lördag 10 december 2016

Sportigare segling - att inte fler vuxna seglare kör jolle?

Det är mycket snack om sportigare båtar och att seglingen är dyr sport men frågan är då varför fler storbåtsseglare inte jackar ner till 2-mans jollesegling? Efter mitt tidigare inlägg på temat vad gör man nu så kunde detta faktiskt kunna vara en grej? Själv känner jag just nu att det är viktigt att det inte blir repetition av mitt seglande. Jag har kommit fram till att jag vill ha en mer idrottslig approach på mitt seglande. Äventyrssegling, visst det är kul, men det är inte det viktigaste för mig just nu.
I somras var jag ute och fuskade på några träningspass i Melges 24 och tävlade i J-24 på två mästerskap. Klart kul med entypskappsegling. Här hittar ni förresten oss med en svart genua i EM fleeten i Plymouth.
Tack till Ängelholmsgänget som gjorde det möjligt.


Tomas Franzén som seglar 505 i Råå tyckte jag borde prova på 505. Henrik Elfström tyckte jag skulle testa 470. Lasergubbarna i MSS tycker det är "bara att skaffa en Laser och segla på riktigt".
Faktum är att för de pengarna det handlar om att segla jolle så kan man undra varför inte fler håller på i det här landet med jollar i vuxen ålder. Varför segla till exempel J-70 när man kan ha en hel fleet för samma pengar?

Entypskappsegling är kul liksom att annan segling också är kul. Sailors have more fun.

Bara på skoj så kollade jag runt vad en jolle skulle kosta. När jag kollade runt så hittade jag 5-6 år gamla 470 för 3000Euro och 505 för runt 10 000Euro.
2016 så var det 21 båtar med på SM i 505. Det är ju inte illa alls. Lite sugen blir man ju när man ser att det finns en aktiv fleet som kör. 
Så här i efterdyningarna efter Paul Elvströms bortgång så kan man ju inte låta bli att citera honom. Paul berömda uttalande om 505 "....no other boat is able to give one so much pleasure as this one" är förmodligen riktigt. Visst citatet är gammalt men det säger väl något.

Nu har jag i alla fall fått tag på en Laser som jag ska prova. :-) Hoppas det inte slutar med att jag fastnar igen. 

18 kommentarer:

Unknown sa...

Heja!!

/Henrik

Martin sa...

Bra resonemang. Man kan verkligen undra varför allting ska vara större när allt talar för mindre. Visst finns det dimensioner som går förlorade som tex glädjen när ett större lag samspelar. Men i en mindre båt blir det mer seglat.

stradivari sa...

För dom som gärna avstår eller inte har möjligheten till fysiskt krävande jollesegling finns alternativet Tvåfyra. Som att köra gokart på sjön. Ofta 20-30 båtar på linjen nationellt och 70-90 på VM lite beroende på var det seglas. 2017 går VM i Holland med en hel del gamla olympiska ess i leken bl.a. Fred Imhof och Ulli Libor. Många tror att det är ett handikappredskap men båten är verkligen rolig att segla så särskilt i Skandinavien har den dominerats av gamla kölbåts och jolle ess. Uteomkring har den mest promotats som handikapp båt men bilden håller på att förändras Sven internationellt. Faktum är att den i sitt koncept är unik i seglingsvärlden eftersom det är den mest inkluderande båten/klassen av alla. På prispallen finner du alla sorters människor; gubbar o gummor, tjejer o killar, rörelsehindrade och icke rörelsehindrade.
www.24mr.se

Anders Nilsson sa...

Inkluderande är verkligen ordet. Känner Christer Frennert som jag känner väl som seglar i klassen och han pratar varmt om 2.4 mR. Fin stämning i klassen.
Segelsporten i sig är inkluderande med alla de redskap som finns.
Jag tycker personligen att det sportsliga ligger i idrotten segling.
Vi borde kanske sluta att snacka sportbåt och diskutera vilket redskap det är som gör sporten till idrott. Atleten och den fysiska seglingen var tog det vägen i diskussionen. Att åka fort i en båt som inte kräver att man är i fysiskt trim är det sportigt? Gennaker och burkningsförbud är inte något jag tycker är sportigt. Laser SB3 och Melges 20 vad är det?

Per-Eric Thörnström sa...

