Mumm-Stelton Cup 2009 - ca 40-50 båtar gick ut till start
40-50 besättningar valde att gå ut till start trots varning för byar på stormstyrka. Själv valde vi i Grynet som så många andra att stå över. Öresund utanför Limhamn kl 08:30. Vindstyrkan väntas kulminera vid 13:00.
Dags att vända fokus mot KDY Autumn Regatta 2009 nästa helg 10-11 oktober. Bankappsegling med två chikanbanor och två kryss/länsbanor.
29 kommentarer:
Anonym
sa...
vi gjorde rätt som inte kappseglade idag, mvh från fördäck
Det var inte många som kom imål idag och inte många som startade heller när man läser i resultatlistan. Inga expresseglare som var korkade nog att dra ut :) Skönt att se att inga riskerade mastbrott och andra haverier.
I Lidköping så har det varit rikscups final i 606, två fina seglings dagar med mycket vind men inte lika mycket som i Sundet. Medelvind på lördagen 8-10, söndagen 10-12, med byar på 15. Då gick det i full planing på länsen, två båtar som välte. För oss på SWE 271 är vi nöjda med resultatet 6:a av 24 båtar,och ingen vurpa.
Ja, säga vad man vill om 3DL men jag har svårt att tro att duken blir lika bra som valsad D4 från Dimension. Elvström har tydligen också utvecklat en vacuumpressad duk men som får formen som D4 seglen. Någon som har erfarenhet av den än?
Vi körde senaste grejerna i somras på Magic King 40 från Elvström. Taktikern och delrorsman Eivind jobbar på Elv. Men vad duken hette veti17 men det såg hett ut och gick fort :)
Varför har du svårt att tro att 3DL är väl så bra (eller bättre) än D4? Det finns väl något skäl till att de flesta VOR, AC, TP52, F40 m.fl är nöjda med sina 3DL alt Quantum Fusion? För det är väl inte priset de prioriterar efter?
Quantum Fusion M görs ju med samma teknik som D4. De menar att de har mer trådar i X-riktning men det avgör ju varje segelmakare. Vacuumsugning, 3DL, kan ju aldrig ge samma fina laminat som en valsning som du gör traditionell duk med. De olika teknikerna ger ju olika möjligheter till att skapa formen. Diskuterar man hållbarhet så är nog valsad duk överlägsen.
Allt sedan Sobstad vann i domstol över Nortsail har all världen segelducks tillverkare utvecklat dukar med fiberna i kraftriktningen. Jag har kickat på Spiderteck och Trillamm från Frankrike och Italien Precis som många andra väljer dom att Panela och vallsa sina duckar. 3DL är inte vallsad och har därmed luft och ett överflöd av lim i sitt laminat medan dess fördel är att det är en blt. Jag tror att nästa AC kommer vi att få se segel från många olika tillverkare. För oss vanliga dödliga Så har hållbarheten En stor betydelse jag har inte råd atyt köpa segel för flera hundra tusen varannat år. Vad som åckså talar för fler aktörer i segelbrancen är att epicentrum för värdens seglare håller på att flyttas till Medelhavet istället för USA och nya Zelland så framtiden kommer nog att ge oss nya tider.
Det värsta jag sett hittills av laminat (load path) var det som UK kallade Matrix. Fullt med luftbubblor och lim. Mina D4 är kanon. Jag har aldrig kört med 3DL så jag har ingen personlig erfarenhet. Min lätta genua i kolpanel är också kanon. Jag tror det mesta fungerar för en 35 fotare men att jämföra med vad som används i Americas Cup är inte relevant. Ungefär som vad ger Formel 1 till bilindustrin?
Well...jag byter inte mina segel varannan säsong i alla fall! Mitt 3DL storsegel från 2007 som jag kör även cruising med känns fortfarande väldigt fint. Jag räknar med att kunna köra det minst två säsonger till. Vill man ha mer hållbarhet än så kan man ju offra lite vikt och köra dubbeltaftat / Marathon.
Till min Mumm 30 fick jag med en stor från 2004 och den är felfri så när som på att vi seglade sönder akterliket i 16 m/s på Mumm Stelton förra året. Efter den fixen håller seglet säkerligen ett antal år till.
