tisdag 14 juli 2015

X-35 World Championship 2015 - Tune up race idag

Besättningarna gjorde sig och båtarna i ordning under förmiddagen för att komma ut och få ett tune up race under eftermiddagen. Start klocka 13:00.

Björn Hansen och hans gäng kör X-35an Nautiska.
Tuborg är rätt ställe för att få upp VM känslan.

Jag hoppar in på Jacob Jacobsson X-35. Idag saknades vi en man, fördäckaren, så jag fick ta fördäck. Han var kvar på jobb. Lite störigt blev det när jag inser att jag ska hoppa ner i luckan vid nertagningarna. X-35ans förpik är byggd så det var faktiskt ganska enkelt. Man landar bra och det går att ta sig upp på däck igen.
Vi valde att köra med J2 idag. Vinden var i underkant för den men det var helt plant vatten. Det visade sig sen vara rätt. En bra början.
Efter lite kryss och några gippar med spinnaker så var det dags för tune up racet.
Banan består av två kryssar och två länsar. Kryssmärke med ett pliktmärke och länsrundningen i en gate.
Samma stuk som på ORC mästerskapen.
Vi bestämde oss för att starta en bit ner mot läflaggen. Vi kom aningen långt fram och fick vänta på att accelerera.
Det gick ju bra ändå.
Platt vatten, vind från land och grymma vindskift. Byarna kom och gick och man fick vara rejält observant på höjdarna och fallningarna och positionera sig rätt i dem. Helt avgörande på kryssen.
Vi gick på vänstersidan av banan och de fick bättre utdelning på styrbord. Vi var låsta och kunde inte ta oss över så vi kom väl långt ut.
Upp med spinnakern.
Johan Lindell och Björn Hansen var först uppe.
Nertagningarna är lite bökiga då entypsregeln inte tillåter påse på bommen. Kommer man inför babordshalsar så måste liften av och dras under fockskoten när bommen ligger på däck. Å andra sidan så är sättningarna snabbare då man kan ha lovartsgajen i. Bara att lyfta upp bommen i sitt fäste och hissa.
På kryssen seglade vi upp oss och det såg bra ut. Ända upp mot rundningen såg det bra ut då vi fick ett motvrid och tappade.
På länsen ner körde vi i ett fint spår med bra tryck i vinden och medan de andra gippade in mot banans mitt fortsatte vi ut mot kanten och gippade sist. Bra tryck in i mål och vi tog flera på länsen.

Team Firefly vid sista hissningen.

Imorgon, onsdag, är en annan dag och det är utlovat hårdare vindar kring 8-10m/s. VM börjar.