torsdag 10 augusti 2017

FarEast 28r World Championship - day 1

It was a much tighter fleet today than in yesterdays tune up race in harder winds. Conditions today was still a southerly breeze but lighter winds, 8-10 knots in average. The north going current was not too strong today. The left side of the course was affected by land and with slightly more wind than the right side.

 Strategy became simple but it was still tricky tactics to get the right track with undisturbed wind.

 Team Griffin dominated today but after day one I believe Anders Emmoth is leading. Team Griffin missed that they have to keep clear from the finnish line and was disqualified in the 3rd race.
Anders Emmoth winning the third race as Marcus Löfgrens Team Griffin did not sailed the course.
The mistake of the day - leading and missing to keep clear of finnish line - Team Griffin
There is a new day tomorrow.

onsdag 9 augusti 2017

Fareast 28r World Championship 2017 - Malmö - Tune up race, Voogd, Emmoth, Strandberg vem får optimisten?

Dagens tune up race dominerades av Voogd, Strandberg och Emmoth. Grymt tight fight runt banan idag. Hade den här vindstyrkan stått sig hela veckan så är det frågan vem som hade fått åka hem med Fareast båten eller fått nöja sig med optimistjollen.

Gänget ombord på Marcus Löfgrens Far East 28r Griffin med Strandberg vid pinnen gjorde ett misstag i en bedömning av layline och Team SimonisVoogd tog sig förbi. Maarten Voogd bevakade sen snyggt sin ledning i mål.
Gennaker och planande sportbåt ger möjlighet att gippa sig fri men det kostar ganska mycket. Kul att se dueller från Västra Hamnen.
Längre ner i fältet blir det sen svårare att segla och ledningen drygas ut till de tre toppbåtarna.
 Imorgon börjar allvaret. Synd man måste jobba för det hade varit kul att följa. Tävlingarna pågår till söndag med prisutdelning i Limhamn.


tisdag 8 augusti 2017

Nilsson testar Malmö Segel Sällskaps J-70

Malmö Segel Sällskap har med support från Svenska Seglarförbundet införskaffat två stycken J-70. Självklart måste båten testas. Förresten så planeras det ny Entypsträff i Limhamn den 23e september så in med detta i era kalendrar. Förra körde vi i våras i Råå, Länk till Entypsträffen på Råå.

 Pär Krokstäde, Anders Rydlöv, jag och Pärs bror Kalle försöker hitta rätt. Gennakerskotet hade vi trätt fel i spärrblocket så det funkade ju inte så himla bra.

 Fixat och båten planade nerför. Grymt stabil båt och det var bara att "åga me". Det känns direkt att J-70 är en liten båt. Enkel att segla men jag misstänker att hon kräver timmar för att få ut de sista procenten. Hon har gjort succé som klubbåt och det kan jag förstå. I Danmark är mer än 80% av båtarna ägda av klubbar.
 När det tutade i provade jag lite olika skotningstekniker på henne. Köra vagn och häck eller jobba med skot, kick och häck. Jag tyckte hon svarade fint med vagnen strax över mitten med ganska mycket kick. Nu hade vi inget att jämföra med men det kändes bra.
 Driva henne lite som en Laser. Aktiv styrning i vågorna och jobba med storskotet så löpte hon fint på. Vi jobbade för lite med besättningens placering. Förste man har benen framåt på fördäck, och de två andra benen ut på de bästa båtarna. Så gjorde inte vi för vi visste inte bättre. Klassregeln har begränsat att endast två får ha benen ut. Det får den knasiga följden att förste man får en väldigt knepig sittposition.
 Häckstaget hade vi inte riktigt kläm på att det hade en grovjustering så vi bottnade taljan och det blev tungt att få hem. När vi testade att dra hem den i hamnen råkade jag dra den i botten och då var det riktigt jobbigt att få släppa den igen. Det var väl det enda annars satt allt mycket välplanerat på båten. Vinschar kan kanske diskuteras men på en klubbracer så är det nog rätt för att passa alla.
Det blir kanske en nytt test imorgon. Kul var det. Grymt av MSS att ha skaffat de här båtarna.

Fareast 28r World Championship 2017 - Malmö - båtarna börjar bli klara för race

De flesta Fareast 28r båtarna dök upp i söndags och inmätningarna pågår. Det är en stor sportbåt. 
Kul också med nya seglarlandet Kina på plats och en fantastisk uppbackning från Fareast varvet och Malmö Stad.
Grymmaste prisbordet någonsin på ett MSS arrangemang sen Hedenhös bildade klubben.

 Maarten Voogd med båten 100 på sidorna är också på plats

Malmöseglarna Marcus Löfgren, Martin Strandberg, Henrik Elfström, Johan Lindell och Björn Jönsson gör sig klara.



Snart är det full fart på Öresund. Racen börjar på torsdag morgon och Race Harbour är Västra Hamnen, Sveriges bästa seglingsarena.

torsdag 3 augusti 2017

Orc racing XP38 Soldier Blue är näste båt till rakning

Lars Bo Ive har tidigare inte varit helt tillfreds med prestandan på sin XP38.
Mauricio Cossutti har optimerat köl och roderprofil för bättre prestanda och rating.
Varvet Jakob Jensens bådeværft har gjort jobbet och C Performance har gjort CFD analyser. Förutom XP38 har två XP44or fått face lift.



 De långa smala bulbarna har börjat kosta i ORCi så en kortare tjockare är designen för året.

onsdag 2 augusti 2017

Melges 24 World Championship 2017 - tungt för svenskarna, norrmännen imponerar

Melges 24 World Championship pågår för fullt i Helsingfors. Tung start för svenskarna. Bäst går det för Jonas Berntsson/Magnus Lundberg/Claes Meldgaard/Anton Olsson/Ludvig Meldgaard som efter sju race ligger på en 21e plats.

International Melges 24 Class Associations foto.
Martin Fridh/Julia Wennerdahl/Ylva Hofvander Trulsson/Jacob Reuterskiold/Jan-Erik Jönsson i SWE684 fick en tuff start med en BFD men när den är borträknad ligger de nu 33a i det 59 besättningar starka fältet. De två sista racen 15e och 17e plats lyfte resultatet från början på veckan. 

International Melges 24 Class Associations foto.
Tomas Skålén/Fredrik Pettersson/Anders Åberg/Jonas Petersson Sand i SWE666 har också haft en tuff vecka som domineras av italienare och amerikaner.  

Bruce Ayres en av de mest rutinerade amerikanerna många år i klassen topp tio i Miami
och C Fraccasoli som vunnit tidigare på Garda 2012 som var med i absoluta toppen i Miami fjol och som också var i topp i fjol bör höra till favoriterna.

Andra riktigt vassa som bör nämnas är
- Vasyl Gureyev rysk starbåtsseglare m bakgrund i FD
- Kevin Welch USA rutin i klassen topp 10 fjol på VM
- Imagine David Rowen stark engelsk båt högt i EUR serien och ex EM i Hyeres som de ledde länge.
- Andrea Racceli ITA m ”Altea” en av de som seglar mest i Europa, väldigt hög nivå ofta på pallen här men knappast på VM (typisk emellan 10 o 15)
- Taki 4 ITA corinthian mästare förra året och bra totalt då ca topp 5. Vann i Marstrand SM.
- Baghdad II Kristoffer Spone. Snipe seglare med massor av rutin och vinster på nordisk nivå. Vann den första Champions League finalen i j70 på Sardinien.
- Mike Goldfarb (Morten Henriksen som taktiker?) ingen av de mest kända, från Seattle verkar det som
- Lenny m Tönu Töniste Estländska bröder o OS seglare 470 alltid med i klassen
- Travis Weisleder VM mästare i Melges 20 och seglar allt upp till TP52, nu med guldtaktiker från 2016
- Eivind Melleby norsk OS seglare i stare M32 etc
- Bo Böje med proffsseglare ombord (brukar det vara) vann SM i Borstahusen
- Öivind Jahre bäst i Norden normalt.
- Peder Nergaard vunnit flera SM en av de bästa norska båtarna. Lång tid i klassen.
- Blind Squirrel USA var nog topp tio i Miami.