Kul och kloka tankar, tycker jag som seglar 505. Fiveklassen är också en mycket inkluderade och trevlig klass med killar och tjejer mellan 20 och 70 år. Fivesegling är fantastiskt kul - båten planar på kryssen vid 5-6m/s och man når över 20 knop på undanvind i över 10 m/s, samtidgt som den rör sig fint även i lite vind. Stämningen är öppen och hjälpsam och alla delar med sig av erfarenhet och trim. I Sverige kappseglar ca 30 båtar och internaionellt är vi en stor klass. EM seglas de år VM seglas utanför Europa. Senaste EM gick i Varberg 2015 och vanns av en tysk mixbesättning. 94 båtar deltog. Årets VM i Weymouth samlade 140 båtar. Således stora och roliga seglingar. För oss svenskar finns stora seglingar i närområdet de kommande åren. EM 2017 i Warnemunde, Tyskalnd, VM 2018 i Gdynia, Polen och EM 2019 i Sönderborg, Danamrk. VM 2017 i Annapolis, USA och VM 2019 i Perth, Australien, ligger längre bort, men är härliga seglingsplatser. SM 2017 seglas i Norrköping och vi kör också en svensk cup.

Kika gärna på vår nya promotionfilm https://www.youtube.com/watch?v=cLs7sapsQMw&feature=youtu.be Vår Facebook-sida ger aktuell info: https://www.facebook.com/int505sweden?ref=hl

Nyfiken på 505-klassen - hör gärna av Dig på info@int505.se

Anonym sa...

"Eller varför skaffa sig en Melges 24 eller en J24 när man kan skaffa sig en fleet", kan man också skriva...
Eller bedriver man en häxjakt på det man inte förstår som J70, Melges 20 och Laser SB3...
"Att åka fort i en båt som inte kräver att man är i fysiskt trim är det sportigt?"; du kan bättre Anders!

Anders Nilsson sa...

J-70 tog jag bara som exempel för att det är ett dyrt insteg i och med att det inte finns några begagnade. Det kommer ju självklart att ändra sig. En ny Melges 24 är väl ännu dyrare så visst det kunde också varit ett exempel dock inte lika tydligt då det finns begagnade. Jag skulle kunna skrivet en ny Dehler 34 också i just det fallet för då får du en tre gånger så stor fleet som på en J-70. J-24 är dock relativt billig som ny.
Jag var inte ute efter att slå ner på några båtklasser utan att lyfta fram 2-mans jolle som ett alternativ. Många storbåtsseglare lägger av att kappsegla för det är för dyrt, jobbigt med besättning, transporter eller för att det ofta bara är ägaren som betalar projekten.
Vi var några som hade en diskussion om 2-mansjollar som alternativ. Själv hade jag inte ens tänkt tanken för jag trodde ingen seglade 2-mansjolle längre. Jag upptäckte då 505-klassen hade en grymt fin fleet i Sverige som borde lyftas fram. Det tycker jag borde vara roligare om man är ute efter idrotten segling än de jag nämnde i en kommentar ovan.
Som vanligt är de säkert kul att segla men i jämförelse så är väl jollesegling mer idrott eller?

Johan sa...

Jag förstår att var och ens seglingsintresse kan utvecklas i olika riktningar. Men jag begriper inte poängen med att föra ett resonemang om att jolle är mer idrott än storbåt eller J/70. Jag är övertygad om att J/70-kvalet i Båstad var intensiv idrott för de som deltog och för de som följde det. En samtrimmad storbåtsbesättning som hanterar krävande manövar i tufft väder håller också på med idrott. Fråga en vass fördäckare? Till och med twohanded-gubbar som seglar varje moment och strecka optimalt med massor av segelskiften, ja även de håller på med idrott. Åtminstone så tillvida att det är fysiskt och psykiskt krävande, det går att tävla mot andra och att träning, timmar på vattent lönar sig.
Om det är idrott att utveckla sin sport genom optimering av material, kölbyten mm kan säkert diskuteras. Att det är dyrt råder det ingen tvekan om. Men det hindrar nog inte att även det är idrott./Johan

Anders Nilsson sa...

Du har en viss poäng där. Det är vad man gör av sin segling som gör det till idrott. Man kan segla jolle och vara mindre tränad än en kölbåtsseglare är. Jag skulle nog ändå vilja påstå och med risk för att generalisera att utväxlingen av att vara tränad och atletisk är betydligt större i en jolle eller jolleliknande båt än i en större kölbåt.
Bättre är kanske att säga att en hård konkurrens i en klass är viktigare än nyanser i redskapet. Ju mer idrottsman det krävs av dig i en klass (redskap och klassregler) ju mer idrott är det, tycker jag. Redskapet är ju faktiskt bara en del av det och konkurrensen i klassen viktigare.
Min poäng i mitt inlägg var att varför inte kolla på att köra 2-mans jolle om man söker en sportigare upplevelse och inte seglar för att det kostar för mycket?

Jonas Jemt sa...

I Stockholm så är det som du vet, många storbåts seglare som även kör 606 för att få en enkel och billig segling en gång i veckan, lika med laserseglarna i Mälarhöjden/Ålsten. I Danmark så har OK klassen vuxit våldsamt de sista 5-6 åren, i Hellerup så ligger det nog 25 båtar idag. På Danska Mästerskapet var det över 100 båtar! Vilken typ av båt man skall välja är alltid en smaksak, men en som det finns flera av i viken blir alltid roligast:)

Anonym sa...

