Dehler 35 fick så högt ORCi tal att man var tvungen att köra långa banan - en riktig nitlott i Gotland Runt sammanhang. Många är historierna om besättningar som legat kvar ute vid Almagrundet hela natten i bleke och hört partyt i land.
För att undvika att missa festen har Anders Lewander på North sänkt storseglet och monterat i en trimlina i akterliket för att minska P-måttet. Spinnakrarna är också nerskurna. Dehler 35 kan inte köra med genua så för att kompensera taskiga halvvindsegenskaper så har man sytt upp en Code 1 som halsas bakom förstaget. En hel del uppfinningsrikedom för att få köra korta banan.
Båda båtarna kör alltså korta banan.
Rockstars mot teamet?
Vem får kortast tid?
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
onsdag 7 juli 2010
Gotland Runt 2010 - starten
Inför starten på Gotland Runt så är det verkligen lätta vindar som gäller.
För oss Dehlerseglare så ska det bli intressant att se verkliga skillnaden mellan Team Dehlta och Team Dehler . Team Dehlta seglar i SRS-klassen och Team Dehler i ORCi.
Leif Englund i Dehlta har en Dehler 34SV med kolfiberrigg, framflyttat förstag och genua på sin båt som annars är standard. Team Dehler kör en Dehler 35 fockkonfigurerad med Aluminium mast och djup T-köl. Båten är dessutom byggd av vinylester och man har jagat kilo överallt. Samma båt vann Kieler Woche 2010.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Kollade startlistan och saknade de duktiga dehlerseglarna på Rabalder Dehler 34 DD samt Fanny som är en Dehler 29 som också gått otroligt bra på senare år? Har jag läst startlistan slarvigt eller någon som vet varför de inte är med?
Jag tror Lewander och Gurra Krantz gjort helt rätt som satsat på korta banan. På så vis undviker de att konkurrera med de riktigt heta stora båtarna också.
Rimligen borde Englund på Dehlta ha övertag med sin Genua men D35:an visade ju på Kieler Woche att det går att segla fort med fock i lättvind också.
Englund på dehlta visade ju förra året att den båten går bra i lättvind. Tvåa i klassen med typ 70 båtar och typ flera timmar före trean. Först i klassen kom en pimpad Diva 39 som var ordentligt lättad och med fatheadstorsegel bland annat. Hur sätter man LYS-tal på en sådan?
/ Martin
Jo, taktiken är ju självklar med ett mättal över 620 i ORCi.
Sen tror jag inte de stora båtarna är hetare om jag ska vara ärlig. Är det inte runt 35 fot det är hetast?
Leif får det tufft mot Linjett 34 som har ett X-yachts kopierat skrov med både gennaker och topphissad spinnaker med SRS-tal på 1.23. Jag bedömmer det omöjligt om inte Linjetten seglar bort sig helt.
sitter och kollar öresunds regatta bloggen, och ser att någon saknade Rabalder.
Tack för det finna omdömet, tyvärr så blev det bara W2S i år och sedan så är tanken att besöka den södra seglings regionen, med en långsemester.
Men man blir allt sugen då man följer med båtarna på GR, sitter på Hanö och surfar.
/Kjell
x-yachtkopierat skrov? Vart ser du dom likheterna?
Genom länken på Linjett förbundets hemsida så kommer du till marknadsföringsmaterialet där en studie visar på jämförelserna med X-båtarna. Att kalla det kopia är kanske att gå för långt.
Skicka en kommentar