måndag 19 augusti 2013

Melges 24 European Championship - Medemblik - day 2 race rapport

Efter en morgon med åska och lätt vind låg vi länge och försökte starta i skiftande vind.

Efter ett antal starter som var bra för oss släpptes fältet när vi låg helt uppträngda en bit från lovart. Vi slog och gick bakom men då låg det en klunga båtar som hängde fast vid lovartsmärket och dom kunde vi ju knappast gå bakom. Vi slog några gånger till och kom till slut upp riktigt dåligt efter första kryssen.
Andra varvet gick dock fint på kryssen och på länsen började alla plana och vi seglade upp oss rejält. Blu Moon som hade trängt upp oss i starten vann.

Det kom lite mer vind 8-9 m/s och det blev krabb sjö som fick Melges24:ans för att dyka rakt genom vågorna. Ibland kom en serie av omöjliga vågor och det blev duktigt blött längst fram. Enligt Janne kan det aldrig bli så krabbt i Öresund.
När den andra seglingen startade kom ett skift från vänster och vi nådde ner till läflaggen och fick en stark position där vi lyckades undgå båtar både i lä och lovart och strax efter start kunde vi slå framför fältet och komma ut för babord. Ledde gjorde då Thomas Skålén! Vi slog en gång till mot vänster och gick före alla. Lite senare kom en klunga från höger när vinden skiftade tillbaka och vi fick falla bakom några. Vid kryssmärket var vi nog ca10 i ett tajt fält.
Efter hissningen seglade blivande racevinnaren Simoneschi om oss i lovart. Vi gippade in i banan efter halva länsen där det aldrig kom något tryck och till slut fick vi en dålig rundning i gaten. Vi kämpade vidare men när vinden vred lite vänster på sista kryssen vred den inte tillbaka utan fortsatte lite till utan att gå tillbaka.
Vi seglade med Blu Moon (Favini) på andra kryssen ett tag men de tog betydligt bättre höjd drog långsamt ifrån oss. Till slut hade vi lyckats komma ner till plats 35 så trots den fina starten i andra racet kom vi bättre i det första..!
Totalt ligger vi nu på plats 30 och bland amatörbåtarna (Corinthian) är vi tolva.
Väldigt fint Melges väder har det varit med planing upp till 18knop båda dagarna. Italien har vunnit alla seglingar.
Favini leder knappt före Ballestrero och Simoneschi. Tööniste (EST) leder Corinthian. Vi är ganska nöjda och seglingen är grym!