tisdag 7 augusti 2018

505, 9013 - dags att hämta henne imorgon

Imorgon är det så dags att hämta henne. Det blir besök hos Holger Jess nybliven världsmästare. Holger driver Jess Segelsport i Eckernförde, Tyskland. Holger är gurun när det gäller att rigga och ställa i ordning 505. 

Bilden är tagen på VM i Gdynia

Holger har gjort i ordning en ny mast till mig. Jag byter ut den gamla Seldénmasten mot en Superspar innan jag ens sätt den som var med. Då vet man att man kan lita på att korrosionen inte börjat än och att nitarna som håller beslagen på plats sitter fast. Jag hade ingen lust med att börja med haverier och att lägga tid direkt på att mecka. 
På torsdag ska jag försöka få ihop henne för en kort premiär tur.

Length: 5.05 m
Beam: 1.88 m
Weight: 127.4 kg
Sail Area:
main 12,30 sqm
jib 4,94 sqm
Spinnaker up to 27 sqm
Crew: Two people, one trapeze

Inga kommentarer: