måndag 27 januari 2014

Mycket snack om perfekta bulbkölen - Jason Ker tar bort bulben

Jag har tidigare hävdat att bulbkölarna är övervärderade i mätreglerna. Salona introducerar senaste Salona 33 med Jason Ker ritad köl. Mycket låg tyngdpunkt med en ihålig köl som är igenplastad köl i övre delen och bly i nedre hälften med ett ordentligt djupgående.
 Kölen har ingen elliptisk form utan parallella sidor.
Ytterliggare ett Jason Ker ritat roder.
Kolla också här:
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/02/bulbkolen-overvarderad-first-35-bm.html

12 kommentarer:

Anders B sa...

Bulbkölar är kanske övervärderade i olika mätregler men knappast som ett effektivt sätt att skaffa sig en båt med högt rätande moment och som därmed är snabb. Ingen bulb = krävs sju man på railen, med bulb=går fort utan att tokhänga.

Anders Nilsson sa...

Njäe, båt med bulbköl går väl fortare den också om man tokhänger med den.
Det intressanta är också att diskutera hur den perfekta fenkölen ska se ut.
Farrkölen ser ganska annorlunda ut mot Jason Kers.

Anonym sa...

Here we go again.
J.K.

Gian Pinotti sa...

Jag har seglaat mycket med Jan Carlanders Antheor 1/2 tonnare.
När jag började segla med den båten sa hade den förra ägaren plockat bort en invändig barlast på ca 200 kg. Jag hävdade att dom kilona skulle tillbaks för att båten var designad med det. Vi diskuterade det dör fram och tillbaks och jan lade tillbaka dom kilona och det var en markant skillnad. Båten seglade bättre!
Det är kanske inte alls säkert att kilona behöver ligga längst ner. Det är myckeet möjligt att det hade gått änu bättre om kilona hade varit placerade längst ner i kölen?!

Anonym sa...

I Calanders båts fall hänger det ihop med skrovformen. Den behövde tryckas ner i vattnat för att få "seglande linjer".

Anders Nilsson sa...

Det är ju en ganska speciell båt överhuvudtaget. Smal i vattenlinjen, lätt, byggd som en världsmästar IOR ½-ton och ser ut som en sån helt enkelt.

http://sundetregatta.blogspot.se/2008/10/seguin-cup-2008.html

Anders B sa...

Klart att det går ännu fortare om man hänger också en bulbbåt. Vi provade på eftersäsongen förra året, också vi kommer att bli blöta om fötterna i sommar. I mina resonemag finns alltid cruising/shorthand aspekten med och det påverkar mitt val av båt.

Anders Nilsson sa...

I mitt resonemang handlar det som du säger uteslutande om hur regelmakarna värderar olika designs. Två JPK 1030 utrustades med fenköl-enkel roder och bulbköl med dubbla roder. Båtarna gick inte att skiljas åt påstår varvet. Ska man kappsegla så föreslog de fenköl och dubbelroder. :-)

Anonym sa...

Under IOR regelns tid seglades ½ tonnarna på 5 man. Jag var själv inte med då men gissar att regeln begränsade antalet besättning. Numera seglas båtarna på 7 – 8 besättning och de som hade invändig barlast har i de flesta fall tagit bort den. Ytterligare 3 i besättningen, kompenserar för barlasten och levande barlast är lätt att flytta dit där den gör bäst nytta.
Som Janne Pinotti skriver, så har jag lagt tillbaka barlast i ”Antheor” därför att vi ofta seglar med 5 ibland 6 i besättningen. Det funkar bra så länge det inte blåser. Om det blåser måste vi vara minst 7 besättning för att kunna burka ner båten. Annars går det inte så fort. Visste jag att vi alltid blev minst 7 besättning på kappseglingarna skulle jag absolut prova att ta ut barlasten. På så vis är båten tillbaka till det flytläge som Daniel Andriau en gång ritade båten för när den skulle seglas av 5 besättning.
Många av de här båtarna, dock inte alla, har bytt kölar under de senaste åren. Den som är intresserad kan läsa ett reportage från 2013 Classic Halfton Cup där de första 10 båtarna beskrivs. Gå in på: http://www.belgi.net/halfton/news.htm och scrolla ner till reportaget. Vinnarbåten ”Checkmate” har tok-pimpats hos John Corby i Cowes. Det går att kolla på här: https://www.icloud.com/iphoto/projects/sv-se/#3;CAEQARoQjwS-0mghXOCgIaGbNSxwdw;4EF0014C-3071-4137-BC9F-B997E0CA062E

Jan Carlander

Anders Nilsson sa...

Hur fungerar 1/2-ton och 1/4-ton reglerna idag? Är det sista utgåvan man kör efter?

Anonym sa...

Det tävlas enligt IRC regeln och för att få vara med gäller följande enkla regler för ½ tonnarna:
Citat från http://www.belgi.net/halfton/CLASS.htm
“A boat is considered as a Half Tonner if it fulfills the following requirements :
- It has been designed and built as a prototype one-off in the period between January 1967 and December 1994.
- It it has been once eligible to participate at an edition of IOR Half Ton Cup.
- No alterations have been made to the hull of the boat, except keel and rudder.
Moreover, every production boat derived from the hull of a prototype one-off halftonner will also be considered as a halftonner
( see the list of “Serial Built Boats” in “The Fleet” ).”
Gissningsvis gäller samma för ¼ tonnarna när dom seglar sin Classic Cup. För att stylas lite inför säsongen gör 1/4 tonnarna gärna ett litet besök här: http://www.alphaplusuk.com/
Läckert blir det.

Jan Carlander

Anonym sa...

....nu kom vi lite långt från ämnet. Byggare och konstruktörer kommer naturligtvis att fortsätta att utveckla och utveckla i all evighet. - Tråkigt vore det ju annars och vi skulle inte ha så mycket att blogga om hela långa vintern.
Men, om jag fritt tolkar Anders B här ovan så är den bästa kölen i ett samanhang kanske inte den bästa i ett annat sammanhang. Det beror på vilken typ av segling det gäller. Shorthand utan besättning eller ”round the cans” med hela railen full av folk. Och emellanåt lite semester där man vill komma intill en klippa i Bohuslän eller ankra nära en sandstrand i Danmark.
Det som är viktigt för oss som kappseglar är att oavsett vilken köl vi väljer så ska mätreglerna neutralisera effekterna. I mitt exempel från Classic Halfton Cup så är det bland de tio första båtarna en blandning av nya kölar både med bulb och utan. Flera båtar har fortfarande kvar sina orginalkölar.
I det här sammanhanget, när båtarna seglas med full besättning, så fungerar mätregeln alldeles utmärkt och straffar resp. kompenserar när den ska. Ettan har en ny IRC optimerad köl utan bulb, tvåan har en orginalköl, trean har en djup bulbköl osv. osv…
Kontentan av det här är att om du har möjlighet att själv välja köl så väljer du en som är en hygglig kompromiss med hänsyn till hur du mest använder båten. Sedan gäller det bara att lita på att mätreglerna ser till att få tävlandet någotsånär rättvist.
Jan Carlander