Men det är ju kul att även ni andra är nöjda med era leverantörer :-)
Hej, det ska riktigt bli intressant att prova den nya 3,5 focken från Gran(Malmö)i D4 Aramid. Det ser verkligen kanon ut(OBS på golvet... ;-). Annars har jag en nästan ny G1 Medium 3DL från North och den sitter otroligt fint(c:a 0-8m/s på Dehler 34:an). Sedan har vi en 110% Norlam XP i rätt stadig duk från North på Lidingö 2008)som ska täcka upp från c:a 7-12m/s. Den funkar också fint. Den nya D4 3,5 ska passa i c:a 10-15 m/s. Storen är också i Norlam XP(North på Lidingö 2007) o den har väldigt fin form. Ett 3:e rev har vi nu satt i den. OBS! (Alla uppgifter gäller med full besättning c:a 6 man på railen) Generellt så har jag väldigt goda erfarenheter av segel från Gran. Beträffande tekniken med D4 från Dimension så är jag helt på Anders linje, fast den kan nog vara hårklyverier kanske. Erfarenhetsmässigt så vill jag inte ha för många försegel, det är bättre att segla med få(max 3 st) och framförallt lära sig trimma in o segla väl/tryggt med dom man har. Hälsningar StefanK www.dehlerdoris.blogspot.com
Segel handlar väldigt mycket om att ha rätt form för de vatten man seglar i Öresund har ju gott om stoppvågor och i inom skärsvatten är ju vågorna inte så stora. Ett segel för Stockolms skärgård är inte så bra i Sundet. Till Patrik L Jag menade inte att North sails håller kortare tid än andra. Men vi som tävlar på amatörnivå skall inte låta segelmakaren förleda oss in i ett segelköp där seglena är snabba men ack så sköra. Vi måste glömma att det ska se tufft ut utan måste tänka ett par år framåt. Segling är ett dyrt nöje min uppmanig är jag vill ha ett segel i nästan 10 år. Matriautvecklinge är idag enormt snabb och hålbarheten hiner inte alltid med.
Roland Alla segel används ju inte heller lika många timmar. Ofta har man ju flera försegel men vissa blir ju så att säga de som är uppe för det mesta. Storseglet är ju ett av de mest ansträngda och också det som över tiden är viktigast att det funkar prestandamässigt. Lägg stålarna på storseglet och "working headsail". Hårdvindsfock är ju ett segel där hantverket kanske ska viktas upp och att det är rätt med taffeta för det är svårare att hantera. Segel som håller prestandan i tio år ligger nog mest i säcken.
Vad innebär begreppet "håller" ?? Sitta ihop som en trekant? Då finns det inget material som är bättre än dacron, överlägset slitstarkast. Pratar man däremot "formlivslängd" är det en helt annan sak. Ett dacronsegel i crosscut håller inte sin designade form länge.. Formen försämras gradvis men efter 3-4 säsongen med ett crosscut/dacron så är det ganska långt ifrån den ursprungliga designen.
3Dl har en mycket bra formlivslängd och stor "sweetspot" (vindregister där seglet har sin designade form) Vill man förlänga totala livslängden lägger man på tafetta som väger 22gram/kvm. Med dubbel tafetta på ett 3dl segel brukar man säga att man fördubblar totala livslängden
Jag håller med om att formlivslängden är mycket viktig för kul och snabb segling. Detta talar för 3DL,D4, membransegel etc. Fråga till Martin, hur öka livslängden och tåla brytande fladder. Kombinera med Vectran och eller Tafetta. Om nu dubbel Tafetta ger dubbel livslängd hur mycket ger enkel Tafetta, många segelmakare rekommenderar ju enkel Tafetta? Jag har själv enkel tafetta sedan en säsong So far so good. Hoppas att det tar ett tag innan livslängdsfrågan besvaras handgripligen/Johan W
dacron i all ära personligen annser jag att ett dacron segel är mer lätttrimat än ett laminatsegel men det har väll att göra med att jag inte kan laminatet ännu.Men jag seglar numer med laminat segel med dubbel tafett.Min förra genua höll i 9 år även om den de sista åren inte var så snabb som den borde vara. Och vad jag menar är att man ser allt för många nya segel helt otafftat till seglare som inte har världsmästar ambisioner. I segelmakar brachen låter det såhär vårt nya matrial är jättebra.Jag tycker att det har jag hört i 30 år. Sen är det sant som du skriver Anders att ett varv runt jorden kräver andra segel än en tur till Flakfort. Men det finns ju speciela duckar för långseglare gjorda för att leva hela varvet.
