Det har varit mycket snack om fockbåtar funkar lika bra som genuabåtar. Uppenbart är att det är fattigt i lättvind för de flesta standardbåtar.
I entalsregler som SRS och IRC så är fockkonfigurering mer motiverat än i DH och ORCi.
Hur stämmer detta då? Sugar 2 och Katarina hade ju fock på ORC European Championship.
Nyckeln är överlapp mellan focken och storen.
Sugar 2 har en otroligt väl utbyggd fock för lätt vind.Det som gör detta möjligt är boomerangspridare. Spännande utveckling.
25 kommentarer:
Vilken vinkel de kör med på focken!!! Och tvistat till tusen.
Verkligen intressant.
Vem tillverkar boomerangspridare?
Pauger vet jag om:
http://www.paugercarbon.com/index.php/pauger-masts
Anders, hur kommer du fram till att fockkonfiguration är mer rätt i SRS och IRC? Det skulle ju innebära att dessa system "straffar" ut genua. Ska man se det i kombination med olika code-segel?
OK - det går inte tala i generella termer utan det beror på typ av båt, segel etc.
I ett entalsystem så får du ju bestämma dig för om du vill att det ska fungera i lätt eller hård vind, krabb sjö eller plattvatten inomskärs.
Fockar ser ju ut att fungera i lätt också(på tyngre båtar) men då ska de se ut som på Sugar 2, Scugnizza, Katarina etc. med stora akterrundor och då krävs boomerangspridare.
På lätta sportbåtar är det en annan sak.
Det här är spännande. På "Antheor" tog jag bort genuorna för några år sedan. Nu seglar vi med en plan hårdvindsfock och en lite rundare lätt-mellan fock med utbyggd akterrunda. Akterrundan ligger på max enligt DH och ger en liten smula överlapp. Det räcker för att få fart på spalt effekten. I riktigt lätt väder kryssar vi naturligvis något långsammare men det kompenserar mätetalen för. Framförallt är det mycket enklare att hantera båten med mindre försegel. Slag, rundingar och andra tighta manövrar går mycket enklare. Focken kan ofta sitta kvar uppe under spinnaker segling eftersom den stör mindre än genuan.
Oavsett vilken regel du seglar efter så får du alltid plikta för segelyta. Däremot finns det, vad jag vet, ingenting i reglerna som straffar dej för att du gör din båt enklare och därmed snabbare att hantera. Därför bör enkelhet var något att sträva efter. Om jag hinner imorgon så ska jag skriva något om det underbara med att ha en spinnaker som är större än konkurenternas.
Carlander
Antheor är väl en lätt båt med smal vattenlinje, liten våt yta och då borde fock fungera bättre i lätt väder också om du jämför med en tyngre båt(performance cruiser) med förhållandevis större våt yta.
Hur ser riggen ut på Antheor? Är väl raka spridare och backstag?
Deplacementet och andra mått går ju tyvärr inte att se nu när mätbreven är stängda.
Hur mycket lägre SRS med fock istället för genuan då?
Antheor data:
http://websejler.dk/da/baad/33694
Mycket på en gång. Antheor har också haft konventionell fock eller genua 3 som det stod på påsen. Med den stod båten still i lätt väder. Största genuan var enda alternativet. Ytan på genua 3:an var nog ungefär samma som den utbyggda focken men utan utbyggnaden blev det ingen bra spalt och därmed enligt vad jag har erfarit inte heller någon fart. Utifrån den kunskapen tror jag att det inte handlar så mycket om yta, utan att det går att få fart på det mesta som flyter med hjälp av en väl utformad spalt. Det här visar också Sugar 2 som jag tror är en ganska tung båt i jämförelse med Antheor och då enligt Anders åsikt borde ha bäst hjälp av en saftig genua.
I detta har jag bara utgått från mina egna teorier och erfarenheter men det bör ju finnas en hel del boklig bildning om hur det verkligen är. Gissar att någon där ute kanske sitter på detta och kanske vill dela med sig.
Carlander
Jag lovade också att skriva något om det underbara med en mycket stor spinnaker.
När jag köpte Antheor så var hon utrustad med tre spinnakrar på 45 m2. Alla i olika dukar och skärningar för lätt mellan och hårt väder. 45 m2 är inte så stor yta men var det som gällde enligt den gamla IOR regeln som Antheor är ritad efter.
