måndag 12 december 2016

På temat hållbar segling - Öresund har aldrig varit artrikare än i år

På årets seglarträff diskuterades segling ur flera perspektiv som jämlikhet och inkluderande sport.
En sak som jag tycker också är väl motiverad att lyfta fram när vi arrangerar regattor och söker sponsorer är hållbar segling och de fina vatten som vi utövar vår sport i.

Det mörka mellan dykaren och personen som står i vattnet är ansjovis i Öresund. Coolt eller hur?

I dagens Sydsvenskan, där jag också "lånade" bilden, kan vi läsa om att Öresund som seglarvatten aldrig varit så artrikt som i år. Arter som siktats i år som är särskilt exceptionella är valar, delfiner, skarpsill och tonfisk. Jag som tyckte det var häftigt att hundratals sportfiskare fick makrill på sensommaren. 
Öresundsakvariets Jens P Jeppesen skriver i ett pressmeddelande att makrill, sill, ansjovis, sardiner, taggmakrill och skarpsill sågs då i större stim än vanligt och i större storlekar än tidigare. Tumlarna syns också allt oftare. Här är artikeln: https://www.sydsvenskan.se/2016-12-12/rekordar-for-djurlivet-i-oresund



En organisation som jobbar för att få till hållbarare seglingsevenemang är Sailors For the Sea. Här kan man få sin regatta certifierad ur ett hållbarhetsperspektiv. Punkterna på deras listor är relevanta och när jag läste dem så funderade jag på om hur vi skulle kunna få våra regattor certifierade. Det krävs såklart en organisation kring det här och det är en del jobb. 
Själv tror jag det kunde vara en grej att bli Öresunds första hållbarhetscertifierade regatta. Det finns kanske sponsorer som är intresserade av att profilera sig genom att sponsra någon som är särskilt bra på detta. 
Viktigast är att vi får upp ögonen för hur känsliga våra vatten är eller som vi ser det vår arena. Kolla in den här hemsidan:
http://www.sailorsforthesea.com/

Inga kommentarer: