fredag 11 november 2016

ORC 2017 - en första testkörning av båtarna är gjord. Här är de svenska.

En första testkörningen är gjord med de godkända "submissions" som lämnats in inför nästa säsong. Vi får sänkt 1.1 sek/sjömil och vårt CDL ökar. Tyder på att det är kryssfarten ökat i förhållande till övriga. Vi får se när vi kan testköra själva.
De sportigare båtarna för mer tid på sig.
SWE 43 Grynet under en av länsarna på ORC World Championship 2016

Från protokollet:

2017 VPP - PREPARATION OF AN “ALL EFFECTS” TEST RUN AND A BETA VPP FOR IMMEDIATE RELEASE
An “all effects” test run including the following modifications has been prepared:

  • REVISED ADDED RESISTANCE IN WAVES see 5.2 
  • CONSTRUCTION MATERIALS LENGTH REDUCTION see 5.2 
  • FLYING HEADSAILS REVISED COEFFICIENTS see 4.2. 
  • HEELED HULL WINDAGE see 4.3 
  • OVERLAPPING HEADSAILS WITH BATTENS NEW COEFF see 3.11 


A beta VPP with the above modifications is ready for distribution to DVP users and rating offices for their review.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då kan man i princip utläsa att sportigast är de i ordning underifrån i listan?

Anders Nilsson sa...

Ja, om man ska generalisera så är det så. Tunga äldre designs som är mer av familjebåtstyp får det svårare och sportiga racers får det lättare. Det finns dock en del spännande resultat bland performance cruisers som också får det lättare. Här krävs det mer analys det står klart. Här finns säkert också nyckeln till en del möjlighet till optimering.
Bland en hel del förväntade resultat finns det några oväntade. Jag tror till exempel klubbkompisarna i Krackemut inte förstår varför de ska få det svårare. Det finns också First 34.7 som fått ungefär samma minskning som vi och det finns dem som fått mer tid på sig.