Efter två dagars racing har vi nu genomfört sex seglingar. Vi ligger på en fjärde plats efter de två finska Audi båtarna och Nautiska med Björn Hansen.
De tre har tagit ledningen och Björn Hansen på tredje leder med 11poäng äver oss. 4 race återstår och på lördag är det klart.
Vi i blå spinnaker bakom de båda Audi båtarna.
Det gäller att vara med i starterna och det är vi. Både igår
och idag. Det är vi i SWE122 med Bownumber 06.
De västliga vindarna ger puffiga förhållanden. Vi håller oss hyfsat i mitten och tar varje chans till en höjdare och håller kollen på fältet.
På länsarna gäller det att hitta puffarna och se till att inte vara täckta. Vi hade inte tillräcklig rutin i Jacob Jacobssons X-35 för gårdagens förhållande. I gårdagens sista race låg vi femma men fick en broach i en gipp och landade på en nionde plats. X-35an kräver verkligen perfekt timing i allt på läns i hårdvind.
Seglen vi har är från Holländska Hagoort sails och gjorda i Contenders Maxx duk. Storseglet och fockarna är riktigt plana. Riggen är ställd efter North Sails trimguide. Vi har bra fart och höjd och det är skönt i de flesta situationer. Vi har dock mer att hämta i gasa växeln - lägre och fort.
På bilden är det vi på länsen som jagar en tredje plats i men som blev en fjärde.
http://kdy.dk/uploads_kaps/results-x35.htm
1 kommentar:
Bra resumé Nelson.
Övre bilden gör mig glad, er blå S1 visar en bredare projiserande topp och en öppen och fin exit läliket i jämförelse med Audibåtarnas, detta borde göra att ni kan gå lägre men lika fort med rätt bomhöjd/suggning.
Fina starter ni gör!
På den bilden med Aramid (guld) fock så har ni In-fuckern lite lösare och även storen lite lägre ser det ut som, lite svårt att se.
Hade ni tillräcklig höjdtagningsförmåga ändå?
- Lycka till nu i finalerna!
Skicka en kommentar