Och man skall nog släppa det historiskt traditionella och tänka i nya banor. Kan vara något att brainstorma om på ett möte med de skånska klubbarna eller varför inte på ett SkSF-möte.

Det börjar bli lite härsket det här nu och mycket ältande. Jag tycker att er segling är rätt i tiden och ett bra initiativ som jag nämt i tidigare inlägg och önskar er lycka till. Synd bara att det inte är en öppen segling för det kunde blivit fler båtar på sjön.

Anders!
Skall vi blya en J/80 med 100 kg och mäta in den som en kölbåt, det blir ändå lägre totalvikt än med full besättning. Eller det är kanske rulecheating?

Anders Nilsson sa...

Ja det är ju frågan var gränsen går.

Anonym sa...

Anders o "vill segla"

Gränsen é nådd

Om Ni blyar en J-80 kommer ni nog inte i mål.....'
den e ju kass o tung redan från början!!!!!!!!!!!!!!!Sorry
Har själv provat på Kullaseglinen.
Härsket blir bara smör som är gammalt.
Jag hoppas fortfarande på att många "blygrufveseglare" skall komma till start och att min magkänsla stämmer. Ingen vill bli omseglad med timmar,när det inte är seglarens fel.
FX kör med Stenmarks gamla 2,05 m långa slalomskidor..... mot dagens carving. Jag är själv gammal skidlärare och märker en viss skillnad. Med carving måste jag limma fast mössan.
Idag kör ju ingen på allvar ett race med +2meter kontra dagens carving. Inom skidåkningen finns heller inget tidshandikapp.

Till "Vill segla" ställer jag också frågan, vem avser du med: ALLA ARRANGÖRER? Är det möjligtvis du själv????
Brainstorming är mycket välkommet. Så är även ett deltagande i SKSF.
Jag föreslår därför att alla snarast mailar mig på j.hammero@telia.com
så att jag kan samordna ett möte för alla kappseglingsintresserade i Öresund. Kanske vi skall träffas på nästa SKSF:möte.

Jag vet ingen som utnämnt sig som specifik arrangör.
Jag känner ej heller någon som känner sig träffad, ej heller jag själv, som i denna specifika segling, tänker ställa upp som seglare. (möjligen hjälpa till med arrangemanget)
Denne namnlöse ARRANGÖR borde ju enligt min mening, utgöras av den ansenliga mängd seglare som vet mycket, men inte gör något annat än att seglar. Beundransvärt i sig , men långt ifrån tillräckligt.
Man kan därför se detta som en uppmaning till alla aktiva seglare, att det finns bara en arrangör och det är DU.
Vi har ju här ,bara på detta forum, skribenter som är mycket väl upplysta och säkert mycket dugliga att själva hålla i en kappsegling.
Joachim

Anonym sa...

Verkar vara en giftig tråd det här:-)

Har jag förstått det här rätt att seglingen är för tvåmanna besättning samt att den startar i Viken och går i mål i Lomma.

Vilken datum är det?
Finns det någon inbjudan?
Var anmäler man sig?
Seglar man på skratch eller efter någon mätregel?
Om mätregel vilken?
Är det någon åldersgräns?
Är det några speciella säkerhetsregler?
Är det någon maxgräns för deltagare?
Ligger man gratis i hamnarna före och efter seglingen.

Anders Nilsson sa...

Jo, irritationen går inte att ta miste på. Lite onödiga reaktioner finns det på båda sidor.

Själv tycker jag att initiativet är utmärkt till ytterliggare ett 2-mans race i Öresund.

Jag förstår däremot inte Joachims aversion mot sportbåtar. De brukar ju alltid segla i egna klasser så att deras egenskaper som skiljer sig kraftigt mot andra båtar inte spelar någon roll. Det är väl bar kul med en annan typ av segling.
På kvällskappseglingar är det ju en annan sak då möts man men vi kör ju inte världsmästerskap i torsdagsseglingar precis.
Flerskrovsklass är ju också något som kommer och det växer ju hela tiden.
Joachim:
Hur långt gångna är planerna? När kommer inbjudan?

Anonym sa...

På vilken hemsida kan man läsa om den här seglingen?

Seglar kustkryssare!

Anders Nilsson sa...

Hej
Joachim informerade längre upp att det kommer mer information efter februari.
Joachim bad er också kontakta honom direkt på hans e-mail: j.hammero@telia.com