Formatet
Jag tycker det är positivt att prova nya format. Frågan är om det hade skett om någon av klubbarna ensamma hade stått som arrangör. Min åsikt är att det är bra att SSF tog initiativet.
Besvikelsen över rättvisan i formatet kritiken i tex kölbåtsklassens CB66-seglare är befogad men det är illa när man inte kan vara så sportslig att killarna som vann får känna att de vann. Självklart är man med så är det de regler som formatet ger som gäller.
Det har hörts en del kritik om att man seglade för nära land i Västra hamnen. Att detta skulle bidra till att klasserna inte samlar fler. Vi har i MSS testkört vattnen utanför Västra Hamnen flera gånger och de har en rad fördelar framför vattnen vi i övrigt har att tillgå i Malmö. Förutom då att publiken finns där. Att finansiera mästerskap och event utan sponsorer är omöjligt. Hur ska vi få det att gå runt utan en plats som lockar sponsorer?
Vad säger förbunden? Formatet som ett mästerskap körs på är ju en av parametrarna en klass har att jobba med för att nischa och profilera klassen. Hur mycket har förbunden gjort i de olika klasserna? Är det SSF´s kansli som velat testa egna idéer? Är ett kategorimästerskap rätt format? Hur ska man skaffa fram redskap(i det här fallet CB66) till alla som vill vinna SM i kölbåt?
Klasserna
Kul att ge en del annars anonyma klasser chansen som Hobie-Cat 16. F18 som i och för sig är en konstruktionsklass tackade nej med motiveringen att man har ingen direkt förankring i Öresundsregionen. Vi har väldigt få flerskrovsseglare i regionen. De är dessutom spridda i flera olika klasser. Personligen så tycker jag att den enda självklara klassen i programmet är Laser. Att man bara lyckas samla 23 Laserseglare är dock mycket märkligt.
Det finns andra kölbåtsklasser än CB66 som velat vara med som dessutom är ISAF-klasser. Att en del av dem inte kan ha Västra Hamnen som bas eftersom hamninloppet är för trångt kan vara en praktisk anledning.
Deltagarna
Deltagarantalet i förhållande till mängden medaljer måste ju betraktas som fiasko. Om man frågar de som var där så är det säkert kanon. Inte till någon klass är det kvaltävlingar utan vem som hellst får köra SM-veckan. En fråga som jag tycker är berättigad är varför väljer då Svenska förbundet klasser där evenemanget inte har bättre förankring bland seglarna.
Vad gör förbunden och klasstränarna?
Är SM inte viktigt så tycker inte jag att vi ska köra om SM-titeln.
Laser 23 seglare
CB 66 54 seglare
Match racing damer 24 seglare
49er 14 seglare
Hobie 26 20 seglare
Totalt 135 seglare
Hur kommer vi åt alla de som inte var där?
En öppen SM-vecka borde kunna samla 400 seglare.
Synligheten
Folk som var i Västra Hamnen hittade ingen information om evenemanget, klasserna etc. Ingen skyltning som syntes. Om vi nu flyttar evenemanget till publiken så borde den oinsatta publiken också få en chans att se vad som pågår.
Incitamenten för klubbarna
Det största incitamentet som klubbarna har att de möts i att sammarrangera. En bra övning till sammarbete och lära av varandra. Det krävs då också att man vill dela med sig. Något för oss i regionen att ta tag i.
Ekonomiska incitament från ett så litet evenemang blir ganska ringa. Sporten har inga inkomster från inträde och det får vi nog leva med. ;-)
Är jag ute och cyklar? Skulle vara kul att få del av SSF´s utvärdering efter de här två åren.
1 kommentar:
SM veckan är ett experiment. Så länge det seglas SM i klasserna också får den inte högsta status o ligger mitt i semester -- men klart att det är positivt. Många vill detta så snart är vi kanske där! Formaten måste vi absolut diskutera för det är inte bra som det var anser jag. /Anders R
Skicka en kommentar