lördag 26 januari 2008

Fungerar DH 2007 verkligen som regel för sportbåtar?

Jag kollade resultatlistorna i sportbåtsklasserns.
Hur kan det vara att man seriöst menar att en Melges 24 ska gå lika fort som en First 31.7. De har samma mättal i DH2007.
Jämför man Melges 24an med vilken som helst av sportbåtarna så måste det vara otroligt fördelaktigt att köra Melges 24.
Inte konstigt att en Melges 24 tog sportbåtscupen 2007.
Fungerar det att mäta in sportbåtar som planar i DH 2007?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mätetalen i DH2007 gäller i 6 m/s.
I den vindstyrkan är en Melges relativt underriggad och har kort vattenlinje. Man skall aldrig jämföra båtar med olika egenskaper i DH.

Men det är rätt att Melges 24 och även Benneteau 25 har väldig fördel i DH......

Anders Nilsson sa...

Jag låg faktiskt och tänkte på detta innan jag somnade.
Alltså när vi faktiskt skulle kunna slå en Melges med vår Grynet så det stämmer verkligen med 6 m/s. Det var det jag kom fram till.
Vi seglade ju förbi dem på hård kryss också men sen försvann de ju nerför.
Det är ju så också at First 31.7 mäter något taskigt i DH2007 borde varit runt 612 tror jag. Vi hade nog kunnat trimma maxbreddsläget för att optimera vattenlinjebredden.

Anonym sa...

Hej Anders.

Nu kom ni "mitt i prick".
B-25:an är värre än M-24, många gånger har vi seglat i DK med Kracer Team Sweden och kommit in på pallplats, ofta etta, hunnit in i hamn och börjat packa ihop båten när en B-25 sakta glider i hamn, och givetvis har hon vunnit.
Det är inta sällan vi kännt att vi seglat mkt bra, men ändå kommer vi trea på listan, efter en M-24 och B-25.
Men DH är nog inte fel, det är bara detta att man skall sätta ihop klasserna med mycket "fingerspitzgefühl", och det sker inte ofta.

Claes

Anders Nilsson sa...

Kanske läge för Kracer 2 ändå?
Lasse Hansén har ju ritat en 42 fots Kracer som han bara väntar på att någon vill bygga. Han säger att han saknar sponsor.