Mattias Dahlström berättar:
- Jag såg en X-99 framför oss som träffades av en by på ca 20 m/s. Vi seglade båda halvvind och de hann aldrig släppa på grejerna. Båten blåste formligen upp på land när kölen lyftes ur vattnet. FynCup2010 teamet
Gänget tog hem klasssegern och hamnade på 15e plats i totalen. Som kuriosa så hamnade Jesper Bank på en 37e plats slagen med ganska precis en halvtimme. 272 båtar fullföljde i år trots det stundtals mycket hårda vädret. Grattis!!
Danska sjöräddningen var ute med helikopte och hämtade upp seglare. Bland annat från 60-fotaren Big Challenge där 2 man gick överbord i en stormby. Andra båtar hade ockå folk överbord. Trimaranen Dragster välte och fick bogseras i land.
16 kommentarer:
Vår First 35 "Maria" blev faktiskt totalvinnare bland "moderna" båtar
konstruerade efter 1980! Av båtarna framför (14) fanns flera långsmala 70-talsbåtar som Scankap 99, Omega 42, Ylva m.fl.. Och en Folkbåt förstås... Samtliga med "långsammare" DH-tal.
Nya Fauerby 396 med Jesper Bank kom över en halvtimme efter i totalen. Alla X-båtar slog vi etc! Det var kul att komma till Fyn Cup som nästan enda svenskbåt och segla så bra.
(Reservation för "Odder 22" en liten one-off? Konstruktionsår okänt).
Den har jag aldrig hört förr. Att det bara är moderna båtar som räknas.
;-)
Klockrent med en folkbåt "uppe i de bland övre 14 platserna"! fyncup.dk har ballat ur, finns resultat någon annanstans?
Ja resultaten finns på:
http://www.bogense-sejlklub.dk/
De bästa danska folkbåtsseglarna är inte att leka med på Fyn Runt. DH-tal 801,9 utan spin när det blåser hårt dygnet runt och är relativt korta spinbogar är "giftigt". Betänk också att med det ringa djupgåendet på 1,20 m. kan en Folkbåt segla kortare bana runt ön (innerkurva)! Dessutom revas båten aldrig...
Folkbåten är en design som de flesta mätregler inte fixar. Tidigare vann alltid Folkbåtar i DH. Man missade att bedömma båtar utan spinnaker.
Läste senast att IRC nu har samma problem
En riktig het en...
Det är intressant att titta på totallistan och se hur dåligt nya konstruktioner klarar sig i förhållanden till ädre. Jag tror att det är ett medvetet val av utveckling av konstruktörerna och varven.
X-Yachts, Beneteau, Dehler, Bavaria och alla de andra skulle inte gå runt om deras målgrupp var seglare som vill ut och köra hårt i 12m plus.
När det blåser så mycket så är målgruppen i hamn, lagar middag i sitt funktionella pentry med ståhöjd och avnjuter den tillsammans med många vänner i den i den rymliga salongen. Försök göra det i en folkbåt...
Vi som är lite skadade och tycker om att kappsegla oavsett väder får nog acceptera att de båtar vi har är optimerade för vindar under 8m.
Jag är övertygad om att totalresultatet hade sett väldigt annorlunda ut om det hade varit mindre vind.
Och då är vi tillbaka på ruta ett; Handikappsystem stämmer aldrig...
När det gäller jämförelser med löb-resultat och "total"-resultat låter det sig inte göras i DH, på samma sätt som i SRS. Varje löbs tidskorrektion är i DH relaterat till den långsammaste båten i löbet. Dvs en JOD 35 som tävlar i ett löb med en Ohlsson 22 som långsammaste båt, får en annan korrigerad tid än den JOD 35 som tävlar i löbet med en Scampi 30 som långsammaste båt, även om de två JOD 35:na seglar exakt lika snabbt. Ska man få fram en totallista måste man i DH relatera till den långsammaste båten i hela startfältet och räkna om i förhållande till den. Då bör ju oxo starttider och banlängd vara så lika som möjligt. Därför anges aldrig en totalsegrare i DH. Däremot kan man ju använda de seglade tiderna och jämföra mha t ex SRS om man har intresse av det. Alla jämförelser är dock, som Mattias antyder, väldigt taggiga. Det enda som betyder något är att vi är därute så samlade som möjligt och ger järnet! I längden brukar det ändå visa sig vilka som har bra koll på läget! I Viken i lördags blev det till slut bara en (vi) av fem anmälda båtar med SRS >1,2 som startade. Jag känner inte till anledningarna, men det var synd på en så underbart fin seglingsdag!// Ola, olaseglarskola.se
Oj - men hur som helst - GRATTIS till Kjell & Co för en välförtjänt seger!! Självklart! :-) // Ola igen...
Arrangören av Palby Fyn Cup har räknat ut en totallista.
Sen att man startar under flera timmar bryr de inte sig om.
Grattis - kul att läsa om er rapport!
Danskt Handikapp har mätetal som är beräknade i 6 m/s. Dvs. om man är överriggad så ha man fördel under 6 m/s och tvärt om. Vi har i tidigare versioner av DH haft olika mätetal beroende på medelvind i tävlingen men detta skapade problem för arrangören.
Skulle nog kunna sätta en del pengar på att till nästa version så blir det omfattande skiftningar på mätetalen igen då den nu använda beräkningsmodellen är skev.
Folkbåten har tidigare varit en ännu större vinnare i DH och varit en svår nöt att knäcka. Mycket beroende på att den seglar utan spinnacker. I gällande modell i DH räknar man focken i princip som en liten spinnaker. Om ni tittar på hur folkbåten och även Staren för sin fock på undanvind så ser ni likheten till spinnaker. Självklart har Folkbåten oerhörd fördel i hård vind med sin lilla segelyta.
Jämfört med IRC och SRS så har DH2009 i alla fall fördelen av att den bryr sig om bantyp.
Det allra märkligaste jag hörde idag är att X-34ans köl inte räknas som bulbköl för de har en stålram istället för balkar i komposit.
Danska jurister igen?
Jämför med caset där svenska First hade bulb men danska First inte hade det i mätbrevet.
Angående sammenligning af tider: I Fyn Cup regnes i forhold til den langsomste båd i hele sejladsen (folkebåd) Tiderne er altså sammenlignelige, for så vidt som DH er retvisende. I andre kapsejladser (f.eks. Watski 2star Kattegat) bliver de korrigerede tider beregnet i forhold til langsomste båd i det enkelte løb, og derved bliver tiderne ikke sammenlignelige imellem løbene. Den sidste metode er vel strengt taget ikke i overensstemmelse med DH, som på den anden side dog heller ikke vil lægge navn til beregning af overaltvinder.
Vedr. X-34 og bulb/dyb: Problemet er at DH støtter sig på en visuel vurdering af kølen. Det sammenholdt med at chefmåleren altid kan anlægge sin egen vurdering (udfra ikke-publicerede kriterier) er problemet. Alle X-både har tilsyneladende fået kølfaktor "lav" i stedet for "bulb" som konsekvens af at X-Yachts har indsendt beregninger af kølkonstruktionen til chefmåleren. Det føles måske ikke helt trygt, når kriterierne ikke er objektive og kendte......
Se evt. en gammel video med Odder 22 her http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/25/september/article/interview-med-dh-vinder-paa-fyn-rundt-web-tv/
Båden må vel siges at være "moderne" :-) og sejler imponerende godt......
Skicka en kommentar