Ingen lek att ta sig in i toppen i den klassen.
Här finner ni resultaten:
http://melges24.com/Worlds2017/wp-content/uploads/2017/08/RACE-7.html

Fareast 28r World Championship 2017 - Malmö - Extreme unboxing is ongoing

Det börjar närma sig Fareast 28r klassens första världsmästerskap. Extra kul är det att det blir i Malmö och att klassen är den senaste kölbåten som fått ISAF status.
Häromdagen kom det container efter container med sprillans nya båtar till Limhamns Småbåtshamn. Mäktigt när det levereras nytt till mästerskapen. Sist var det 2010 till J-24 VM.

Fareast28Rs foto.
SimonisVoogd design
Fareast28Rs foto.
Den här veckan körs Keeler Woche i Limhamn som Pär Halleus benämnde det.

måndag 31 juli 2017

ORC European Championship 2017 - Gdansk - Final

Då var ORC European Championship över för den här gången. Nya mästare är korade. Stort grattis till alla välförtjänta segrar.



Class C - Team Pro4u, Sverige, First 36.7
Class B - Team Xini Freedom, Finland, X-41
Class A - Team Blue Nights, Finland, Swan 45

I Class C vinner svenska Team Pro4u med en övertygande seger.
Toppbåtarna Team Pro4u, Katariina II och Sugar 2 sticker verkligen ut vad gäller långsiktiga professionella satsningar. Att slå sig in i toppen kräver förutom talang också en enorm insats tid och finansiellt. Som det ska göra.
Särskilt skoj är att följa top-20 besättningarna vilka alla är grymma seglare med fina resultat över flera år. Före detta tyska mästare på 14e plats säger väl en hel del om konkurrensen. Den andra svenska båten X-332 Xplorer kom in på en 22a plats.
X-41 Xini Freedom är också ett gäng som seglat länge och som tagit det från början. Fantastiskt fin resa som till slut ger EM guld. Bästa svenskar blir Datacom, MAT 1180, på en 9e plats. Gänget har lyft sig vad gäller båtfart och det börjar likna något. En båt som kräver sin besättning för att visa sin potential och det ska bli kul att följaderas resa. Övertygad om att det är bara en början. I Class B var det fler svenska båtar med 13 SYDNEY 40 Rush, 15 First 40 Karukera, 18 FARR 40 Hurrykanen, 19 First 40 AlmaViva, 20 FIRST 40,7 BLUE PRINT, 23 ONE OFF S/Y PANDION.
I ORC Class A känner jag personligen inte till den finska Swan 45 Blue Nights som vinner guld. Tea Ekegren köpte sin Swan 45 redan 2007 och får betraktas som veteran i Swan 45. Team Blue nights består annars av ett mixat team av erfarna seglare där en del är utländska professionella seglare med massor av havskappseglings- och bankappseglings erfarenhet. Det krävs en stabilt gäng för att slå Eric Berth i hans Swan 45 och det har de visat att de är med sin seger.

torsdag 27 juli 2017

ORC European Championship 2017 - Gdansk - Day 2 Inshore race

Andra dagens race bjöd på regn, skiftiga förhållande och lättare frånlandsvindar kring 8 knop idag.


Class C
Team Pro4u leder med serien 1, 1, 3. Fantastiskt väl seglat. Annars ser listan lite ut som jag förutspådde med Katariina II på andra plats med serien 2, 7, 1 och tyska Italia 9.98 IMMAC FRAM på tredje plats. Sugar 2 på fjärde, Italia 9.98 Directo på femte och öresundsseglarna Team Happy Hour Italia 9.98 på sjätte.

Class B
X-41 kom igen med full kraft idag. I dagens båda race, i Class B, tog X-41 de fem första platserna. Datacom vann en sjätte plats i tredje racet och en tionde i dagens andra race. Datacom ligger 6a totalt efter tre race med Öresundssegglarna Swan 42 Sirena strax före på femte plats och sen med fyra X-41 på 1-4 plats.
First 40, Karakuera, vann en sjätte plats i dagens andra race.
Class B blir nog svårt att göra något åt de välseglade X-41orna. Xini Freedom leder Class B.

