Man måste inte ha allt detta trimgodis ;-) Alla kontroller är dragna med reglage på båda sidorna för lättast möjliga åtkomst och allt är draget med gummireturer för att inte få några lösa tampar. Se på många amerikanska Fivar - de har mycket enklare layout och amerikaner har vunnit VM de senaste tre åren. Visst måste man ha ett antal trimfunktioner i en 505, men viktigast av allt är mastlutningen, riggspänningen och kicken. Dessutom måste man kunna justera fockskotpunkten för att få en bra spalt. Det är inte konstigare än kölbåtssegling. Kan man trimma en sportig kölbåt rätt så kommer Du snabbt in i att trimma en 505. Fart handlar även här om att ha ett bra grundtrim, att styra väl och att ha det där goa samarbetet mellan gast och rorsman som ger balans i seglingen. Fivesegling är garanterat mindre ansträngande än Lasersegling och ger mer känsla och fartupplevelse. Vi lär Dig snabbt grundtrimmet och så är Du igång och kan njuta istället för att kämpa :-).... Prata t.ex. med Tomas Franzén så tar han med Dig ut!
3 kommentarer:
Magiskt
Man måste inte ha allt detta trimgodis ;-) Alla kontroller är dragna med reglage på båda sidorna för lättast möjliga åtkomst och allt är draget med gummireturer för att inte få några lösa tampar. Se på många amerikanska Fivar - de har mycket enklare layout och amerikaner har vunnit VM de senaste tre åren. Visst måste man ha ett antal trimfunktioner i en 505, men viktigast av allt är mastlutningen, riggspänningen och kicken. Dessutom måste man kunna justera fockskotpunkten för att få en bra spalt. Det är inte konstigare än kölbåtssegling. Kan man trimma en sportig kölbåt rätt så kommer Du snabbt in i att trimma en 505. Fart handlar även här om att ha ett bra grundtrim, att styra väl och att ha det där goa samarbetet mellan gast och rorsman som ger balans i seglingen. Fivesegling är garanterat mindre ansträngande än Lasersegling och ger mer känsla och fartupplevelse. Vi lär Dig snabbt grundtrimmet och så är Du igång och kan njuta istället för att kämpa :-).... Prata t.ex. med Tomas Franzén så tar han med Dig ut!
Ska ha telefonkontakt med Tomas imorgon så får vi se vad vi får till. Båten var tydligen vinterförvarad.
Skicka en kommentar