lördag 17 augusti 2013

ORCi European Championship 2013 - Sandhamn - bara storstryk eller lärde vi oss något?

Någonstans 2007 började jag fundera över att krydda seglingen med mer än bara lokala regattor. Jag tyckte då att vi hade seglat vad vi hade i Öresund och IMS670 klassen verkade kul.
Vår First 31.7 var för långsam för att mäta in så jag bestämde mig för nydesignade Dehler 34SV. När Dehlern levererades hade IMS670 gått i graven och ORCi ersatte så småningom om den kritiserade IMS regeln.
Hur som helst så bestämde vi oss för att ta oss upp till Sandhamn i år och köra ORCi European Championship i år. Europas bästa båtar, eller i all fall de som finns i Norden och Östersjön, är ju en bra måttstock.
Våra förberedelser gick ut på att köra så mycket krysslänsbanor som möjligt innan och det blev 13 race 2013. Vi tog oss upp till Marstrand Big Boat Race för att känna på större startfält och tuff konkurrens.
Hur gick det då i Sandhamn?

Lördag - söndag - inmätningsdagar
Per och jag tog och gjorde i ordning oss för inmätning på lördagsmorgonen. Vi fick en tidig tid. Upp med alla säkehetsprylarna på däck. Vi saknade en flytväst trots vi hade haft nästan ett år på oss. Den var på väg i bil.
När säkerhetsinspektören kom kunde jag plötsligt inte hitta ena säkerhetslinan. Efter detta fick vi på restlistan att visa upp flytvästen och säkerhetsselarna.
ISAF Cat 3 utan livflotte var kravet vilket får betraktas som ganska rimligt och jag måste säga att fler race borde kolla på de olika nivåerna. Hade varit bra om vi kunde ha detta standardiserat i sporten.
Inmätningen bestod i att seglens mätlapp stämde mot mätbrevets. Här hade vi ett fel på slörspinnakerns underliksbredd. 7150 stod det i brevet och på lappen 7120. Som tur var det på rätt håll men det får rättas till till 2014.
Besättningen skulle vägas in och detta är det har varit trassligast i Team Grynet att få till. Är det så svårt att väga sig?
För att vara säker på att få ut brevet i tid så satte jag 600kg som besättningsvikt. 7man á 85kg borde vara OK. Nu blev vi bara 6 man till slut och då vägde vi bara 482kg. 118kg för lite alltså. Onödigt.
Så här långt var ändå Henriks sena avhopp det som ställde till det mest.

Söndag
Vi drar ut och kör ett pass på 4 man och kollar att allt fungerar. Lätt bris från syd vi gör fin fart för genua, kör några gippar, reachern hissas för 2a gången och vi kollar hur den ska riggas upp på ett snabbt sätt.
Känns bra. Martin ansluter på eftermiddagen och väger in sig.
Amelie kommer sent in klockan 20.00 och väger in sig. Söndag 20.05 och vi är gröna så vi får ställa upp. Första stressmomentet är över.

Måndag Inshore race 1 och 2

Sydlig vind 6-9m/s. Fock. Startlinjen har lite lä fördel. Vi satsar på läflaggen. 1 min kvar perfekt position längst ner vid flaggen. 4 båtlängder att accelerera på.
- Oj - var kom den gröna båten ifrån? Sugar 2 kom från lä slänger runt och sticker in fören och låser oss. Glider upp och accelererar i "vår lucka" och är med full fart på skottet på linjen. Jäklar!
Båtarna i lovart klarar vi inte att hålla ifrån oss.
Slag!! Låt oss köra här.
Ähhh, täckta igen. Slag.
5 minuter in i racet är vi helt överkörda. Nu står det klart att det är inga duvungar vi seglar mot.
Vi får ingen riktig gång i båten heller. Är det focktrimmet? Spinnakerbogarna går bra men kryssen kass.
En 28e plats i första racet.

Nya tag Race 2.
Samma mönster utspelar sig igen. Överkörda när väl starten går. Inte tillräckligt aggressiv start. Dålig speed på kryssen. Vi försöker med lite lättare focktrim, mer barberhaul, lättare i skotet med tvist. Inget hjälper.
Självkänslan får sig en knäck.
Klart är att det är tufft fält att köra i.

Tisdag och onsdag Offshore race - short and long


Seglingsledningen lade perfekta banor och var med på skift. Havsracet blev nog en missräkning då prognosen inte slog in.

