Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
söndag 16 november 2014
lördag 15 november 2014
Vår Match race träning i Tuborg imorgon inställd på grund av hård vind
Bilden är från vårt första träningstillfälle för tre veckor sen.
KDY har förlagt sitt Match race tränings centre till Tuborghamnen. Sex stycken DS36 och 4 Matcher 28 har de. Imponerande.
Vi tänkte som uppladdning till ORC World Championship 2016 i Tuborg köra träning på vattnen och få in känslan av att det är hemmavatten. Nu ger det begränsat med träning som är 100% relevant för kappseglingsområdet kommer inte att ligga så nära land.
Det träningen framför allt ger är att få tempo i båthanteringen och det är bra.
fredag 14 november 2014
ORC World Championship 2016 - Genua 1 L - dags att ta tag i nästa segel?
Första säsongen tror jag vi hissade genuan två gånger. Hela säsongen blåste det. Andra säsongen 2009 var det samma visa. Till säsongen 2010 sydde vi en lättvindsfock istället för vi var så straffade i SRS och DH med genuan och den var ju aldrig hissad.
Säsongen 2011 körde vi bara DH-regeln med fock och först på Saltholm Runt, efter SRS, så hade vi genuan inmätt.
Jag bestämde senare på hösten mig för att ge upp fockbåtskonfigurationen och satsa på genua.
Vår nu 7 år gamla kolpanelgenua från Gransegel - bilden är från en av hösttestseglingarna i höst. Det blåste 7 m/s. Vindstyrkan är för mycket för den. Riggen är nu också hårdare satt. Genuan får inte helt rättvisa med det här sagget. Visst har den klarat sig bra?
Nu är frågan vem gör världens snabbaste lättvindsgenua?
Viktigast är också hur ska en sådan se ut?
Var ska den ha sin sweetspot?
söndag 9 november 2014
VOR Virtuell Regatta - leg 1 - Grynet SWE43 i mål - några funderingar
Det här var riktigt lärorikt spel. För första gången så har jag kört med routing och det ger en hel del att fundera över även för framtidens verkliga segling.
Väderprognosernas osäkerhet
Väderprognoserna är inte tillräckligt säkra för att man ska köra bara på routingen. Jag höll mig lite för långt från kusten på Sydamerika. Det var vad routingen sa men jag kände hela tiden att jag borde vara mer västerut. Så var också fallet om jag tittar tillbaka.
Första årets Rolex Middle Sea Race förstea del till Sicilien kan man också koppla till strategi med osäkra prognoser. Väderprognosen innan racet visade på att vi borde köra en underbåge ner mot Sicilien. Vi bestämde oss för att köra rakt på bara för att prognoserna inte hade stämt dagarna före. Frågan är hur man kan få till någon bedömning av läget just nu. Är prognosen säker eller osäker?
Båtens VPP diagram
Att inte ha båtens VPP-diagram gör annat än kryss svårt. Vilka gippvinklar har en VO65 för plattläns? Hur högt ska man köra så man utnyttjar Code 0 bäst?
lördag 8 november 2014
Pia L'Obry Trophy 2015 - 25th-29th of August - Mini 650 racing
We are right now contacting sailors to get commitment for next years racing. It looks very promising.
Dominik Lenk who won 2014 has started to do the qualification races for MiniTransat 2015.
Dominik Lenks boat on the front page for MiniTransat.
348 at the finish line 2014.
The start 2014. (Photo Peter Gustafsson)
The participant list, sailors that plan to join, is already impressing 7 boats:
552 - Morten Bogacki
772 - Franck Eckardt
437 - Janne Pinotti Mikael Pinotti
056 - Leino Svensson
846 - Stefan Danielsson
185 - Ole Stellan Larsen
819 - Andreas Deubel
Two boats from the region, Immo Anfang and Dominik Lenk, are hopefully in France next year preparing for the MiniTransat Race.
Etiketter:
2015,
Dominik Lenk,
Mini 650,
Minitransat,
Pia L'Obry Trophy
torsdag 6 november 2014
Grynet redo för 2015 - jag känner mig nu hyfsat nöjd med riggtrimmet
Efter förra veckans justeringar och eftermiddagens testtur i 8-12 knops vind så känns det som vi är riktigt redo för att testa storseglet i race.
Lite justering fick vi göra idag också medan vi seglade. Jag fick ta hem 2 varv på babords undervant och släppa 1 på styrbord för att få masten rak i sida. Jag tog sen hem 5 varv på förstaget och då såg slutresulatet ut så här.
Storseglet trimmat för vinden vi seglade i. Lite lätt i häckstaget för att toppen skulle släppa.Inget alls hemtaget i häcken som det blir i lättvind.
Inget sagg alls i mellanvind när häckstaget är max.
Max i häckstaget och masten böjer från andra spridaren. Hyfsat rak mast eller hur?
Häckstaget hemtaget så storseglet blir så plant det går.
Sett nerifrån. Intressant med North storseglet är hur hela seglet nu påverkas av häckstaget och att det är klart att storskotet blir mycket viktigt att jobba med.
onsdag 5 november 2014
tisdag 4 november 2014
Salona lanserar Salona 38 - ny ORCi racer?
Salona varvet satsar på Maurizio Cossutti för sin senaste båt. Nuvarande Salona 38 har visat sig mycket framgångsrik på senaste ORC World Championship med flera båtar högt i listorna.
Maurizio Cossutti har designat de tidigare så framgångsrika NM38s och M37.
Framgångsrika 38-fotare allihop.
Frågan är om denna kommer att mäta in i lilla klassen?
Performance cruiser varianten
Racing varianten
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)