Efter att ha missat Palby Fyn Cup i år så var vi rejält seglingssugna.
Förra regattan var North sails trim Cup i Lomma i början på maj. Nu var det dags för delsegling nr 2 i Öresunds SRS-Cup 2010 - HYC´s Kullaseglingen i Helsingborg.
Det blev den utlovade hårdvinden. Seglingsledningen fick hantera en skara seglingsugna i morse. Mannfallet var stort men helt förståeligt. 29 anmälda besättningar visar på ett ständigt ökande deltagarantal. Vindar i södra Kattegatt på uppåt 15-17 m/s i byarna är ganska krävande. Jag var själv väldigt nära att bespara oss från det här men vi bestämde oss för att till slut sticka ut. Precis när vi ska dra ut upptäcker vi att ena Harken vinschen inte funkar. Ett snabbt demontage och en snabb rengörning av klackarna och en smörjning. Vi kom sent ut. Fick hissat grejerna och full fart mot startlinjen. Ingen koll på tid utan satsade på att Kjell Widmark såg ut att starta så det gjorde vi också. Trea över linjen utan att ha koll.
Banan som lades var mest halvvind. Ola Bruno i sin Jenneau OD35 på hård halvvind lär bli tufft.
Första biten upp mot boj E4 hängde vi med. Hack i häl på Kjell och Ola. Efter rundningen å väg mot danska sidan så kom X-119 i fatt och körde om. Efter ett tag var även First 36.7 ifatt.
Längs danska sidan var det svårt att hålla driv i båten. Otroligt puffigt och vinden vred masor. Vi hade TWD 205-253 och vindstyrka från 9-14m/s även om ingen i besättning tror mig. :-)
De tror det hängde på min styrning. Det gjorde det också.
När vi rundade för spinnaker bog mot Svinbådans fyr så tyckte inte jag att vi skulle satsa på spinnaker i de här förhållandena. Vi har bara en.
Ola Bruno hissade och hade hyfsad koll. OD35 är stabil hårdvindsbåt. Kjell hissade också på sin First 35. Lite sugen blev man.
När vi ska runda Svinbådan så gippar X-99an som kör med gennaker runt och det känns klart våghalsigt och slåss om en innerplats mot en fyr så jag styr bakom för säkerhetsskull. Då skär vi men kommer runt till slut.
Nu kommer dagens hårdaste vindbyar på väg tillbaka mot Norra hamnen i Helsingborg. Vi tar till slut andra revet för att spara storen. Nu går det bättre. 3.5 kräver mindre storsegel. Vi skulle aldrig slagit ut revet på danska sidan även om de andra gjorde det. Hon balanserar inte särskilt bra med 3.5 focken och full stor.
Vi kom i mål och samlade i alla fall lite poäng i Öresund SRS-Cup 2010 och vi kom ut på kappsegling. Vår klass vanns av Ola Bruno som seglade kanon idag. Nästa race är Ven Runt - vänta bara...
HYC överraskade redan på morgon med att bjuda på frukost. Det blev inte sämre med gammeldansk, målgångsöl och pilsner efter att ha kommit i hamn.
Synd på ett snyggt arrangemang att vädert inte var med. Vi var strax över ett tiotal besättningar som körde idag.
14 kommentarer:
Snyggt Ander o Co.
Själv "fegade" vi ur racet. Satte på Dacronen och lät de gastar som ville bli blöta segla hem båten. Tack Martin, Björn och Mats!
Trist - börjar likna 2009.
Anders, skall det givetvis stå
Hej, hopp!
Vad är det med seglare som inte seglar för att det blåser..!? ;-) Vi får konterkommentera angående vädret som var ett av de bättre i år! Inte ofta man får surfa iväg över 14 knop med spinnaker! Stort jubel! Ni tio startande (av 29 anmälda!) vet ju vad jag menar! Några försegelbyten, revningar upp och ner samt en frisk broach gjorde att dagen gick fantastiskt fort! Vi mätte max 15 m/s med kalibrerade Nexus men det låg mest kring 8-9 m/s. Det är väl inte så farligt!? "Lidandet" varade inte mer än drygt två timmar - ungefär som en längre kvällskappsegling!
Vi tackar för den goda fighten med "Maria" i början av racet och för arrangemanget i övrigt! Väldigt synd att bara tre båtar ville segla kryss/läns på söndagen, så att man tvingades ställa in! Det är ju perfekt seglingsväder, precis som prognosen förutsade!
Vi ses igen på SR? Fyrtornsrundan? Annars - trevlig sommar alla! :
//Ola, olaseglarskola.se
Grattis Ola och company!!
Nu leder ni mellanklassen i Öresunds SRS-Cup 2010 också.
Passade tydligen bra med Biscaya förhållanden. ;-)
Ola! Kalibrerade du Nexus vinden med spinnrock? Grattis från mig!
Spinnrock? Haha! Det var rock'n'roll! Vi spann som katter på Kattegatt när spinnen kom upp och vi spann loss! Elva spannar vann öste vi ur från förpiken... Tack, Lennart och bra att ni höll oss på tårna!:-)//Ola
Ola har förstås rätt - vi bryggseglare som ställde in pga blåst missade fin frisk segling. Hård vind är kul när allt fungerar. Det tycker Josefina också som tyvärr saknade gastar oavsett vädret. Dock, även med gastar hade jag varit till kappsegla intill Kullen i 14-17 ms V med mer i byarna. Sjön blir "mycket" svårseglad. Men nu verkar det som om tävlingsledningen la en kortare bana mer söderut? Smart, men kanske fler hade deltagit om de på förhand framgått att det fanns banalternativ för hård resp svag vind. Detta inte sagt som kritik men som utveckingstips för cupen./Johan
Ola har rätt, det var en härlig segling men ibland skall man inse sina begränsningar...
Det gjorde inte vi och så nu har vi en gennaker att laga... :-(
Sen låter 8-9 lite väl lågt.
Så lite visade sällan våra instrument :-)
Jag gissar att många gastar har blåmärken och träningsvärk idag ;-)
Värst är som alltid byarna och vågorna som ställer till det.
MEN lätt och hård vind brukar sålla agnarna från vetet.
Vi ångrade inte att vi gick ut men vi ångrade att vi satte gennakern. Men hur vet man var gränsen går om man inte passerar den då och då?
Grattis ännu en gång och vi fick oss en lektion. Undrar bara om vi lärde oss nåt???
Mina instrument är kalibrerade mot vindmätaren på Öresundsbron under hemseglingen så mina stämmer.
Vi fick rejält med lusingar på vägen hem. Mellan Barsebäck och Kalkgrundet blåste det stadigt kring 17-20m/s.
Vi gled på liten fock utan stor.
glöm inte att vi toppade 10 knop med liten fock anders!
... och att det var du vid rodret ;-)
alltid!
Grattis Ola!
Verkar ha varit en trevlig tillställning!
Anders, hur högt sitter givaren på Öresundsbron? Hur hög är din mast?
/David
Framför allt så var vi inte vid bron när vi mätte utan längre norrut. ;-)
Man får ett värde av leverantören som kalibrerat givaren. Detta ska bara knappas in i systemet.
Viktigast är nog kalibreringen av loggen och kompassen. Får man dem att visa rätt så ger sig de andra.
Skicka en kommentar