Efter att ha seglat ett antal kappseglingar i Danmark med ganska stora startfält insåg jag hur mycket man tappar på en lång undanvind där alla andra har större spinnakrar och släcker ner varje gång någon passerar i lovart. Mätregel kompenserar för den mindre segelytan men den kompenserar inte för all tappad fart varje gång en båt passerar. För att aldrig någon någonsin igen skulle passera oss i lovart skaffade jag en spinnaker på 75m2 och monterade fallet högst upp i masttoppen. Efter det har ingen spinnakerbåt släckt ner för oss. Mätetalet straffar naturligtvis men jag upplever inte att det straffar lika mycket som det vi förlorar varje gång vi blev omseglade när vi hade den mindre spinnakern.
Carlander
En viktig del av Piano (Hansson31) konceptet var enkelhet, allt ärvt från Expressen. En fock, ett storsegel (finns det nån som har fler?), men två spinnakrar. Vi började med en lätt/mellan fock men den var för begränsad. Uppgraderade till mellan/hård. Vi seglar ofta mot Anteor, det går bra utom på lätt läns, då Anteors enorma spinnaker kommer till sin rätt. Båda fockarna är 108% (den lätta är enbart transportsegel), skotas riktigt långt in, i hårdvind flyttar vi ut skotpunkten. Focken har tre stående lattor (för att kunna rullas) men ganska måttligt utbyggd. Enda gången vi halkat efter är på Bohusracet, då tre X332 sakta gled ifrån under lättvindskryssen mellan Orust och fastlandet.
Ett litet tillägg: X332:orna på Bohusracet seglade förstås alla med genua. Jag tror att vi kan hävda oss bättre i Öresund med focken än framförallt på ostkusten. Här blåser det mer och när det är lättvind blir det viktigare att segla rätt i strömmen.
Kul du nämner X-332.
På ORCi race så finns det några otroligt vassa X-332or Sportsfreund, Varuna Xpress och Rubix.
På ORC World Championship 2014 så var det bara Rubix som körde genua. Rubix kom mellan de båda andra. Så helt klart är inte valet.
Rubix resultat visar att mätregeln fungerar riktigt bra och att denna kompenserar väl för vilka segel du väljer. Om det nu inte är så att vissa seglar bättre än andra. ibland är det så också.
Hursomhelst så tror jag precis som Anders B att enkelhet betalar sig bättre på kappsegling än ett pimpat mätbrev.
Med fock är det mycket enklare att trolla i dom situationer som annars kan kostar massor av båtlängder: Starter, rundningar, snabba slag. - Försök att slamdunka med genua, det går bara inte.
Lägg sedan till den största spinnaker som går att få så slipper man problem med båtar som kommer och bråkar bakifrån.
Carlander
Jan
Om man gör slamdunk med fock så får det blåsa en del på Grynet. Risken är stor att man blir överkörd i lovart.
Kör man med fock i lättvind så är accelerationssträckan ännu längre.
Det jag tycker man missar med genuan är ju fockens ökade flexibilitet, som du skriver, att växla från att gå högt och sakta till lågt och snabbt. Det man missar med focken är att ta sig genom krabb sjö. Är det plattvatten så går det lättare.
Vi pratar inte om en vanlig fock eller genua 3:a. Vi pratar om fock med utbygd akterrunda precis som den på Sugar 2. När man skotar hem en sådan fock och får igång spalteffekten så flyttar man vilken "sommarstuga" som helst.
Saknar fortfarande inlägg från någon som förstår teorin bakom spalteffekten.
Carlander
Men Jan, om du har precis som jag har dvs. raka spridare?
Då blir väl akterrundan begränsad av spridarna?
Jag skaffade mig en fock till 2013 för cruising med maximal "runda" där akterliket ligger 3 cm från spridarna fullt inskotat i mellanvind.
Fullt krummad mast i hårdare 10m/s så ligger akterliket nästan på nedre spridare.
Mer överlapp går inte att ha som jag ser det.
Men enligt dina teser räcker alltså det för att uppnå full "spalteffekt?
mvh
johan
En sak som ni glömmer är man inte behöver fundera på vilket försegel som skall hissas och man blir helt klart bättre på att hantera den enda focken
Om man har en fock ja. North sydde till systerbåten Dehlta först 4 fockar.
Lätt, mellan, hård fock och en genua 4.
Ingen skillnad som jag ser det.
Johan,
Det stämmer att Antheor har raka spridare. Stagningsbasen är ganska smal så den focken vi talar om skotas utanför vanten. Hårdvindsfocken som är helt konventionellt skuren, skotas innaför vanten.
