söndag 26 augusti 2018

International 505 - 9013 är redo för en tur till

Efter dagens Laserpass fick jag äntligen tid att ta tag i triminställningarna. Allt började med vi fick griller i huvudet efter första turen och ändrade mastfotens position till andra turen. 
Nu har jag satt mastfoten efter Holger Jess tips och det är att ha den så långt bak som möjligt. Minsta måttet till akterspegeln ska då vara 3048mm från akterkant på masten. Konstigt nog stod den på 3040mm och det verkar konstigt för det är inte ok.

Inget seglat den här veckan med 505. Fått grubbla en del efter förra helgen och fick inte Holgers tips förrän i torsdags.

Viktigaste trimfunktionen på 505 att få rätt på innan det går att komma ut och segla är mastens position och mast rake. Den ska fungera från trimguidens max läge i lätta vindar på 7850mm till min 7565mm i hårdvind. Jag kan inte komma riktigt så långt bak som max rake är. Saknar 15mm. I så hårda vindar som den raken gäller för så tror jag det är försumbart. Får se hur mastböjskontrollen (strut) fungerar när det blåser hårt. Då körs båten hårt kickad och det är mer krafter inblandade än nu på hamnplan.
Nu ska jag gå igenom alla seglen jag fick med så jag vet vad jag har för några. Jag hoppas jag ska få gjort 10 pass till innan det blir dags att dra över till Hellerup och få hjälp av danskarna. 

Inga kommentarer: