söndag 2 maj 2010

North Sails Trim Cup 2010 i Lomma

Man kan knappt tro att det är sant. Nu är vi äntligen igång. I Lomma samlades de som längtat mest i vinter på att komma igång.
Många saknades dock men det har varit tufft att komma igång för många i år.
LBS lyckades verkligen att få till en kanon helg. Många nöjda röster hördes bland seglarna och vilket väder. Faktor 30 i fejan hade nog varit rätt idag. Det blev inte sämre av att LBS mobiliserat ett gäng damer som grillade hamburgare och korv till oss när vi kom in.
Äntligen fick vi vindar under 6 m/s även om skiften gav både arrangören LBS och seglarna utmaningar på havet. Några av länsarna blev med de kraftiga vindvriden halvvindar. Då är det tufft mot Melges 24 och J-80 som rinner iväg.
Lommabuktens Seglarklubb skötte det med bravur. Korta banor som det gällde att ha skärpa på hela tiden. Ett felskär och det var tufft att hämta igen.
Vi blev två i klassen slagna av en J-80. Starterna fixade vi bra och nya Granfocken, en katt bland hermelinerna kanske, tog ett race att få styr på. Sista racet tog vi hem. Snyggt jobbat på fördäck och vid mast av carl-Henrik och Jacob.
Anders Borg skötte rodret idag som en del av förberedelserna inför ORCi VM. Själv körde jag fock och spinnaker vilket var riktigt nyttigt. Bra att själv få se hur det ska se ut när båten flyter på.
Mattias Allroth på storen gjorde ett kanon jobb likaså Edward

Inte så långt bakom som vi vill ha dem. X-34an från Råå och Ola Bruno. Båda seglade snyggt idag.

Leif Andersson i Seaquest 36 tog hem stora klassen före Team Kracer. Här seglar de i en klass för sig själv.

Lilla klassen vanns av Per-Håkan Persson i en J-24.

Bilderna i inlägget fick jag av Patrick Kjell.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Anders, tack för positiv feeback kring arrangemet och tack för sedvanligt supersnabbt bloggande. Mer info och resultat med alla tider kommer via mail. Så snart vi fått fart på hemsidan kommer mer bilder (men din blogg hinner nog före). Vad gäller resultat så beklagar vi att det dröjde något pga inkörningsstrul med nytt program. En korrigering för klass >1,30 är att X 35, First 35 och Krace delar 2:a plasten.
Nu ser vi fram emot kommande sundscups race med ännu fler båtar./Johan W.

Anonym sa...

Hur kan en 2:a plats vara delad om det är lågpoängsystemet som gäller? Om poäng och resultatserie är lika så är det väl sista racet som fäller avgörandet. Eller??

Mårten Skällenäs sa...

Kanon arrangemang och perfekt väder!

Riktigt kul att segla kryss-läns bana med liknande båtar.

Tack alla!

Anonym sa...

Anonym har rätt. Jag för snabb i mitt blogginlägg. Enligt lågpoängsystemet och slutgiltigt resultat som mailas så blir resultatet för de tre båtar som har samma totalpoäng:
2:a Kracer (har bästa enskilda reslutat, 1:a i race 1.)
3: Maria (bättre resultat än YXI i sista racet)
4: YXI
/Johan W

Anonym sa...

"Här seglar de i en klass för sig själv". Hur menar du? Att dom på bilden ligger efter First 35:an med det nya SRS-talet 1.32? Eller? 2 sekunder skiljde i 3:e seglingen.
Frågor finns om tidtagningen i 1:a seglingen också.

Anonym sa...

Ännu en röst som instämmer i att tidtagningen i första racet inte är rätt.

Racet skulle vunnits av First 35, Maria.

Anders Nilsson sa...

Okej.
Min kommentar var kanske inte så tydlig som den borde. Jag menade att de är i en klass för sig.
I första starten kör nämligen Seaquestgänget plötsligt upp i vår start och börjar bråka med oss fast de inte skulle startat.
Ganska högljudda och börjar hojta om att vi ska snurra samtidigt som en Omega 42 gör en grosshandlare.
I eftersnacket så fick Martin Strandberg skulden. Han var inte ens med ombord.
Internutredningens Root cause analys gjorde gällande att de hade aldrig startat i fel start om inte Martin kört soppatorsk. :-D

Anonym sa...

Har nu hört från två olika båtar i största klassen att tiderna inte stämmer från första racet.

Jag tycker det är kul att kappsegla och är glad att Lomma anordnade allting och ett stort tack till alla funktionärerna som arbetade utan lön.

Många båtar lägger väldigt mycket tid och pengar på seglingen och anmälningsvavgifterna på någon hundralapp är en fis i rymden jämfört med en totala kostnaden. Kanske är seglarna beredda att betala mer för att få ett bättre arrangemang med fler funktionärer, följebåtar och bättre tekniskt utrustning?

Vad är viktigast på en säsong. En ny genua eller bra arrangerade kappseglingar?

Igen, tack till alla funktionärer. Utan er hade det inte blivit någon segling alls!

Anonym sa...

Då de framkomit flera kommentarer kring tidtagningen i första racet kanske det borde strykas från tävlingen?

Anders Nilsson sa...

Reglerna finns ju för hur sån situation ska redas ut.
Det är väl det vanliga förfarandet med att lämna in protester och så vidare...

Anonym sa...

Vi gör vårt bästa för att ikväll (måndag) trippelkolla målgångstiderna för race1/LYS>1.30. Återkommer senast tisdag fm.
Samtidigt är det ju bra om de som har specifik inormation om sin eller närliggande båtars (Kracer, Maria, Yxi) målgångstider upplyser oss om detta. Samt givetvis också uppger sitt namn (ej anonym).
Maila uppgifterna till johan.wickman@teliasonera.com
/Johan W.

Mårten Skällenäs sa...

Anders, kul att ni seglade så bra igår utan någon störe träning 2010.
Kommer Borg och Alroth följa med till EM? Ni kan bli farliga.

Anders Nilsson sa...

Tack.
Vi körde hårt ihop på KDY Autumn regatta och testade en massa nya grepp. Det funkade bättre och bättre under regattan i höstas. Lite till och vi kan bli riktigt vassa.
Nya focken som vi körde med krävde ett race för att hitta farten.
Mattias Allroth åker med den Norska King 40 Magic på ORCi VM i Flensburg.
Vi är själva som mest uppe i planeringen och ska spika ORCi VM besättningen när som hellst. Grunden är hyfsat klar.
En hel del som ska redas ut. Vem gör vad, transportsegling, bokar boende? Vem betalar vad etc. Det blir en maffig budget när man summerar allt.

Peter sa...

Melgesgänget tackar LBS för ett bra arrangemang. Korta banor med aktiv segling och minimalt med dötid mellan racen uppskattas. Ibland är det lite tufft för oss att segla i klass med båtar som har många meter längre vattenlinje och där man ibland hamnar i totalt månförmörkelse bakom större segelplan, men vad gör väl det - skoj var det och nästa gång blir det kanske väder för att plana lite på undanvinden. Peter E

www.swe39.com sa...

Måste rätta anders igen, ev. ska jag segla ORCi VM om tid finnes och min plånbok blir större för obetald ledighet är inte nån hit när man e på nytt jobb utan intjänad semester så det kanske inte ens blir King segling i tyskland :(

Anonym sa...

Hej, vi har nu trippelkollat målgångsprotokollet. Vi har fått in referens från en av de inblandade båtarna. Vi har tagit kontakt med ytterligare en båt för att följa upp läget.

Slutsats: Målgångsprotokoll och det resultat som tidigare kommunicerats är korrekt.

Resultalistan med tider kommer att mailas till alla deltagare.

Nu ser vi fram en fortsatt bra kappseglingssäsomg och många deltagare nästa sundscupsRace, Kullaseglingen.

Ni är också välkomna till Pokalseglingen i Lomma den 29/5 samt givetvis förra årets succé Fyrtorn two handed den 2-3/7. På fyrtorn kommer vi ha vassare teknisk support. Bla kunna följa båtarnas position via webben samt även streama live från några av båtarna.

Hälsningar Johan W för LBS

Hansen sa...

Johan!

Ni hade väl en man i klubben som var ute och fotade. Finns bilderna någonstans. Skulle vara kul och se. Sällan man ser båten på håll..

Anonym sa...

Hej, ja vi återkommer med fler foton./Johan

Johan sa...

Hej, ja vi återkommer med fler foton./Johan

Per-Håkan sa...

Silver Surfaren med besättning tackar LBS för väldigt bra arrangemang.
Synd att North:arna inte fick tid att kolla alla båtar på lördagen trodde nämligen att det var meningen.
Vi har faktiskt en North Genua och storen är gjord av en samarbetspartner till North i USA. Jaja! Hamburgarna var iaf utsökta. Släng er i väggen Mac o Max...