Trots att jag skotar utanför vanten och därför inte är begränsad så är överlappen inte så jättestor. Gissar att om jag hade haft en rigg med bred stagning och svepta spridare så skulle förmodligen akterliket tangera spridarna. Då är Sugar 2 mera extrem med bumerangspridare och som det ser ut betydligt mer överlapp. Jag har också varit noga med att den här focken fyller hela det utrymme som fins. Den går således helt upp till falltrissan i masten och sopar däcket ända bak till skotpunkten.
Carlander
Mera fock!
Jan C (Antheor) efterlyste det teoretiska i teorin och det aerodynamiska spelet i mysteriet med fungerande effektiv spalteffekt på sin egna båt i ett av inläggen beskrivit tidigare här ovan.
Vilka faktorer styr och var går gränserna?
Anders N (bloggmaster här) och flera andra tänker att böjda spridare som tillåter 10-15 cm bredare fock mot tidigare är lösningen?
Anders B tycker att Expressfock 108% o enkelheten är grejen.
Sedan har vi NF båtar som kryssar bra med knappt 100% fock i dacron och gjort det i 30 år utan överlapp.
Om förseglet är för stort(code0/1) så uteblir ju effektiv spalteffekt (på kryss) precis som när förseglet är för litet, fast tvärtom.
Som seglare vet vi på ett ungefär vilka klassbåtar som presterar riktigt bra med enbart (i en del fall med en och samma) fock i lätt, mellanvind till hårdvind.
Lika säker är man på att tunga (typ 70-tal IOR) båtar med små storsegel inte fungerar med
kryssfock i lätt mellanvind.
Att fock är det bästa alternativet för alla båtar i riktig hårdvind är väl ett faktum som alla förstår oavsett mätregel och båtkonstruktion.
I lätt och mellanvind går väl också alla båtar fortare med riktig (stor) genua, också klart va?
Vilka faktorer styr egentligen?
Totala ytan på seglen ihop eller det lilla överlappen för att få spalteffekten effektiv eller rentav supereffektiv.
Mindre storsegel kräver mera överlapp eller omvänt för att bli effektivt?
Snart 100 år gammal Starbåt har en fock som är minimal o inget överlapp lika typ som "monsterbåtarna" i A-C 2013?
Mätregler (olika) varierar i respit ytterst lite i skillnad mellan litet och stort försegel.
Små variationer=centimetrar i breddmått på en fock kan ju få otroligt utfall i speed om teorierna om den supereffektiva spalteffekten uppnås.
Varför seglar/kryssar då (och presterar bra) helt olika båtar som NF,H-båt,Starbåt,Safir,5.5m,Soling,Smaragd,Omega10m,11m,Express,Nova,Farr30(Hanson 31 Piano) och nyare i samma koncept.
-Alla med fock men med varierande överlapp/spalteffekt/deplacement/skrovtyp.
Är det så enkelt att seglarna som presterar bra i båtarna jag räknade upp är så duktiga (koncentrerade på sin "enkla" fockbåt) och att om man inte klarar av att få ordning o fart på(kryssen) båten så hänger man på en 150% genua så är fartproblemet löst i lätt och mellanvind?
Om någon segelmakare, båtkonstruktör eller teoretiker/seglare som läser här kunde utveckla mera om dom teoretiska faktorerna som styr aerodynamiken för en normalkölbåt båt som kryssar 6-8 knop.
Så får vi mera att fundera över.
Johan
Hej Johan, du skriver att en 150% genua så klart alltid är snabbare på kryss än en fock i lätt/mellan vind. Jag håller inte med. Med focken kan du få mycket tightare skotvinkel. Du kan alltss segla högre. I en del fall också med bättre VMG beroende på om det är smult vatten, hur lättdriven båten är etc. Mvh Johan
Når jeg læser artiklen om M37 og NM38 i nyeste nummer (408) af Seahorse forekommer det mig at boomerangsprederne blot er en ud af hundreder af optimeringer som har gjorts på disse både (NM 38 -Sugar2 bl.a)
Hver enkelt optimering er næppe udslagsgivende, men tilsammen - måske - hvis båden iøvrigt bliver sejlet godt. Jeg tror de fleste af os (jeg ved at jeg har) har vigtigere ting at arbejde med, men vist er det frækt.
SilverSurfer
Det är bara att börja.
Kolfiber mast, kolfiber bom, boomerangspridare, kolfiber roder, lättbyggdinredning, 2-lågigspis, Jason Ker köl (utan bulb), 300kg bly för att optimera flytläget, etc.
Skicka en kommentar