Hej Roland! Jag seglar som tur är ;-) väldigt sällan i Stockholms skärgård.. Myten om Västkustsegel eller Ostkustsegel eller Vänersegel trodde jag nog var borta ut "folkmun". Kolla med någon segelmakare så får du se. Det högsta våghöjderna som SMHI har uppmätt var utanför Landsort(25sjömil från min hemmahamn i Nyköping). Östersjön och Bottenviken är ökänd för krabba/höga "stoppsjöar". Estoniaolyckan påvisade också detta faktum. Myt 2: Ett dacronsegel är mycket lättare att trimma! Helt fel, ett stumt segel är betydligt enklare att trimma än ett mjukt segel. Skotpunktsförändringar till följd av vidökning/sjö blir små. När det handlar om val av duk så håller jag helt med Anders. Storen är ju dessutom alltid uppe. Kan man trimma bort buk genom mastkrum så bör man kunna ha t.ex. en sandwichduk typ Norlam XP/Contender C/R i storen. De har bra mekanisk livslängd. G1 däremot ska absolut vara så stum som det bara går(=3DL eller D4) StefanK www.dehlerdoris.blogspot.com
Roland, det är förstås rätt. Min ambition var inte ens på Linjett 32-tiden att ett krysställ skall hålla i 10 år - beroende på vad man nu menar med "hålla" då. Jag vill framförallt ha bra formlivslängd på mina segel och jag accepterar att byta ett segel kanske vart 6:e år för "performance cruising" och vart 3:e år för ren racing.
Vill man ha längre duklivslängd än så kan man kolla på 3DL Marathon - stora båtar i Medelhavet kör dessa under sanslösa UV- och saltförhållanden och de jag har sett ser än så länge i alla fall väldigt fina ut.
Hej Stefan, jag tror inte att Roland hävdar vi har värre vågor i sundet än de som sänkte Estonia. Dock så har vi sundet ofta krabb, brant, kort sjö som kräver power i trimmet. Framför allt jämfört med inomskärssegling. Allra bäst är om man har trimbar rigg så man kan växla mellan speed och power beroende aktuell bog, vågor etc. Kom ned till lommabukten någon torsdagkväll så får du se. Contrasten Josefina utmanar. Obs, inget fusk med 6 man på railen.../Johan W.
Jag seglar en Cumulus mina segel har mer kraft en de cumulusar som går i Bohuslän givetvis från Lundsails. Som i andra samanhang så är det inte storleken på vågen som avgör,det som ger Öresunds vågerna så svåra är att dom är korta och krabba typika stoppvågor för båtar i fritidsbåtsstorlek dock inte för färjor och handelsjöfrat.Sen vet jag att det inte är allmänt att draconsegel är mer lättrimade det är bara ett annat sätt att trimma som jag efter 50 års seglande har svårt att lära mej men jag jobbar på det.
Tjena, Johan! Vore jättekul att segla i Lommabukten. Vår båt funkar riktigt bra med liten besättning hårdvind, den är inte helt olik en "slank" Contrast 33 "Blåsningen". Längd/breddförkållandet är nästan lika. Blybulben på Dehlern ger en suverän slutstyvhet och den ställer sig inte på "högkant" trots 10-13m/s o två man ombord. 7 man ombord är inte fusk Johan. Det är bara fler som får njuta då.. ;-) Estonia gick definitivt inte under på grund av jättevågor. Det var kort o hög krabb sjö c:a 13 m/s och vågor som är typiskt för ost o sydkust. Har du seglat Gotland Runt någon gång så inser man problemet. Kan tänka mig att ström i sundet kan ge upphov till extra toppiga vågor. StefanK
29 kommentarer:
vi gjorde rätt som inte kappseglade idag, mvh från fördäck
Det var inte många som kom imål idag och inte många som startade heller när man läser i resultatlistan.
Inga expresseglare som var korkade nog att dra ut :)
Skönt att se att inga riskerade mastbrott och andra haverier.
Spännande att se en X-41 köra runt idag!
Lite spännande att se att så många Multihull fullföljde. Annars brukar de falla ur ganska tidigt.
Kolla storseglet i videon.
I Lidköping så har det varit rikscups final i 606, två fina seglings dagar med mycket vind men inte lika mycket som i Sundet. Medelvind på lördagen 8-10, söndagen 10-12, med byar på 15.
Då gick det i full planing på länsen, två båtar som välte.
