måndag 24 juli 2017

ORC European Championship 2017 - Gdansk - rekorddeltagande igen

Den polska arrangören har verkligen ansträngt sig med att visa Gdansk från sin bästa sida. Race harbour mitt i centrala city är ju en höjdare. 93 båtar är anmälda och det är rekord för deltagarantalaet för ett ORC EM.
Sopot hade kanske varit ännu coolare men som arrangör går det ju inte att använda kommersiella hamnar. Det krävs ju att hamnen ställer upp med båtplatserna annars blir det orimliga kostnader.

Kollar man in deltagarlistan finns det några intressanta skillnader och en del kommentarer mot tidigare som man kan göra.

Generellt.
Polska förbundet har verkligen lyckats samla sin kappseglande kölbåtsflotta för att visa att man vill göra det här till ett lyckat arrangemang. Riktigt skickligt.

Noterbart annars är att ett av världens största ORC-land Norge bara ställer upp med 3 båtar. Mästerskapet ligger i och för sig placerat mitt i semestern men ändå. Betydligt sämre än tidigare.
På något vis kan jag tycka att Norges och Hollands inflytande över ORCi är oproportionerligt stort. Kanske borde rösträtten också ha med att göra hur många som ställer upp från varje land på EM/VM?
Från svenskt håll är det bara Stockholmsbåtar med. Ingen från södra Sverige eller från Västkusten är med i år. 
Danskarna är bra med den här gången med fem båtar trots att X-37 Hansen som nyss blev femma på VM inte är med. 
Litauen har ökat och Ryssland är med. Estland och Finland är väl med och det är kul.
Ingen från Holland som är värdland för VM nästa år. Frågan är hur många som planerar att dra till Holland och komplettera med IRC-certifikat och hur många IRC båtar från Engelska kanalen som bryr sig om att skaffa ORCi-certifikat.


ORC Class C
De båttyper som dominerar är X-35(6st), Italia 9.98(4st), First 36.7(3st) och First 34.7(3st). 
Noterbart är att antalet sportigare båttyper också ökar som Farr30, Esse990, Max Fun 35 och GP33.
Personligen så tycker jag det ska bli intressant att se hur Team Pro4u kommer att klara sig med fockar. Jag tror vi får, för deras skull, hoppas att det inte blir skvalpiga förhållanden och vind under 12 knop. Knut Freudenberg i sin standard First 36.7 Halbtrocken har klarat sig länge på bara fockar och hävdar att det är bara under 8knop som han lider av det. Pro4u har större storsegel och och större fock(76.5sqm jmf med 69sqm) och borde klara sig bättre än Halbtrocken i det lägre registert.
Pro4u har också större spinnakrar(14sqm större) som enligt ORC-experter som Matteo Polli menar numera inte kostar så mycket. Det borde helt enkelt på pappret fungera bättre än för Halbtrocken.
Italia 9.98 Happy hour, Steen Christensen, är säkert revanschsugen sen förra årets antiklimax med mätbrevet. De kommer definitivt att vara med i toppen liksom tyska Immac. 
Annars är Aivar Tulbergs, modifierade Arcona 340, Katariina II en favorit till segern om vinden håller i sig. Alltid grymt snabba när det blåser. Planen var att nya Katariina II skulle vara klar till årets EM men det blev inte så. Av One-off, Cossutti designade Katariina II, återstår nu bara däcket och kölen. Nytt skrov är designat och under tillverkning.

ORC Class B
Dominerande båttypen i Class B är utan konkurrens X-41. 
Swan 42, Sinergia eller en X-41 är väl de senaste årens hetaste båttyper i Class B. 
Aquatich är årets enda nya ORC båt på EM och VM. Ny för i år så henne har jag ingen koll på hur hon kommer att gå. Här är en av skåningarna, Marianne Schoke från MSS, med ombord.
Med en 10e placering av 12besättning på för-EM så kanske hon kommer att ha en brant utvecklingskurva under EM. Resultatet innehöll en tjuvstart och en DNF och det tål man ju inte.
Karl Dehler vann för-EM i sin Dehler 38 Sporthotel. Blir det vind under EM kan kanske Karl vara med och slåss.
Jag tror dock att det blir någon av X-41orna. Här saknas svenska Kwanza gänget som skaffade en X-41 till säsongen men som inte ställer upp.

ORC Class A
Någon av Swan 45 är mitt heta tips eller så kommer det kanske att bli tjejernas tur i DK46 Tutima den här gången eller kanske tyska Soto40. 
Klassen känns inte så het den här gången men blir i alla fall en egen klass. Det var de inte i Pärnu härom året och det är ju positivt. Det känns inte som det är så många Class A båtar som kör seriös racing längre i Östersjön. Känns lite som den som har en ny garderob vinner. Många projekt har down sizat eller lagt av.

Inga kommentarer: