torsdag 9 augusti 2018

505 - det blev till och med premiärtur med 9013

Igår, onsdag, steg farsan och jag upp tidigt och rullade mot Jess Segelsport. Över tre broar och genom Schleiswig-Holstein så var vi snart där. Ganska prick klockan ett.

Ganska snart så hade vi lastat båten på vagnen och Holger Jess verkade lika nöjd som jag. Holger byggde min nya mast. Vi snackade om VM och Holger menade att de hade överlägsen speed. Lutz Stengel och Holger Jess var nytt par och hade inte kört särskilt mycket ihop. Samarbetet satt som en smäck direkt.

Mitt första meck på 505. Ställa in spridarvinklarna och längden på spridarna. Tomas Franzén hjälpte mig och hade med sig en trimguide från Pinell and Bax. Tomas hjälp var grymt värdefull.
Snacka om att ha koll på olika lösningar. Tomas analys av virrvarret av linor var klockren.

Med hjälp av Tomas lärde jag mig massor redan första dagen. Om ni funderar på 505 så ta hjälp av någon som kan. Frågan är om inte Tomas hjälp sparade mig veckor.
 Vi hade tur med vädret idag och snart kunde vi hissa och trimma både fock och spinnaker. Att ställa in det så det funkar på hamnplan först är absolut modellen.


Jag är så otroligt fantastiskt nöjd med köpet. Båten är knappt använd och Nathan Bachelor har verkligen lagt tid på att få det att fungera. Skicket är som nytt med den nya Supersparmasten. Holger fick den gamla masten till en äldre 505 som hade knäckt sin.

 Det ser avancerat ut och det är det men att segla är inte så svårt.

Jag hade missat att köpa ett trapetsbälte men Ludvig Fröding som normalt seglar 29er ställde upp ikväll så jag fick gjort premiärturen. Ludde hade aldrig kört spinnaker så det var ju extra kul att vi brände iväg i frånlandsvinden med  den. Måste skaffa en aktivitetsklocka som mäter speed. Vi planade på kryssen och med spinnaker gick det riktigt fort. Måtte sommaren aldrig ta slut.


Inga kommentarer: