måndag 6 augusti 2018

Laser Master Swedish Championship 2018 Malmö - Niklas Edler och Gustav Svensson vinner guld

Niklas Edler vinner guld för tionde gången i Laser Master SM i standardklassen om jag har rätt för mig. Hans granne Gustav Svensson vinner guld i Radialklassen.
Det var verkligen återvändarträff då båda seglat för MSS i yngre dagar.

En grymt nöjd Niklas Edler. Respekt.

Om jag minns rätt så var Gustav Svensson nära att ta guld på Laser VM 1987 i Melbourne. Just det året hade man ändrat formatet så att inga race fick räknas bort. Hade man inte gjort det hade Gustav vunnit. Rätta mig om jag har fel, det var länge sen och minnet kan svika. Hur som helst så hejade vi alla här hemma den gången på Gustav.

För egen del fick jag till slut en 21a plats i det 68 båtar tunga fleeten. Efter lördagen låg jag på en 17e plats med i mitt tycke två riktigt bra genomförda seglingar.
På lördagens fjärde race var jag sliten och koncentrationen började tryta. 

Startförberedelserna är A och O.

 Jag var noga med startförberedelserna. Kolla favoriserade änden, ta landmärken etc. Starterna gick i motström under lördagen så det innebar att vi fick segla mot strömmen hela tiden. Inte som traditionellt ligga still och accelerera.
I de två första racen blåste det lättare vindar så jag satsade helt på att få fri vind. I starten innebar det att jag räknade med att det skulle bli underbåge och då vara extra noga med landmärke. Detta funkade bra då jag med säkerhet kunde ligga högt upp mitt på linjen. I andra racet störde ingen mig och efter kanske halva kryssen låg jag och körde bland toppbåtarna. Här gjorde jag dagens misstag och rundade radialklassens länsmärke som låg alldeles för högt i banan. Tappade säkert nästan 10 båtar innan jag insåg misstaget och skotade hem och fortsatte. Här var jag först i alla fall. Alltid något. Vinden ökade något till race 3 och 4.
Söndagen bjöd på väl hård vind 10-12 m/s med mer i byarna men även ström uppemot 3 knop.
Dagens första race började med att jag 20s innan start efter ett slag upp i lovart på linjen fick skotet runt rorkulten. Femte racet började med en katastrofdålig start. Jag seglade upp mig och rundade ändå bland de 10-12 första. På halvvinden satsade jag på att gå lägre än de flesta då strömmen lyft oss uppåt. Fullt häng i vild planing så inser jag att skotet sitter fast den sista metern runt hängbandet. I mina försök att få loss det i full planing vurpar Lasern framåt när jag inte kan hänga fullt bakåt. Kapsejsningen är ett faktum. På länsen slår jag dessutom runt i gippen och på andra länsen slår jag runt en tredje gång. Sjätte racet gick bättre då slog jag runt bara en gång.
Vinden var stundtals så hård i byarna att jag knappt orkade justera skotet utan bara flög med nerför. Detta är de hårdaste förhållanden jag seglat i Laserjollen och det är ju klart att det ska det ju inte vara på ett SM.
Jag slutade på 100 poäng och en 21a plats. Som jag skrev i förra inlägget om SM så tror man ju att bognummer 100 ska betyda något. I år betydde det 100 poäng.
Nästa år vill jag ha ett bognummer med lägre siffror. ;-)

Här hittar ni resultaten både uppdelade efter åldersklasser men också själva SM resultaten för Laser Standard 65 deltagare och Laser Radial 38deltagare:
https://raceoffice.io/#/63139dc7-87c2-4dfd-bf01-d3d259d9e378/results

Bilderna fick jag av Charlotte Overup Eidelin



Inga kommentarer: