onsdag 2 december 2009

2010 - alla som ska segla efter SRS/SWELYS ska ha certifikat

Som en påminnelse så krävs det SRS-certifikat för samtliga kappseglare 2010 och inte bara för mätbrevsbåtarna längre.
Flera aktuella frågor kommer vi arrangörer att ställas inför:
- Om någon kommer och vill prova på en Torsdagssegling med sin Marieholm 26 utan certifikat.
Vad gör man då? Ber om certifikat? Avvisar eller med utanför tävlan? Tidtagning utan placering?
Många frågor som vi ska ta i. Hoppas det kommer några guidelines. Finns det någon policy som vi ska köra efter?

32 kommentarer:

Erik B sa...

Nr det gäller lokala träningsseglingar så tror jag att stor "smidighet" krävs men också mycket information.

Om någon kommer och vill vara med en gång så låt dom vara med men lämna med ett infoblad. I bladet kan framgå att om de vill vara med en gång till så måste de ha anmält/begärt cert. Då får de vara med även om de inte fått sitt cert än.

SSF kommer troligen att drunkna i maj/juni och augusti av ansökningar så någon form av beredskap måste klubbarna ha. Självklart är det bäst om riktlinjer finns från SSF så det inte bedöms olika i olika klubbar/orter.

Anonym sa...

Det låter ju helt j-vla idiotiskt. Vad är incitamentet för seglarna? De som har båtar som avviker från std har ju redan mätbrev (eller ska ha)

Anonym sa...

Jag är så gammal så jag minns när LYS kom vi alla upplevde det som en enorm fördel mätbrevs cirkusen tog slut och en mätregel som byggde på verkligheten var föd. I lomma där jag har båt brukar vi skryta om att vi är störst i landet på kvälls kapseglingar sant eller ej. På våra kvällsseglingar finns en grupp som slåss om att slippa sistaplatsen med segel från 70 talet och liten eller inga besättnings medlemmar . Ingen i denna grupp ställer upp på något annat än på torsdagarna försök att få dom att deltaga på vårt eget KM har ingen framgång.
För dom är varje förändring omöjlig ett försök för några år sedan att införa kryss länsbanor mottogs med så stora protester så att en tillbakagång till kryssläns blev nödvändig. Troligtvis kommer Lomma att fortsätta med original LYS och därmed inte följa SSF. Jag är numer inte en del av de som fattar beslut i Lomma vilket jag är glad för. Men mins den tiden när Skåne seglade efter Nl och resten av Sverige följe ett annat system.

Roland

mattias sa...

Så då skall man alltså ha tre mätbrev inför 2010. SRS, DH och IRC. Känns som ett steg i fel riktning.

www.swe39.com sa...

Fullständigt idiotiskt om ni frågar mig.

Anders Nilsson sa...

Om våra planer går i lås så blir det SRS, DH2009, ORCi och IRC.

PelleL sa...

Certifikaten kommer man att kunna skriva ut själv på nätet så det kommer inte bli någon kö i systemet. Kostnaden är inte fastställd än men kommer att bli låg. Det stora argumentet för detta är att alla båtägare skall ha läst ett och skrivit på vad deras båt har för mått och vilka segel dom får ha. Vi har haft alldeles för många fall av folk som sagt "det hade jag ingen aning om....." när man upptäckt avikelser vid stickprov på olika kappseglingar (främst GR och Tjörn Runt). Vad en klubb gör på sina kvällsrace är upp till klubben. SSF bryr sig om vad som händer på sanktionerade seglingar.

Anders Nilsson sa...

Visst.
Jag tycker det är viktigt att man har gått igenom sin båts mått enligt båtdatabladen och signerat att man förstått. Det måste väl vara bra för båtägaren också att veta att man har riktig utrustning.
Det är på tok för mycket tråkigt eftersnack om felaktigt utrustade båtar och felaktigt använd utrustning.
Jag tycker att man ska ha krav på att båten har segel som är inmätta och att de får någon form av stämpel också.

www.swe39.com sa...

I sverige fuskar man inte medvetet och man litar ju på sin båtgranne eller hur ??
Fast i somras märkte vi ju ett par exempel på SM i express då det plötsligt dök upp ett par båtar med uppspacklade självlänshål t.ex ;)
Men f.ö liksom, vem fan myglar på kvällskappseglingen i lys ?

Anders Nilsson sa...

Hur ska vi stävja tråkigt eftersnack? Varför lämnar man inte in protester och får det avgjort utan går och gnäller efteråt?
Slumpvisa och obligatoriska checker av de tre första placeringarna från arrangörerna?
Jag tror att mätbrev och segelmärkning hjälper till. Det blir inte lika lätt att säga att "Jag visste inte".

Anonym sa...

Att åter ge sig in i mätbrevs djungeln är inte bra. Min gamla Cumulus går kanske att såga lite här och där och på så sätt minska mätetalet. På den tiden jag seglade Drabant 24 så upptäckte någon att man kunde förlänga spinacker bommen med bibehållet DH tal. För mig tjärns det bättre om en Cumulus är en Cumulus om å andra sidan någon byggt om båten på ett för klasregeln olagligt sätt så är det en form av båt doning och skall behandlats på detta sätt.