Banan annonseras vid rorsmansträffen. Kryss mot Almagrundet, sen hoppas man på att prognosen faller in som ger kryss mot Kopparstenarna ner mot Gotska Sandön och läns hem mot Prejaren och in till Skanskobb.
Nu har man hittat på en krummelur. Första delen mot Kopparstenarna räknas som Offshore short och Hela som Offshore Long. Det är alltså extra viktigt att gå bra ner mot Kopparstenarna. Ingen andra chans här inte.
För försiktig start igen. Slår snabbt till babord fritt spår vi går mot styrbordskanten som vi vill.
Snart möter vi Perfect excuse som kommer för styrbord. Vi slår babord och hänger på dem. Varför duckade vi inte här?
Vi är med 2/3 av kryssen upp mot Alma. Går lite bättre. Slår upp mot fyren vinden ökar något. Över och runt fyren. Fasen - vi har tappat igen.
Kryssen mot Kopparstenarna blir en sträckbog. Ganska trist bog särskilt när vi inte går bra speedmässigt.
Vi rundar Kopparstenarna och hissar spinnacker. Sällan har jag sett en så snodd spinnaker. Så småningom får vi upp den och Amelie och Simon jobbar hårt med trimmet. Fin fart norrut.
Det blir mörkt vinden ligger på 10-12m/s. Fixar vi gipp i mörkret i de här vindstyrkorna?
Gippen går bra och vi går i mål vid 0300 tiden.
Dags att få lite sömn. Racen får inte räknas bort och vi har alltså med oss två riktigt kass poäng.
Onsdagen blir lay-day - dags att fundera igenom vad som ska göras åt våra speed problem och vad vi måste fokusera på att få rätt på de återstående racen.
Starterna, vindvriden och focktrimmet/driva båten bestämmer vi att vi måste fokusera på. Spinnakerseglingen är OK. Sättningar, gippar och framför allt nertagningarna måste bli bättre men det måste övas in och borde redan vara på plats.

Torsdag Inshore race 3
Lättvind från ost. Seglingsledningen meddelar att vinden ska komma kl 12. Vi väntar. Idag blir det genua känns lite lättare för oss. Vi tog ju en spik och fick en 2a plats på Marstrand Big Boat race.
Starten blir kass ännu en gång. Vi var inte tillräckligt framme i den lätta luften. Över till styrbordskanten. Kör ett långt slag ut. Höjdare. Några hundra meter innan lay line slår vi på neutral och tar oss inåt. Möter Ove Hägg i Dufour 34. Slår över dem och går mot lay-line. Äntligen är vi med i matchen. Fin spinnaker bog neråt där vi gippar över på medvrid i luft. Kommer ner i rundningen med Lenco, Salona 37, och Finngulf 33 på insidan. Snabbt beslut och vi tar det andra märket vid gaten och kommer ut fint i fri vind.
Bra kryss upp och Lenco är bakom.
Läns i mål och vi lyckas fint på undanvinden. Lenco smiter precis förbi precis som Reval café.
Äntligen har vi båtar bakom. Vi räknar till 12.
20 sekunder bättre och vi hade varit före Lenco, Reval Café och Dehlta. Små marginaler.
Vi trodde det skulle räcka till en plats i mitten men fockbåtarna blir verkligen kompenserade i det lätta. Skulle vi tjäna på genuan hade det nog varit nödvändigt med lite sjö också. Placeringen blir en 22a plats.

Fredag Inshore race 4, 5 och 6
Mer vind igen. 9-13m/s. Fock och rosa spinnare.
Starterna var bättre vi var riktigt med och fick seglat men fick tyvärr en tjuvstart i race 6 och fick vända ner. På rätt spår. Focken skippade vi barberhaul och försökte pressa på fart. Lite lösare och plattare. Nu börjar farten komma men vi kan säkert få ut mer.
Simon håller koll på hög och låg på kryss och på länsen. Det funkar bra.
Båthanteringen är dock inte på plats för den hårdare vinden om vi jämför med övriga. Fokus måste läggas på detta i höst. Genuatravarens spint lossnar strax innan en rundning sprint och vi får fixa på undanvinden. Verkar underdimensionerat då sprinten är böjd på båda sidorna. Dags att kontakta Harken.
Vi är nöjda med starterna från dagen, vi är med och seglar, båtfarten är på gång. Vi måste ut och köra i hårdvind i höst för att få till båthanteringen det är solklart när vi jämför med övriga.
I starterna gäller det verkligen att hålla ut så länge som möjligt. Tidigare i veckan var vi för snabba på att slå. Lite stirrig segling - det gäller att "coola" ner och köra. Vi måste även jobba på att hitta växel hög körning vs speed. Det tar för lång tid att ställa om. Gäller även när vinden växlar i styrka. Vi tar för lång tid på oss för att ställa om.

Lördag Inshore race 7
Sista racet. Mellan vind3-5 m/s. Genua och lätt spinnaker. Vi är med idag. Har båtar kring oss som vi ska ha. Vi gjorde ett riktigt dumt slag som kostade oss värdefulla sekunder men annars så skötte vi oss.
Team Grynet - Carl-Henrik Oscarsson fördäck, Martin Wikman mast, Simon Holmqvist trim/taktik, Amelie Werneyer trim, Per Sahlberg stor/taktik och Anders Nilsson styr/taktik.
ORCi European Championship är genomfört. 9 race på en vecka. Vi har lärt oss massor. Nu gäller det att göra en strukturerad plan av det så får vi se var det räcker till ORCi World Championship 2014 i Kiel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En riktig satsning som kräver mod, skicklighet och finansiella muskler. All cred till er! Nu återstår som i alla projekt en efter analys som fokuserar på förbättringar inför nästa gång.
Leif

Anders Nilsson sa...

Viktigast är, att nu när vi sett vad ett ORCi EM kräver av oss, att vi kan hitta ett läge som vi själva är nöjda med.
Det är ju först nu som en rimlig målsättning går att sätta när vi vet hur tuff konkurrens vi möter.

Anonym sa...

Helt rätt steg i utvecklingen, där lärande står i fokus. Ni vill ju, vilket är viktigast! Ni kommer att nå ert mål om ni gör rätt. . .
Lycka till!