söndag 13 december 2009

Segla i ström - en riktig julnöt att knäcka

En riktig julnöt.
Vilken kant är det som gäller?
Kommer röd eller grön båt att vara först?
Förklara hur du tänker.
Antag att slagen inte kostar något.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Spelar ingen roll,båda seglar i samma "balja" samtidigt. Jan G

Anders Nilsson sa...

Njä, det är inte rätt i det här fallet.
Viktigt är förklaringen.

km sa...

röd båt eftersom den har några meter tillgodo mot grön i den rådande motströmen för bb-halsar...

Anonym sa...

Först kan man se det som att man seglar i en balja som flyttar sig o,5 knop åt vänster .Båda träffar strömlinjen till 1,5 knop samtidigt.Sedan seglar man i en ny balja som flyttar sig 1,5 knop åt vänster.Eftersom kryssmärket ligger i vindögat mätt från ej uppankrad båt kommer de samtidigt upp till kryssmärket.Jan G

Anonym sa...

Tar man hänsyn till att sailing wind går lite till vänster efter linjen för strömförändring kommer den gröna båten på vänsterkanten vara först uppe vid märket.Jan G

Anonym sa...

Jan,

Hur menar du att "apparent wind" går till vänster? Jag vill påstå att apparent wind bara är högre när man seglar babord än när man seglar styrbord !?

Mvh Martin S

Anonym sa...

Gröna båten kommer först. Strömmen kan ses som en vindkantring, mot vänsterkanten i det här fallet. Därför ska man segla ut mot vänster för att få "motvridet". Men det konstiga i detta är att vinden är konstant och man kommer peka båten som om inte strömmen fanns och istället kommer man att kana i sidled som motsvarar lyftet. För att gröna båten ska pricka märket måste det slå innan gränsen till den starkare strömmen (förutsatt att den kommer efter halva sträckan). Annars får man släppa efter och köra öppet till märket.

Anonym sa...

Martin . Om startfartyget mäter vinden till 180 grader och 2 m/sek .Stömmen är från väst 2m/sek .Då är sailing vind,DVS den du seglar i 135 grader.Kan vara en anledning ibland till att linjen ligger fel. I vårt fall kommer vi att segla högre för babord när vi kommer in i den starkare strömmen.Jan G

Per sa...

Röd båt kommer först till märket. Det beror på att resultanten på styrbord och babord ser olika ut i olika strömstyrka. Med andra ord du får "mer emot" om du tar styrbordslaget i den starkare strömmen. Slutsats ta styrbordsslaget i den svagare strömmen.

Per sa...

Vill bara lägga till att det ska vara babord i ovanstående :)

Anders Nilsson sa...

Det här var kul. Lätt att bli "lost in the blåst" om man seglar i strömt vatten. :-)

Edward sa...

Gå höger säger jag, känns dock som en kluring. Men jag seglar hellre i 0,5 motström än 1,5, dessutom har jag störe möjligheter att göra taktiska drag på slutet om jag kommer in med 1,5 i medström istället för 1,5 motström. Med högre fart är det lättare att göra taktiska drag och i manövrar mot andra båtar är det lättare att bromsa för att få lucka. Med 0,5 mot sig blir detta spel svårare, framförallt kan man riskera att missa luckor pga felbedömning i FÖG.

jacob r sa...

det är ju bara dra höger hade en sådan situation i borstahusen i våras. ca 15 m från bojen var det en jävla massa ström om man så kan säga det bara forsade.... det var lungt mer än 1.5 knop där asså. så egentligen borde man ha seglat lite kryss/halvvind i 0,5 knops zonen bara för att klara märket och inte beöva segla i motsröm.
det är heltenkelt för mycket ström.

Anonym sa...

Edward,
om nu gröna båten kommer före till märket, vill du ändå komma från höger med fartövertag? Vad är meningen med det när du ändå ligger efter med 5 båtlängder?
Kommer du in från babord, med motström kommer du ändå att peta högre än de från styrbord.
/Johan

Anonym sa...

Prova och "BOGA" strömmen :-)
Det har de gammla essen gjort i hundra år.............

Anonym sa...

långa benet först, alltså går jag höger. banan är lagd utan hänsyn till ström och är väldigt sne.

Håkan sa...

Det viktiga måste ju vara att gå in i strömmen så långt åt höger som möjligt. Gå höger på speed, man kommer ändå få slå innan märket pga strömmen som trycker en vänster.
Det kanske tom lönar sig att segla extra lågt med hög fart åt höger för att slippa slå???
Tvärtom måste vara det sämsta dvs gå åt vänster och möta den starkare strömmen på väg upp mot märket...

Anders Nilsson sa...