Anders Nilsson sa...

Det är ju inte någon mer nyhet för de båtägare som har så kallade standardbåtar än att ägarna ska ha ett signerat certifikat med sig utskrivet från hemsidan och betala en avgift för administrationen av SRS-systemet.
Har man längre spibom, som i Drabantfallet, ska man ha ett mätbrev eller så kortar man bommen till tillåten längd.

www.swe39.com sa...

Undrar denna avgiftsbelagda nyhet kommer från vårt kära regeringskansli ?
Mer pengar till staten i slutänden.

Anonym sa...

Det är bra med cert. då kan varje båtägare kolla så att deras båt överensstämmer med regeln. Tänk om man seglar med fel grejor så man igentligen skulle haft ett mätbrev med sänkt mätetal. Detta är nog det bästa som skett LYS på åratal.
Nu kan man på ett enkelt sätt få reda på sin standard konfig. Att det kommer att kosta är väl helt rätt. Hur skall annars alla timmar som läggs i denna regel annars kunna finansieras. Det kostar om det skall bli kvalitet.

Ture T

Anonym sa...

Tycker också att det är bra. Äntligen lite ordning och reda i LYS/SRS. Det skapar medvetenhet bland seglarna som kanske annars inte har någon koll.

Anonym sa...

Inom tex expressförbundet har vi redan klassbevis som ägaren skall skriva ut och under och ha med sig på tävlingarna, precis som i SWE lys. Nu måste man ha båda... Smart SSF... Det gagnar säkert seglingen..

Anonym sa...

Jag gissar att ssf kommer att dra in pengar på detta, 150 eller 200kr tror jag?? men vad är problemet, en ynka innebandyklubba kostar ju en tusenlapp. hur stort problem kan det vara att fixa mätbrev till sin båt?

Anonym sa...

Lys segling är "korpen" för oss som tycker det är kul att tävla men har lagt av at satsa på riktigt.
De som vill vara riktiga kappseglare satsar på klassbåt där förhållande är lika.. Därför ska LYS segling
Vara så enkel som möjligt och helst gratis. Sen att det då och då händer att vissa försöker köpa sig
Framgång med häftigaste båten eller dyraste båten så är det då och då. Men dom som upptäcker att Lys inte är rättvist och vill fortsätta satsa dom byter till klasbåt vi andra fotsäter som LYS världsmästare i dom vindarna då min båt går så bra så att den seglar upp till sitt LYS tal och vinner.
Ett himla trevligt "korpidrott” sätt att vara men det är inte på riktigt.

Roland

Anonym sa...

Roland, riktigt bra skrivet.

Håller med dig.

Anonym sa...

Jag håller med Roland. LYS skall vara enkelt för medelseglaren med tabellbåt. Att kräva strul med inbetalning av certifikats avgifter är ett utmärkt sätt att undvika spontana "prova på" deltagare i våra kappseglingar. Visst måste segel och mått stämma men här syftar vi på tabellbåtar och i med att man anmäler sig till seglingen så bekräftar man ju LYS och tabellbåtsstatus.
Vi måste ta bort det här certifikatskravet snarast!
/Johan W

Pelle Weimenhög sa...

Hej Öresund Regatta!
Förslaget om en Öresund Cup är genialt men riskerar att haverera om det ska kosta ännu mer och kräva administration att vara med. Redan nu är det några hundralappar i startavgift, några hundralappar i mat till besättningen, några hundralappar för att transportera båt och besättning till platsen. Man tar ju vissa risker när man kappseglar och försäkringsbolag är inte alltid lika positiva att ge ersättning när det framkommer att det var under kappsegling som något inträffade. Om vi ska försöka få med redan tveksamma att ställa upp så blir det inte lättare om man, förutom det ovanstående, klämmer till med att dom måste dessutom ha ett certifikat som kostar pengar. Har man en klassbåt som sedan länge har ett mätetal och man inte gjort några avvikelser från klassreglerna för att få båten snabbare borde det räcka länge. Kan aldrig tänka mig att de arrangörer som vi har orkar ta på sig mer kontroller än idag. Ta Ven Runt som exempel där arrangören gör allt för att få upp antalet båtar. Massor av frivilliga och många glada amatörer som bara vill ha en rolig dag på sjön och få se några av de duktiga besättningar som finns i Sundet på lite närmare håll. Att se hur Mattias Allroth gör med sin Windy är oerhört sporrande för andra Expresseglare men jag vet att många kommer att utebli om det ska krånglas till.
GE OSS AMATÖRER CHANSEN ATT FÅ KAPPSEGLA PÅ ENKLAST MÖJLIGA VILLKOR!
Pelle Weimenhög SWE 415 BellatriX

Anonym sa...

Suck, inte så konstigt att segling har en töntstämpel med dessa inlägg..

www.swe39.com sa...

Märkligt hur svårt det är att våga skriva sitt namn när man klankar ner på något.

Anders Nilsson sa...

