Utställarna var betydligt mer positiva än 2013 och det är ju bra.
Corsair 970 - såg fin ut
Tydligt var att flerskrov börjar bli hett också på performance/cruisingsidan. Båtarna blir byggda mer och mer för nischer. De små aktörerna konkurrerar nu i nischer och det är också där de kan ta ut svängarna. Trenden går mot mer nischade båtar och båtar som är till allt blir sällsyntare. Man får helt enkelt fundera igenom vilken typ av seglare man är.På mässan hittar man som vanligt ganska många små trailerbara insjöseglare, stylade dagsseglare, high speed cruising i trimaraner, planande trailerbara sportbåtar som har dykt upp i massor, cruisers, performance cruisers och en del odefinierbara flytetyg.
Mässan riktar sig till alla på vattnet och är gigantisk. I år gjorde jag misstaget att bara vara där 5½timme. 2 dagar blir det nästa år. Det var massor kvar att kolla på.
På den tiden han jag kolla in Corsair, Dragonfly, Sunbeam, Salonabåtarna, Seascape 27, X-Yachts, Dehler, Far East, Flaar, snacka med Alex Simonis om ytterliggare optimering av Grynet, tackade Jens Qurning för Dragon Fly Trophy till Öresund Cup, fick kontakt med kolfibermasttillverkarna Southern Spars och Pauger, kollade på segel i One-sails nya 4T dukar, träffade Incidence som nu har en tysk representant i Bremen etc.
En riktigt hygglig dag faktiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar