Att man får ha nerverna under kontroll och hålla sig i farleden visar de här badande och den danska Bavarian. Vi hyrde cyklar och tog oss runt på ön en dag. I hettan så orkade vi inte cykla upp till fyren men det var riktigt vackert landskap ändå. Det mesta går med häst och vagn och den enda bil vi såg var ambulansen.
Därefter åkte vi ner genom de smala och muddrade farlederna till Stralsund. Den gamla hansastaden Stralsund är under renovering. Överallt finns det projekt men snyggt blir det.
Därefter åkte vi ner genom de smala och muddrade farlederna till Stralsund. Den gamla hansastaden Stralsund är under renovering. Överallt finns det projekt men snyggt blir det.
En magnifik port i Stralsunds Alte stadt.
I fjol var vi på ostkusten och i år ville vi bada. Stralsunds vattenkvalité inbjuder dock inte till bad. Innanhavet innanför Hiddensee och Rugen var ingen mysig syn. Östersjön är grym mot badälskande. Fint vatten - kallt vatten, varmt vatten - algblomning. Vill man bada är det svårt läge. Vattenkvalitén tyckte jag tog bort en del av cruisinglusten i år.
Seedorf - ett tips
Efter Stralsund seglade vi ner till Greifswald. Vi lade till i yttre hamnen där vi träffade på Lasse Hansén i sin First 36.7 med Lotta och Anders ombord. Efter Greifswald drog vi tvärs över Greifswalder bodden till en liten byhamn, Seedorf. Från Seedorf kan man sen ta sig med buss till Sellin om man inte orkar gå en halvmil.
Sellin är snyggt. Vi tog sedan bussen till Binz som är mer turistiko men större.
Från Binz tjuvåkte vi sen på tåget två hållplatser och kom till KDF Strandbad. Hitlers storhetsvansinne när det måste ha varit på topp - Prora. Anläggningen är tre kilometer lång och måste ses. Den tjänstgjorde efter kriget som gigantisk kasern till Östtyskarnas Volksarmé.
Från Prora gick vi i vattenbrynet tillbaka till Binz. Tog en timme. Tyska badstränder är väl skyltade så man inte ska få sig en nakenchock.
Från Prora gick vi i vattenbrynet tillbaka till Binz. Tog en timme. Tyska badstränder är väl skyltade så man inte ska få sig en nakenchock.
Klicka inte och zooma på den här bilden.
När man ska till Greifswalder bodden från Stralsund så ska man igenom en bro. Om jag minns rätt så öppnade den bara 5 ggr om dagen. När man som vi vände tillbaka samma väg vi kom så blir bron svår timad. Det finns inget bra ställe vid bron att vänta. Vi och en tysk båt hängde på stolpar i två timmar innan det var dags att komma igenom. Vad gör man som tysk i grönt algvatten då? Nakenbadar så klart.
Efter Stralsund och ett besök på museet Oceanium så var det dags att dra hem.
4 kommentarer:
Är det förresten någon som vet vad KDF i KDF Strandbad betyder?
Kraft Durch Freude!
det var en intressant läsning. Jag själv har varit på de flesta platser under 70-80-talet. Prora var naturligtvis avspärrad men de andra ställen känner jag bra till.
Själv var vi varje år under pingst eller semester i Vitte och gick upp några gånger upp till fyrtornet. Jag vill minnas att det var inte så långt att gå.
med båt utan motor var det en utmaning att kryssar sig upp genom den mycket trånga farleden. Sjökort stämde i området inte heller så bra då sandbankarna brukar flyttar på sig hela tiden.
Vitte var alltid stopp efter pingstregattan som var en tillfartssegling till första loppet i östtyska mästerskapet (Runt Rügen) i havskapsegling. Starten till det var i stralsund söder om bron. Traditionen var att äta "Eisbein" och några öl kvällen innan starten. Starten var dock lyckligtvis sent på eftermiddagen.
Kvalifikationsregattan till mästerskapet gick cvarje år från Greifswald till Rostock- Warnemünde. Under ungdomstiden så brukade vi ha våra träningsläger på Rügen. Där finns det en hel del vatten att segla på.
Peter
Kraft Durch Freude var ju rätt. En tidig 3-bokstavsförkortning.
Vi borde kunna ha utbyte med tyska kappseglare på en helt annan nivå än idag.
Kollar vi på Öresunds seglare som till exempel var på Kieler Woche i år så var det betydligt fler än jag trodde drog ner. Warnemunde Woche ligger ju också bra till.
Skicka en kommentar