Efter två säsonger så måste vi säga att storseglet verkligen infriade det vi var ute efter.
Storseglet gjorde det möjligt att köra genuan i hårdare vind än tidigare och egentligen vad den är designad för. Bestämmer vi oss för att köra med genua behövs det nu en genua 1 hård eller genua 2 hård.
Frågan är då om vi kan göra mer med storsegeldesignen.
Efter att ha studerat hur italienska toppbåtar gjort så har de likt Sugar 2 till höger, ORCi European Champion 2013, kortat P till förmån för en utbyggd topp.
Frågan är vad som är optimalt och vad som kommer att stå på lappen till säsongen?
Toppen på storen gör varken från eller till men frågan är om man tjänar på att göra en stor ála italienarna. Kan vi tjäna några sekunder här?
16 kommentarer:
Den viktiga och svåra frågan är ju hur en förändring påverkar båtens verkliga prestanda. Innan du vet (eller i alla fall har en klar uppfattning om) det är ju testmätbrev av rätt litet värde ;-)
Testmätbrev visar ju på om det är lönt att fundera på.
Spetsen på storseglet övre topp bidrar ju inte särskilt mycket till någon fart framåt.
Segelytan minskar obetydligt så den lilla förändringen påverkar knappast undanvindsfarten och på kryss ingenting alls.
Det jag funderar över är om seglet kommer att tvista mer i toppen? Det påverkar ju mer hur vi får trimma med storskot och häckstag. Kan vi få svårigheter med att få "hem" storseglet?
Jag tror att den sista 1,5-2 metrarna kan du lugn ta bort och göra den i toppen som ett Fathead segel. I toppen är det en förbaskad massa virvlar bakom masten i förhållande till kordan på storen. Storen lär inte göra mycket nytta där uppe.
Orka ta hem storen, jag fattade att du tränade på gym och det redan gett resultat med tanke på den snygga bilden
Hur mycket av en fathead effektiva yta försvinner på grund av överströmning?
Kapa masten när du ändå är igång...
Då finns det bättre grejer att göra.
Är det lättare att twista seglet med liten fathead (typ Sugar 2 i första bilden) jämfört med "vanlig" topp? Eller bättre på något annat sätt. Rimligtvis borde ju båda varianterna ge samma effektiva segelyta?
All yta du kan få segelmakaren att göra med ett "Wide headboard" från toppen på P till 7/8 mätpunkten är ju bara bonus.
Se nyare J Boats tex.
Det är inte självklart.
Nyare J-boats är ju entyp så det spelar ingen roll på dem.
Frågan är om man i princip klipper av toppen(en ineffektiv yta) ger minskat mättal.
Entypsbåt javisst. Men man sneglar lite på PHRF i allafall precis som Danska X gör på DH.
Vi kommer också få lite av sånt nu när vi fått en riktig mätregel SRS.
Inget konstigt med det.
SRS är riktigt bra tycker jag. Hoppas att man täpper till problemet med RM och fri besättnings/vikt/antal ombord och får ange i mätbrevet som värderas efter det.
Jo, angående entyp så har du rätt i att det blir ofta inte mycket till entypssegling. Det blir sällan så att de körs i egna fleets och de flesta nya "one-design" båtar får segla efter ngn respitregel om det ska seglas.
För övrigt så var det var nog länge sen det designades båtar efter lokala regler. X-yachts har focus på ORCi och IRC.
Tillbaka till storsegel. OK för att toppen av storseglet är ganska ineffektiv. För mig handlar det om att ha ett enda häckstag eller tvingas till två backstag (med allt trassel det medför). Sugar två har ju behållt häcken och kapat lite av toppen på storseglet. Är det bättre än att behålla den spetsiga toppen. Jag tänker prestanda enbart, mättalet får bli vad det blir.
Om man tänker sig att seglet i övrigt är lika förutom toppen menar jag att det kvittar lika.
Om ett storsegel med mer utbyggd topp och med kortare E(Så ytan är samma i båda exemplen) jämförs med ett som har längre E och mindre utbyggd topp så är ju det med kort E(anser jag):
- Mer trimbart - tvistar lättare
- Mindre känsligt för stallning i övre delen (kordan är ju längre)
- Skotas mer i centrum än det andra med stort E.
- Kräver hårdare kraft i skotet (för att få hem toppen)
Det är väl klart att stor akterrunda ger fart o höjd. Kräver rätt trim samt hänsyn till häckstaget, latta och/eller kapa något./Johan
Reglerna tar inte hänsyn till det så så självklart är det inte tycker jag.
Yta verkar vara så som reglerna ser på det.
Yta högt upp i riggen är kanon intill dess båten är overpowered. Inte minst under 6 m/s och ännu viktigare på försäsongen med kallt vatten o skiktad vind,
Skicka en kommentar