Helt rätt Jonas Jemt!!!
Varför då, som Anders Nilsson, snacka skit om andra klasser? Klarar man inte att bygga klass själv så kanske man var fel ute?! Förstå mig rätt allihopa; jag är för ALL segling! Vår sport är så "bred" att alla kan vara med, samtidigt är vi så få att vi inte har råd att tjafsa, pinka in revir mm.

Anders Nilsson sa...

Jonas, det är bra. I Limhamn är det Lasersegling som är grejen. Varje söndag på vintern är ett gäng ute och tränar och på sommarhalvåret kör de på onsdagarna också.
Jag slutade segla Laser för 20 år sedan och var ute och testade i söndags. Hur kul som helst. Det blir ändå ingen satsning i Laser för min del eftersom jag har gjort mitt bästa där redan. Jag kan tänka mig segla Laser för träningens skull. Det är väl okej det också.

Till anonym vill jag bara säga:
"Min poäng i mitt inlägg var att varför inte kolla på att köra 2-mans jolle om man söker en sportigare upplevelse och inte seglar för att det kostar för mycket?" Jag har redan svarat dig. Läs det svaret det var ett exempel som du hänger upp dig på. Jag har ingen synpunkt på vad någon seglare seglar. Synpunkten rörde de som inte seglar för det var för jobbigt och dyrt. Det går som Jonas skriver att hitta billigare och enklare segling. Det var det jag ville lyfta fram.

Anonym sa...

Tack Anders!

Anonym sa...

Hej Anders
Själv har jag seglat Laser för 15 år sedan men min rygg satte stopp för detta. Jag orkade bara med vindar upp till 5-6 m/s, sedan försvann de andra i fjärran.
Dessförinnan tävlade jag i kölbåt. Här är det också stora krafter i gång när det blåser hårt.
De senaste 15 åren har jag alltså seglat 2-mansjolle. Jag har aldrig tidigare haft så roligt. I och med att båten planar på både kryss och läns blir båten väldigt lättmanövrerad. Jag slipper att kränga maximalt eftersom min atletiske gast sköter den saken. Varje liten justering av rigg- eller segeltrim känns av i båten direkt. Att hissa och gippa i 10-12 m/s går lätt med dagens fulländade arrangemang på fiven. Jag hade nog inte tävlat alls i dag om jag inte funnit 2-mansjolleseglingen.
Dessutom, som du skriver Anders, så är transporten till annan tävlingsort mycket enkel. Jollen på släpet.
Varje båttyp har sina för och nackdelar. Det gäller bara att hitta rätt vad som passar en själv. Så för den som lagt av att segla av någon anledning, ge dig själv en sista chans att prova 2-mansjollesegling om du inte gjort det innan. Tag gärna kontakt via länken som Per-Eric ovan givit.
Hälsn.
Lasse B (pensionär)

Anders Nilsson sa...

Laserseglarna kan bli kaxiga om det är lättare att segla 505

Anonym sa...

Hej igen
Vad jag menade är att som rorsman har man lättare att segla 2-mansjolle om man inte klarar av att burka max hela tiden, vilket 1-mansjollar kräver. Merparten av 505 rorsmän är atletiska och burkar nog lika mycket som Laserseglarna. Därmed har givetvis en sådant 505-besättning större förutsättning att segla fort jämfört med mig och min gast, i hårt väder. Men vi tar oss fram hyfsat i alla fall.
Laserseglaren kan väl få känna sig lite kaxiga men vi seglar nog om dom i alla fall.
Ur trimsynpunkt så är nog duktiga 505-besättningar väldigt bra på att få fart på en stagad rigg. Jag vet ingen annan jolle och kanske även kölbåt (har dålig koll) där man kan fälla hela riggen akter över eller öka riggspänningen under gång.
Utöver detta så kan vi under gång reglera mastböjen nertill eller upptill beroende på sjö eller vind. Flytande fockskotpunkter ut/in resp. upp/ned också under gång.
Plus div. andra trimmöjligheter under gång. Allt regleras av rorsman.
Gör-spännande, lärorikt, frustrerande, finns alltid något att analyser, få tipps om o.s.v.

Hälsningar
Lasse B

Anders Nilsson sa...

Jag förstår vad du menar. I Laser betalar sig inte finlir i samma utsträckning utan det blir mer rå segling. Går det inte framåt för man drar mer i cunningham får man helt enkelt bara burka mer. :-)

Anonym sa...

Ja, det är väl kontentan. Tack för denna gång och välkommen att testa 505

Hälsn.
Lasse B