Ja, det är onödigt.
Vi får nog acceptera att sporten har en stor bredd och särskilt SRS/SWELYS seglingen.
Personligen så tycker jag att den har en för stor utbredning och borde inte användas för de sanktionerade racen men...
Man ska också ta i beaktande att bara 18 svenska besättningar av 120 seglade mer än en regatta i de regattor som vi har samlat i Öresunds Cup 2010 för kölbåtar. Om alla planerar in så mycket som en regatta till nästa år så...

Anonym sa...

Jag tycker också att det skall vara ordning och reda. Inte kul att kappsegla mot någon vars vikt/segelytor etc inte stämmer. Har därför inget problem med att fixa DH-brev etc. MEN alla är inte lika tävlingsinriktade men vill ändå ut ibland på kvällseglingar, Saltholm runt etc. Då tycker jag LYS är helt ok och att tabellbåtar inte skall behöva krångla med extra registeringar/certifikat etc. Det skall räcka att man i och med anmälan till seglingen bekräftar att man seglar tabellbåt enligt LYS/SRS. Det största problemet är inte fusk. Det största problement är att vi har för få båtar på kappseglingarna, varför skapa ytterligare krångel./Johan W

Anders Nilsson sa...

Håller helt med dig Johan W. Det är inte fusket som är problemet. Däremot ska det vara under kul och sportsliga former som det ska kappseglas. Är det ordning och reda så försvinner kanske osportsligt eftersnack och då blir det roligare.
Klubbseglingen tycker jag verkar fått ett lyft med massor med kul aktiviteter i klubbarna.
Steget är faktiskt inte så stort att ta sig till grannklubben och köra deras regatta också.
Det gör stor skillnad när det gäller deltagarantalen. Vi får se vad initiativ som Tylöseglingen och Öresunds Cup för kölbåtar kan göra.

Niklas sa...

"Personligen så tycker jag att den har en för stor utbredning och borde inte användas för de sanktionerade racen men..." Skriver du Anders. Men alla tävlingar som är öppna för deltagare från andra klubbar ska ju vara sanktionerade. I Trosa Båtklubb har vi mellan 5 och ttio deltagare på våra tävlingar. Dessa har varit sanktionerade eftersom vi vill bjuda in deltagare från andra klubbar. Och då måste vi följa reglerna. "Nisse" med sin gamla Allegro som bara deltar i en tävling om året kommer knappast att gå in på nätet för att skriva ut en certifikat, speciellt om det kostar 200 kronor. Alternativet är ju att vi inte lämnar in någon sanktionsansökan för våra lite mer lokala tävlingar, men då kan vi ju inte heller arrangera dem som öppna tävlingar med inbjudan till andra klubbar.
Håller i övrigt med dej om att LYS/SRS är för "utbrett".

Niklas/Tangosailing.nu

Anders Nilsson sa...

Jag tycker att regeln är sekundär. Byte till en annan regel drar inte igång sporten.
Den stora potentialen ligger i att ordna Regionala Cuper, öka utbytet mellan klubbar på alla nivåer som samarrangemang, regelkvällar etc. "you name it".
Håkan gjorde en sammanställning över de fyra race som ska ingå i Öresunds Cup 2010 Kölbåt och den visade att 2009 var det bara 18 besättningar av ca 120 som deltog i mer än ett av racen 2009. Här ligger porentialen i att det ska var kul att sticka över och kämpa mot grannklubbarna. Arrangörerna måste hitta glädjen i att vara inbjudande.
Vad har ni på gång med grannklubbarna i Trosa?

Anders Nilsson sa...

Jag tycker att regeln är sekundär. Byte till en annan regel drar inte igång sporten.
Den stora potentialen ligger i att ordna Regionala Cuper, öka utbytet mellan klubbar på alla nivåer som samarrangemang, regelkvällar etc. "you name it".
Håkan gjorde en sammanställning över de fyra race som ska ingå i Öresunds Cup 2010 Kölbåt och den visade att 2009 var det bara 18 besättningar av ca 120 som deltog i mer än ett av racen 2009. Här ligger porentialen i att det ska var kul att sticka över och kämpa mot grannklubbarna. Arrangörerna måste hitta glädjen i att vara inbjudande.
Vad har ni på gång med grannklubbarna i Trosa?

Johan sa...

Var kan man läsa mer om certifikatkravet för SRS-segling 2010? Hittar inte det under SRS på SSF:s hemsida.

Johan sa...

Ok, hittade här
http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SweLYSSRS/ i reglerna för standardbåtar och klassbåtar.

C.2 SRS-certifikat
a) En standardbåt ska ha ett giltigt SRS-certifikat. Denna regel gäller från och med 1 januari
2010.


Även A.3.4 och A.7

Anonym sa...

...avvakta nästa års regler innan någon hetsar upp sig...

Fusk är ett problem om ärligt folk lägga av att kappsegla. Certifikat har som uppgift att göra seglarna medvetna om vad som gäller för deras båttyp.
SRS-gruppen kommer ge ut mer information under våren för det finns en hel del missuppfattningar. Det är dock upp till seglarna att lägga in en protest när man misstänker att en seglare bryter mot reglerna (gäller både SRS och KSR). Bloggar och dylikt är knappast rätta vägen.

/Peter