Vi drog en repa rakt söderut längs E4 mot Göteborg. På väg ner i Kalvsund kom en riktigt stor motoryacht med 5 man på flybridge i full karriär precis framför oss i runt 20 knop.
Hade jag haft kameran i närheten och fått det dokumenterat så hade jag polisanmält dem. Jäkla sjöbusar. Gubbe med silverhår och damer i övre medelåldern. Pensionärsjävlar? Kanske filminspelning?
Vi landade i Västkustens seglarmetropol Lerkil innan vi gav upp för dagen. Lerkil ligger perfekt om man ska lämna skärgården söderut. En rejäl dagstur och man kan göra Torekov eller till och med Mölle. Vi har varit bortskämda med att glida på i medström och med spinnaker den här turen. På med autopiloten och upp med spinnaren. Vinden toppar på strax över 20knop. Rekord för Kicki med spinnaker. Båten går klockrent med autopiloten.
Riktigt nöjd med den här Raymarine autopiloten med gyro. Inget motstånd i ratten när den är urkopplad och fungerar kanon i sjögång.
När vi närmar oss Glommen dör så vinden och det blåser bara 3knop. Ett tag såg det fullt möjligt ut att komma in i Mölle vid 21-tiden. Glommen är inget kul ”place on earth” så vi testar Falkenberg istället.
Var i Falkenberg en gång på 80-talets början och minns att vi fick ligga bredvid några gigantiska silosar utanpå gummidäck samtidigt som bönderna lossade säd. Båten var full av vete och angar som virvlade runt. Falkenbergs Båtsällskap driver en liten hamn en bit upp i ån. Hög nivå på gästfriheten och vi passade på att låna cyklar.
Vi lyxade med middag på Grand Hotel och kollade in flugfisket efter lax i ån. På morgon låg Kattegat helt lugnt och vi fick tuffa mot Själland för motor.
Vi valde Hornbäck den här gången och fick en plats långt in i hamnen. Samma lätta vind dagen efter och nu får det bli segling efter en hel dag med dieselmotorgång. Bra träning att köra lite i norra Öresund. 2 knops motström och max 6knops vind. Längre fram ser vi en tysk X-yachts. En bra måttstock på hur kryssen går. Racing time!
Jonas Bergström i sin Albin 78 fångade oss på väg ner mot Helsingör. Två sätt att koppla av. En kör race mot tysk och en annan läser en bok. :-)
Tysken blir snart omseglad. De vänder ca 5m vi vänder vid 4m. Efter att passerat tysken går jag ut strax utanför 6m kurvan där det sen snabbt blir djupare innan vi vänder in igen. Stor skillnad. Snart ser vi inte tysken. Nyckeln här uppe är att absolut inte gå ut i strömmen. Här verkar inte heller finnas några rev och stenar så man kan säkert köra på ekolodet. Efter att ha kollat på spåret på plottern så står det klart att segla på djupare vatten än 6m ger ingen fart framåt i den här lätta vinden. Allt man kör utanför 6m kurvan verkar vara slöseri med tid. Bra att veta till nästa års Kullasegling.
Nu har vi varit ute 8 dagar när vi angör Helsingör. En shopping runda på danska sidan. Kicki hamnar i Noa Noa och jag köper nya seglarhandskar. Efter alla spinnakerkörning är de gamla slut. Hittar ett par Harken handskar i Helsingörs skeppshandel. Vi får se hur de funkar.
Dags att ta sig hemåt för att vara hemma på dag 10. Vi stannar till i Lomma för att lyxa sista kvällen på restaurangen i hamnen. Kul att träffa alla seglarna i Lomma och tjata lite.
LuffeLasse bjuder på morgonkaffe och Johan ger mig en chans att få se hans fina X-37. Vi ses på banan.
3 kommentarer:
Kikade du inte närmare på min supersnabba Maxi77:a med namnet Ghoster...hahaha, ligger på L-bryggan mitt emot fiskebåtarna.
Min svarta CB66 brukar stå där men stod för närvarande hemma hos föräldrarnas hus, men som jag sa på FB så ligger det lite Starar nuförtiden där också :-)
Stefan Blom
Verkar vara fina seglingsvatten utanför Lerkil. Fria fina vatten. Inte förvånad att ni har båtarna där.
Japp, vattnet är jättefint men samtidigt svårhanterat. Över 8 m/s från sv-nv så är det inget roligt att gå ut för "icke vana". Det medför att veckoseglingarna haltar pga avsaknad av en kontinuerligt kritisk massa.
Däremot ligger Lerums Seglargymnasium och tränar där väldigt mycket. Det är mycket trevligt!
/7 Stefan
Skicka en kommentar