måndag 27 augusti 2018

International 505 - 9013, genomgång av seglen

Med båten fick jag tre storsegel, tre fockar och tre spinnakrar. Jag tänkte att det är det första jag får göra ändå är att köpa ett nytt ställ. Alla segel utom ett var Pinnell and Bax. Det var en spinnaker från Bojsen Möller. Jag fick låna en hörna hos Gransegel i Malmö och kollade på grejerna.

Den vita spinnakern är den som har mest krisp kvar i duken. Den blå får gå till båthanteringsträning. Bojsen Möller spinnakern skiljde sig ganska mycket i design när Åke Nettelblad och jag kollade på spinnakrarna ihop. Den hade betydligt mindre skuldror och toppen hade en smalare vinkel än P&B Monster max spinnakrarna. Jag får höra med Bojsen Möller hur de tänkt den ska användas. 

Den nyaste P&B focken hade en notering om att vara av varianten flat. Det verkar vara så att den har en vassare äntringsvinkel än standard. Kanske något för plattare vatten än Öresund?
Den äldste focken såg ut att vara ungefär lika mycket använd som den nyaste. Flat eller standard? Får hissa båda och kolla om det är samma design.
Den nye focken har fått en hel del stryk i skothornet. Kan vara så att den är sämsta av de två. Får nog skaffa en ny. Den äldste focken slängde jag.
Det äldsta storseglet har krymp rejält. Det är ju det tråkiga med filmsegel att de ändrar formen ganska fort.
Full radial storseglet är från 2017. Frågan är till vilken mast det är sytt. Jag har ju en ny Super Spar MKII och det satt tidigare en Alto på båten.
Ett andra storseglet ser också ut att vara i bra skick. Det är dock annorlunda design. Cross cut i övre och radial i undre delen. Samma här, vilken mast passar det till?

Spännande det här. Nu vet jag vad jag ska fråga i alla fall. 


3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Perfekt, radialstoren är designad till Superspar MKII.
När det gäller spinnakern är det en lätt sak att åka över till BM och kolla. Den jag har har varit grymt snabb enligt Nathan.
Fockarna får jag helt enkelt testa.

Unknown sa...

Hej! Vad tycker du verkar bäst en spinnare från P&B eller från BM?
Mvh, Thomas SWE-9143

Anders Nilsson sa...

Min nya köpte jag från Boysen Möller i tjockleken 060.
Pinell&Bax har numera en liknande, med lägre skuldror.