Tänk på att Sailing Wind Angle och True wind angle inte är samma. Strömmens riktning och styrka påverkar Sailing wind men True Wind är ju per definition vinddata i relation till botten.
Inne vid start linjen så är True wind angle samma som ute till havs.
Sailing wind vrider vänster med ökad strömstyrka i det här fallet.
Som Janne Gustafson mycket riktigt påpekade så kan detta vara en av svårigheterna för Startfartyget för att få till en linje som är vinkelrät mot Sailing Wind. Startfartyget sitter ju fast i botten och mäter fel vindvinkel, True Wind Angel, för att kunna lägga en vinkelrät linje.
I det här fallet skulle det innebära att linjen får kraftig läfördel.
Viktigt för att nå rätt lösning är ju att båtarna seglar under samma förutsättningar det vill säga att de når strömförändringen samtidigt och att det finns tillräckligt med vind.
Rätt svar är alltså vänsterkanten och det beror på att strömmen påverkar sailing wind så att den vrider vänster och båten på vänsterkanten höjdar upp mot märket för babordshalsar.
Svårt. Ja, en följd fråga:
- Hur gör ni om det är riktigt lätt vind?

Johan sa...

I riktigt lätt vind gäller det att hålla högerkanten. I ett läge kommer man kunna segla rakt mot märket för babords halsar (COG) och lättar det ur ännu mer så måste man falla av och öka farten för att inte glida/kana ner på vänsterkanten.

Anonym sa...

anders, går du vänster är du ute på lay ganska omgående, inte så bra kanske. jag går höger.

Anders Nilsson sa...

Effekten av vänstervridet blir större ju mer strömmen dominerar.
En fråga man ställer sig är hur ska man utnyttja True wind angel i strömt vatten? Om man räknar ut med hjälp av True wind angel och kurs att det bör vara lugnt att hissa spinnaker så kan det vara en helt annan sak beroende på strömmen.
Frågan är vad man ska ha instrumenten till om vattnet strömmar. :-)

Anonym sa...

Fan va kul alltså. Och vad det kan resoneras på enormt komplicerade sätt.
Det finns bara en fråga och ett svar:
Hur länge vill du vara i 1.5 knop strömmen? Så kort tid som möjligt.

Anders R.

Anders Nilsson sa...

Anders
Tycker du som de två andra i Teamet, Edward och Jacob då, att vi skulle gå höger. Då blir det jäkligt stökig säsong ombord. :-)

Patrick L sa...

Spännande diskussion! Anders R, du säger att det bara finns ett svar men du har ju inte svarat... "Så kort tid som möjligt i strömmen" är ju rätt - det gäller inte bara i ström. Så kort tid som möjligt på banan är alltid det som vinner race :-)


Jag måste erkänna att den spontana känslan är att gå höger - ända tills man börjar fundera över vad som händer när strömmen ökar och det är dags att slå över till styrbords halsar. Då får man känna av ett motvrid av Guds nåde medan man får babords halsar kommer att lyfta mot märket.

Alltså, gå vänster - men inte så långt att man går utanför layline!

Anonym sa...

Min första tanke var att välja höger. Men efter att funderat en del så tror jag vänster som Jan G och Patrik L. Dock inte för långt, så att man går över layline. Tror faktiskt att vi har det här fenoment ibland i Lommabukten vid SV vind. Då brukar vänster sidan vara bäst. Möjligen först
ett kort slag åt höger så att man åker med strömmen ut från ån innan motströmmen blir dominerande. Men därefter alltså ut på vänster kanten varefter du får ett lyft upp mot märket när du slagit för styrbordshalsar. Ofta ökar strömmen en bit ut i banan, precis som i "gåtan". Men det finns inget som alltid är rätt. (som tur är)./Johan W

Anonym sa...

Skrev fel i förra kommentaren. Lyftet kommer när jag seglar för babordshalsar upp mot märket:

Min första tanke var att välja höger. Men efter att funderat en del så tror jag vänster som Jan G och Patrik L. Dock inte för långt, så att man går över layline. Tror faktiskt att vi har det här fenoment ibland i Lommabukten vid SV vind. Då brukar vänster sidan vara bäst. Möjligen först
ett kort slag åt höger så att man åker med strömmen ut från ån innan motströmmen blir dominerande. Men därefter alltså ut på vänster kanten varefter du får ett lyft upp mot märket när du slagit till babordshalsar. Ofta ökar strömmen en bit ut i banan, precis som i "gåtan". Men det finns inget som alltid är rätt. (som tur är)./Johan W

Anonym sa...

Jag gjorde ett litet räkneexempel. Om man antar kryssfart 6 knop med 40 grader TWA och att de bara slår en gån var. Då kommer den röda båten behöva 15% längre tid för att ta sig upp till märket. Med tanke på de små skillnaderna i båtfart (SRS-tal) det är mellan olika båtar, så är det en väldigt stor skillnad!

Anders Nilsson sa...

Jag var tvungen att visa kollegan idag hur det funkar.
Lomma Bavaria 35 Match kan inte längre skylla på att de inte har klämm på det här. :-)
För er som vill veta mer så gäller det att få tag i senaste numret av David Dellenbaughs Speed & Smarts. 16 sidors utredning om hur det funkar.

Johan sa...

Är inte så erfaren men jag tycker det känns helt logiskt att grön båt får ett rejält lyft av den starkare strömmen efter att ha slagit, medan strömmen sätter den röda båten efter sitt slag, precis som ett motvrid.

Anders Nilsson sa...

Prova på om ni fixar de tre casen, som jag gjorde i det senare inlägget, för att testa om ni förstått "det hele."