Anders Hansson och Lasse Hansén drog ner till Hanseboot nu i helgen. Med sig hade de till uppgift att kolla närmare på nya Dehler 34. Judel/Vrolijk -
engineering är firman bakom designen den här gången.
Särskilt kul tycker jag att Dehler ställer ut båda varianterna så man verkligen kan se skillnaden på en fullt utrustad cruising båt och en prestanda cruiser.
Vid första anblicken, så här på lite avstånd, så är det inte mycket som skiljer.
När man närmar sig så blir det påtagligt att störst skillnad mellan de två är hur sittbrunnen är utrustad. Den ene för hamnen och den andre för seglingen.Competitionmodellens sittbrunn sedd från rufftaket visar på en sittbrunn med riktigt gott om plats för segling och kappsegling. Rorkult är det som man valt. Det ger en lättare båt i akterskeppet men också lättare passage i brunnen.
Rorkulten tar naturligtvis en del av sittbrunnen när en hel besättning ska över men det är en grej man lär sig. Storskotaren sitter bakom rorsman. Storskotet går i botten på sittbrunnen vilket i alla fall jag misstänker kommer att göra att man inte kan köra vagnen längst ner på länsarna utan får ha den i mitten. Något man säkert kan leva med. På halvvind när man har störst nytta av att vagna ner funkar det säkert. Tysk skotning till storen.
Dehler 34 Competition ställs ut med en kolfibermast från Ungerska Pauger. Det är också en av skillnaderna mot Cruising varianten. Masten är dessutom 80cm högre vilket ger mer segelyta. Båten har precis som X-Yachts en kolfiber ram för att öka styvheten i skrovet.
Under vattenytan är det inte heller samma båt. Competetion har en T-köl med kortare korda än Cruisingmodellen L-köl.
Från sidan ser det ut att vara en T-köl som den ska se ut. 2.1m djupgående jämfört med 1.95m eller grund på 1.55m.
Kollar man närmare på detaljerna kunde man ha haft mer radier mot bulben och även i anslutningen mot skrovet.
Bulben ser ut att vara en väldesignad. Akterkanten är smal och fin. Runt fenan vid bulben bör man nog spackla upp radier. typ 30-40mm radie. Vad gäller akterkanten på kölen upp mot skrovet så har jag också mina tvivel. Kanske räknar Judel Vrolijk med att det är ändå så turbulent bakom kölen i ovankanten att det kvittar? Själv tror jag att de inte fått ihop det i gjuteriet och att man behöver fortsätta ända ut. Innan sjösättning så hade i alla fall jag bett om att få mallar att kolla av profilen mot så det blir 100% rätt.
Även rodret är djupare på Dehler 34 C. Mer motstånd men också mer lyft och bättre grepp i vattnet för den större segelytan. Segelytan på kryssen är 71m2 på competionmodellen och 65m2 på cruising.
Hoppas Dehler gör likadant till Boot Düsseldorf, ställer ut båda, för det ska bli kul att se med egna ögon. Tack för bilderna Anders Hansson och Lasse Hansén.
10 kommentarer:
Nu är de där X-Yachts var för tre år sedan.
Njäe, den är ju betydligt större båt än en XP-33. 10.30 lång och grym bredd på 3.60m. Massor med plywood i inredning.
Italia 9.98 och XP-33 kanske kan mäta sig med varandra där Italia 9.98 är båten X-Yavhts inte klarade av att göra. Dehler 34C är ju inte heller ett svar på Italia 9.98 som landar på en betydligt lägre vikt. Om Dehler 34 C håller utlovad vikt så är hon med sina 5450kg ganska precis 1050kg tyngre än Italia 9.98.
Rorkult är det mest intressanta med henne
Ett sätt att få ner vikten i ändskeppet och attraherar säkert en del kappseglare.
Det tog mig ett par säsonger innan jag var bekväm med ratt.
Vad är pris skillnaden mellan dessa versioner.
Otto I
Vad en sådan här båt kostar är nog omöjligt att säga med alla de options som ska väljas till.
Baspriset var vid introduktionen 105000Euro utan moms. Det är väl där det börjar med att lägga till momsen sen tillkommer instrument, gps, segel, val av styrning, köl, roder och mast, typ av kök, värmare, autopilot, varmvatten etc.
Hu r stora skillnader inuti?
Mvh Andreas i HP
Man kan köpa till en lättbyggd inredning i förpiken och akterut om man vill optimera ändskeppen. Annars samma.
Blir spännande att se hur 34c står sig mot 34SV och 35, dels vilka mätetal den får och sedan hur den seglar upp till dem. Fina båtar,, fast en stor enkelratt är min favorit trots att den är ivägen ibland.
/ Mats Andersson
Verkligen men också jämföra med till exempel en Italia 9.98. Hoppas någon skaffar en seriöst racingutrustad hela vägen med lätt inredning, kolmast etc.
Skicka en kommentar