tisdag 22 juni 2010

Öresunds största race Själland Runt är nu i princip borta vad gäller deltagarantal

Just nu är det bara 48 båtar anmälda till årets Själland Runt.
Helsingörs Amatör Sejlklub har till slut kört Nordens största race i botten totalt.
Hur kan detta ha skett?
Slarvigt arrangerat med en seglingsledning som inte brytt sig om sina egna regelverk och skickat iväg fältet i stiltje i motström.
Räcker detta som anledning?
Eller är det helt enkelt så att tiden gått ifrån denna maratonseglats?
Går det att få igång igen?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Annat datum istället för midsommar hade kanske lockat fler svenska båtar?

Anonym sa...

Hej hopp!
Klart vi ska segla (första gången!) runt Själland! Sill och nubbe kan man få annan gång!
Ang stiltje - vi idkar en sport i direkt samklang med naturen - det kan vi inte påverka samt är en del av tjusningen! Blåser det så kommer ju knappt några båtar ändå...(Viken, Kulla) ;-)
Detta ska bli spännande! Orkar man hålla sig vaken i två dygn eller tvingas man släppa ifrån sig rorkulten ibland...Glad midsommar!//Ola, olaseglarskola.se

Anonym sa...

Jag tycker att det hade varit intressant om MSS hade arrangerat NYA SJÄLLAND RUNDT med SRS, IRC och DH. Gjort det till ett stort arr. med status. Vi behöver fler distansseglingar gärna med 2-handklass också som option. Det behövs tält, öl, mat på plats till seglarpris. Viktig faktor är att sponsorerna finns på plats med möjlighet till försäljning till rätt pris samt marknadsföra sina produkter. En segling för seglarna som det är status att deltaga på.

Anonym sa...

Hej.
Jag tycker att vi skall försöka få till ett Själland runt som ingår i den nya IRC cupen med start och mål i Limhman.

Michael Pinotti

Patrick Kjell/swe-1300 sa...

Så länge det finns ett obefintligt intresse för att segla klass, hela idèn med Sj-runt till att börja med, så kommer aldrig de klassiska racen överleva! Var är balladen,späckhuggaren,knarren etc idag? Samtliga samlade 100 båtar el fler i resp klass för 25 år sedan. Segla på lika villkor, inte efter en "tabell", då kommer glädjen tillbaks! Glad midsommar!

Anonym sa...

Vilken entyp-klass skall man välja det finns ju så få intressanta?
Det är väl om man ska vara riktigt ärlig att de flesta entyp-klasser som var stora på SR har fallit för ålderssträcket. Det är samtidigt magert med nytillskott på stora entyp-klasser som tillfredställer nerven. Tror inte att det går att bygga på att få 100 Melges 24 att segla SR.
Är övertygad om att SR skall byggas från grunden med respitbåtar inom SRS, IRC och DH. Det är där du har massorna. Entypsklasserna är givetvis välkomna men vi vet alla att SR inte lockar de entypklasser som annars normalt seglar "pölsebana" med kickmärke och gate.

Vi måste börja om från grunden och fostra kölbåtseglare från början redan i jolleklasserna. Många av dom som rattade på SR på 80-90-talet kör idag rullator. Dom seglar ine fler SR. Vi måste vända focus på andra hållet och hjälpa de unga seglarna in i kölbåtsklasserna. Bygga en bred bas med gröna seglare i Larzons pyramid.

Något för kölbåtssektionerna och kölbåtskommitten i Skånes Seglarförbund att jobba på. Snacka inte entyp snacka kölbåt. Det spelar ingen roll bara det är båtar på vattnet som kappseglar.

Ett ypperligt tillfälle att komma ut och segla och spetsa till rutiner och grejorna inför semesterseglingen är att ta ett nacksving på polaren och segla Fyrtorns Rundan i Lomma nästa helg. 2-hand är en av de mest ökande KLASSERNA och det är inte entyp.

Anonym sa...

Farr 30 är en mycket intressant entypsbåt för Norden. Välbyggd Bruce Farr konstruktion, kolmast från southern spar, masttopphissad sym. eller asym. 3 små fockar max.
Klassen växer i sverige! finns 6 båtar i år, förra året fanns 2!!
I Norge har båten också vuxit de sista året, finns 5-6 båtar där.

Båten är förhållandes billig. Pris på båt i Frankrike ligger mellan 35-50000 euro beroende på årsmodell o utrustning.

Du kör båten på trailer med BE körkort.

VM i frankrike 2010
EM går i Kiel 2011.

intresserad av provsegling så prata med mig eller Mikael Stamming.

Mvh
Martin Strandberg

Anonym sa...

Det kommer att bli många Farr 30 till salu nu när Fransmännen ersätter kärran med M34 klassen vattnades även ur en del i södra Europa när Italienarna började importera Melges 32. Farren är en fin båt med snabba linjer.
Men samlar ni en stor klass i ett kommande SR?

Anders Nilsson sa...

Om man samlar Öresunds klassbåtsfleets och antar att de skulle fixa deltagarantalet på Själland Runt så får i alla fall inte jag ihop ekvationen:
15 H-båtar
20 Knarr
25 Späckhuggare
10 J-24
15 X-99
10 IF
1 Farr 30
Klassbåtarna kan justera siffrorna med strax över 100. Det ger ca 150 båtar. För att vi ska vara intresserade att köra med Grynet så ska det vara +350 med. Hur kommer man dit?
Är det dags för HYC att göra gamla bansträckningen på Kullaseglingen kanske som ett kortare alternativ?

Anonym sa...

Någon pratar här om att det skall vara entyp för att det skall vara många båtar, jag tror inte det. Kappseglingen runt isle of White samlade i år 1600 båtar och det var inte entyp som var dominerande.
Kom igen, ut och segla skyll inte på massa saker det
är bara att åka ut på vattnet:)

Anonym sa...

Farr 30 Seglar Entyp under sandhamn Race week istället för SR som inte känns speciellt aktuell i dagsläget.
Vi blir 5 båtar som får egen start i IRC Offshore klassen.

Anonym sa...

Tyckte mig läsa tidigare att entyp + SR inte är sant också var det så också. Märkligt....