I senaste numret av Speed & Smarts går David Dellenbaugh´s igenom märkesrundningarna. Precis vad vi hade behövt till KDY Autumn regatta. Inför vintern skulle jag vilja slå ett slag för Davids "Newsletter" för er som redan torrseglar eller snart har båten uppe.
http://www.speedandsmarts.com/
Varje nummer innehåller en "Teaser" som är av typen kuggfråga. I detta nummer ställer han den relevanta frågan:
"At a starting line that is set square to the sailing wind the current is flowing strongly from the committee boat to the pin end. If the wind and current stay steady up the first beat, it will be better to start at the RC boat (the up-current end).
Är påståendet sant eller falskt?
Vad säger ni? Hur hade ni gjort?
8 kommentarer:
Det finns många parametrar i denna fråga, med ett ett super team som klockar läbojen först samt kan slå tidigt skjuts upp för en BB ovanför alla andra (ev före också?) på den första BB som alla måsta ta tidigt pga av stark ström från höger till vänster på frsta benet, om Committy boat låg i lovart (höger sida av linjen). Men med ett normal team hade jag startat i lovart eftersom det är medström utefter hela linjen och tiden kommer att gå dj..... sakta men linjen och framförallt läbojen kommer att komma snabbt, så det låter som kaos vid läflaggan och då kan man komma loss i lovart om denna ihopsamling sen ladda en BB som skjuts upp till kryssmärket.
Claes.........../)..../).../)..¤...
En parameter är hur många startande som det är, 15-20 startande kan man försöka sig på lästarten, får man den inte att stämma kan man oftast segla upp sig i ett litet fält. 45-60 lovart om man inte som claes säger är säker på timing
Jonas
606 SWE 271
Grejen är att jag håller inte helt med David Dellenbaugh´s analys vilken jag återkommer till. Naturligtvis gör vi ju skillnad på hur stark strömmen är.
Starta i lä blir precis som Cleas säger högrisk när strömmen är stark. Tydligt på KDY Autumn Regatta när Seaquest 36 fastnade med torpeden i bojen och två Matcher 28 låg på tvären när startskottet gick.
Taktikien beror nog på så många fler faktorer....
Rent matematiskt blir banan något längre, beroende på strömhastigheten är det mellan 0m och max startlinjens längd längre väg att segla. (förutsatt att banan är helt korrekt lagd)
Exempel: Vid ett kryssben på 1NM och en startlinje på 100m, en vinkelrätström på 1knop och en kryssfart på 6knop (dvs ca 4,5 mot märket) blir skillnaden ca 25meter, vilket motsvarar ca 8sekunder.
Så visst har det betydelse......
Enligt David Dellenbaugh så spelar det ingen roll. Alla åker lika i vattnet om det strömmar jämnt över banan.
Det är samma sak som "boga strömmen" bara är en falsk känsla.
Däremot fick jag något att fundera på när Janne Gustafson tog upp frågan om man känner olika vindar på de olika benen så borde det bli skillnad om man seglar mest för babords halsar än om man seglar mest för styrbord. Marginellt men hur blir det egentligen?
Vad säger ni?
Vilken bog har högst vindstyrka?
Då kan man komma in på lite regler också...
Vi(seaquesten) fastande med rodret på bojlinan.
Linan var ganska lång, så vi rörde aldrig vid själva märket.
Ska vi snurra för att vi berörde bojlinan?
Läs definitionerna i KSR
Märke:
Ett märke är ett föremål som seglingsföreskrifterna anger att en båt skall lämna på föreskriven sida samt en funktionärsbåt som är omgiven av segelbart vatten och som start eller mållinjen utgr från. En ankarlina eller ett förmål som tillfälligt eller oavsiktligt är fäst vid ett märke är inte en del av detta.
dvs. ni behöver ej ta ett en svängs staff
//Jonas J
Påståendet är falskt. Om man summerar den verka vindenvektorn och strömvektorn så kommer den upplevda vinden vara mer motsolsvriden, dvs det är fördel att starta vid läbojen. (Sedan finns det som Claes påpekade vissa taktiska faror med en sådan start, men ser man bara till var det är fördel att starta så är det läbojen som gäller.)
Skicka en kommentar