Class A
Andra racet vinns överraskande av XP44 Xenia med Swan 45 som tvåa och trea. Soto40 Sportsfreund kommer in som fyra. I tredje racet är ordningen återställd och de båda Swan 45 är i topp med Blue Nights som vinner första platsen.


ORC European Championship 2017 - Gdansk - Day 1 Offshore race

Med regn i princip under hela dagen på Zatoka Gdanska, Gdansk bukten, gick båtarna i mål under kvällen. Den längre banan för Class A och Class B kortades i den framåt kvällen minskande vinden. Class C gick i mål senare på kvällen.
Den dojande vinden gjorde det besvärligare för de långsammare båtarna i klasserna att nå topplaceringarna. För Class C så kom det vind igen framåt kvällen. På havsracet användes Ocean for PCS som är en en time on distance beräkning. Banorna såg ut att vara roligare än på länge.
X-332 Explorer

Class C vanns av Patrik Forsgren i First 36.7 före Katariina II och tre av Italia 9.98orna, Immac, One Group och Directo. De tidigare europa mästarna Sugar 2 kom lite överraskande på 7 plats och Steen Christensen i Italia 9.98 på 9 plats.
Knut Freudenberg i sin First 36.7 Halbtrocken kom in på en 6e plats.
MAT 1180 DataCom

Class B vanns av svenska MAT 11.80 Datacom vilket är första riktigt fina placeringen för dem i den båten. Riktigt fin start på EM.
Öresundsgänget på Swan 42 Sirena blev tvåa och första X-41 Dockenhund blev trea.
Aquatich som jag skrev om vann en fjärde plats. Ska bli spännande att följa. X-41 dominerade i alla fall inte offshore racet.
Soto 40 Sportsfreund

Class A vanns av Öresundsgänget på Erik Berths Swan 45 Tarok före Den finska Swan 45 Blue Nights. Trea blev tyskarna i Soto 40 Sportsfreund.
Inga överraskningar.

Dagens seglingar blir Inshore racing vilket då innebär kryss/läns bana, två race är planerade. Sydvästlig skiftande vind med regn är prognosen. Nu gäller det att hänga med för svenskarna som gick bra igår.

måndag 24 juli 2017

ORC European Championship 2017 - Gdansk - rekorddeltagande igen

Den polska arrangören har verkligen ansträngt sig med att visa Gdansk från sin bästa sida. Race harbour mitt i centrala city är ju en höjdare. 93 båtar är anmälda och det är rekord för deltagarantalaet för ett ORC EM.
Sopot hade kanske varit ännu coolare men som arrangör går det ju inte att använda kommersiella hamnar. Det krävs ju att hamnen ställer upp med båtplatserna annars blir det orimliga kostnader.

Kollar man in deltagarlistan finns det några intressanta skillnader och en del kommentarer mot tidigare som man kan göra.

Generellt.
Polska förbundet har verkligen lyckats samla sin kappseglande kölbåtsflotta för att visa att man vill göra det här till ett lyckat arrangemang. Riktigt skickligt.

Noterbart annars är att ett av världens största ORC-land Norge bara ställer upp med 3 båtar. Mästerskapet ligger i och för sig placerat mitt i semestern men ändå. Betydligt sämre än tidigare.
På något vis kan jag tycka att Norges och Hollands inflytande över ORCi är oproportionerligt stort. Kanske borde rösträtten också ha med att göra hur många som ställer upp från varje land på EM/VM?
Från svenskt håll är det bara Stockholmsbåtar med. Ingen från södra Sverige eller från Västkusten är med i år. 
Danskarna är bra med den här gången med fem båtar trots att X-37 Hansen som nyss blev femma på VM inte är med. 
Litauen har ökat och Ryssland är med. Estland och Finland är väl med och det är kul.
Ingen från Holland som är värdland för VM nästa år. Frågan är hur många som planerar att dra till Holland och komplettera med IRC-certifikat och hur många IRC båtar från Engelska kanalen som bryr sig om att skaffa ORCi-certifikat.


ORC Class C
De båttyper som dominerar är X-35(6st), Italia 9.98(4st), First 36.7(3st) och First 34.7(3st). 
Noterbart är att antalet sportigare båttyper också ökar som Farr30, Esse990, Max Fun 35 och GP33.
Personligen så tycker jag det ska bli intressant att se hur Team Pro4u kommer att klara sig med fockar. Jag tror vi får, för deras skull, hoppas att det inte blir skvalpiga förhållanden och vind under 12 knop. Knut Freudenberg i sin standard First 36.7 Halbtrocken har klarat sig länge på bara fockar och hävdar att det är bara under 8knop som han lider av det. Pro4u har större storsegel och och större fock(76.5sqm jmf med 69sqm) och borde klara sig bättre än Halbtrocken i det lägre registert.
Pro4u har också större spinnakrar(14sqm större) som enligt ORC-experter som Matteo Polli menar numera inte kostar så mycket. Det borde helt enkelt på pappret fungera bättre än för Halbtrocken.
Italia 9.98 Happy hour, Steen Christensen, är säkert revanschsugen sen förra årets antiklimax med mätbrevet. De kommer definitivt att vara med i toppen liksom tyska Immac. 
Annars är Aivar Tulbergs, modifierade Arcona 340, Katariina II en favorit till segern om vinden håller i sig. Alltid grymt snabba när det blåser. Planen var att nya Katariina II skulle vara klar till årets EM men det blev inte så. Av One-off, Cossutti designade Katariina II, återstår nu bara däcket och kölen. Nytt skrov är designat och under tillverkning.

ORC Class B
Dominerande båttypen i Class B är utan konkurrens X-41. 
Swan 42, Sinergia eller en X-41 är väl de senaste årens hetaste båttyper i Class B. 
Aquatich är årets enda nya ORC båt på EM och VM. Ny för i år så henne har jag ingen koll på hur hon kommer att gå. Här är en av skåningarna, Marianne Schoke från MSS, med ombord.
Med en 10e placering av 12besättning på för-EM så kanske hon kommer att ha en brant utvecklingskurva under EM. Resultatet innehöll en tjuvstart och en DNF och det tål man ju inte.
Karl Dehler vann för-EM i sin Dehler 38 Sporthotel. Blir det vind under EM kan kanske Karl vara med och slåss.
Jag tror dock att det blir någon av X-41orna. Här saknas svenska Kwanza gänget som skaffade en X-41 till säsongen men som inte ställer upp.

ORC Class A
Någon av Swan 45 är mitt heta tips eller så kommer det kanske att bli tjejernas tur i DK46 Tutima den här gången eller kanske tyska Soto40. 
Klassen känns inte så het den här gången men blir i alla fall en egen klass. Det var de inte i Pärnu härom året och det är ju positivt. Det känns inte som det är så många Class A båtar som kör seriös racing längre i Östersjön. Känns lite som den som har en ny garderob vinner. Många projekt har down sizat eller lagt av.

fredag 21 juli 2017

Rob Humphrey gör ett försök att hitta en rätt koncept för 40 fots ORCi racer

Det första som slår mig är vad är nytt med den här?
Jag tycker det ser ut som en IRC båt.
Mark Mills King 40 fotare som idag heter Summit 40 kan man kanske jämföra med.

Dim             Aquatich 40              Mills 40
I                   16.11m                      16.25m
J                     4.87m                        4.70m
P                   16.12m                     16.00m
E                     5.66m                       5.52m

Inget nytt kring segelplanet. Aquatich är lättare än King 40 och bredare 3.80m mot 3.68m.



Skrovet ser också ut att ha ganska symmetrisk våt yta vid krängning precis som King 40. Kolla här om symmetri och asymmetri http://sundetregatta.blogspot.se/2016/01/jason-ker-om-orci-2016.html

Summa summa summarum kan man säga att Rob Humphry har gjort en båt som litar mer på bredd än kölvikt och som därmed blir lättare och snabbare på undanvind. Stabilitetsindex är i det närmaste identiskt 144. Både Magic och Aquatich kör asymmetriska spinnakrar.
Annars ingen revolution kan jag tycka. Aquatich ska prestera bättre än Magic och det kan nog vara tufft. Känns inte som många menar att ORC får båtarna att köra med reducerad prestanda har rätt i det här exemplet.
Den borde prestera ungefär som Norska Magic. De är inte med på EM i Gdansk så någon jämförelse lär vi inte se.