För oss på SWE 271 är vi nöjda med resultatet 6:a av 24 båtar,och ingen vurpa.
Hälsningar från JonasJ
Ja, säga vad man vill om 3DL men jag har svårt att tro att duken blir lika bra som valsad D4 från Dimension.
Elvström har tydligen också utvecklat en vacuumpressad duk men som får formen som D4 seglen. Någon som har erfarenhet av den än?
Vi körde senaste grejerna i somras på Magic King 40 från Elvström.
Taktikern och delrorsman Eivind jobbar på Elv.
Men vad duken hette veti17 men det såg hett ut och gick fort :)
Hade varit spännande med en kort sammanställning med priser på tex ett storsegel till en - låt oss säga Arcona 340.
D4 - gran
3DL - north
Veti17 - elv
osv.
Det ä ju inte enbart kvaliteten som är avgörande - priset spelar ju också in.
Varför har du svårt att tro att 3DL är väl så bra (eller bättre) än D4? Det finns väl något skäl till att de flesta VOR, AC, TP52, F40 m.fl är nöjda med sina 3DL alt Quantum Fusion? För det är väl inte priset de prioriterar efter?
Mitt kommentar rörde sig inte om vad som vad bäst. Detta diskuteras ju livligt lite överalt. Jag var mer nyfiken på priserna.
Ett alternativ är ju att köra med billigare segel och uppgrader oftare - eller dyrare segel och byta mer sällan.
Nu menar jag segel med samma prestanda fast olika hållbarhet. Det är ju oftast segels hållbarhet som diskuteras - inte så ofta ren prestanda.
Jo jag såg det, men min fråga gällde Anders kommentar om att han har svårt att tro att 3DL kan vara bättre än D4.
Quantum Fusion M görs ju med samma teknik som D4. De menar att de har mer trådar i X-riktning men det avgör ju varje segelmakare.
Vacuumsugning, 3DL, kan ju aldrig ge samma fina laminat som en valsning som du gör traditionell duk med.
De olika teknikerna ger ju olika möjligheter till att skapa formen. Diskuterar man hållbarhet så är nog valsad duk överlägsen.
Allt sedan Sobstad vann i domstol över Nortsail har all världen segelducks tillverkare utvecklat dukar med fiberna i kraftriktningen. Jag har kickat på Spiderteck och Trillamm från Frankrike och Italien Precis som många andra väljer dom att Panela och vallsa sina duckar. 3DL är inte vallsad och har därmed luft och ett överflöd av lim i sitt laminat medan dess fördel är att det är en blt. Jag tror att nästa AC kommer vi att få se segel från många olika tillverkare. För oss vanliga dödliga Så har hållbarheten En stor betydelse jag har inte råd atyt köpa segel för flera hundra tusen varannat år.
Vad som åckså talar för fler aktörer i segelbrancen är att epicentrum för värdens seglare håller på att flyttas till Medelhavet istället för USA och nya Zelland så framtiden kommer nog att ge oss nya tider.
Det värsta jag sett hittills av laminat (load path) var det som UK kallade Matrix. Fullt med luftbubblor och lim.
Mina D4 är kanon. Jag har aldrig kört med 3DL så jag har ingen personlig erfarenhet.
Min lätta genua i kolpanel är också kanon. Jag tror det mesta fungerar för en 35 fotare men att jämföra med vad som används i Americas Cup är inte relevant.
Ungefär som vad ger Formel 1 till bilindustrin?
Well...jag byter inte mina segel varannan säsong i alla fall! Mitt 3DL storsegel från 2007 som jag kör även cruising med känns fortfarande väldigt fint. Jag räknar med att kunna köra det minst två säsonger till. Vill man ha mer hållbarhet än så kan man ju offra lite vikt och köra dubbeltaftat / Marathon.
Till min Mumm 30 fick jag med en stor från 2004 och den är felfri så när som på att vi seglade sönder akterliket i 16 m/s på Mumm Stelton förra året. Efter den fixen håller seglet säkerligen ett antal år till.
Men det är ju kul att även ni andra är nöjda med era leverantörer :-)
Det viktigaste är att man litar på sin segelmakare så man inte sitter och funderar på om man har fel grejer. Det kostar energi från seglingen.
Hej, det ska riktigt bli intressant att prova den nya 3,5 focken från Gran(Malmö)i D4 Aramid. Det ser verkligen kanon ut(OBS på golvet... ;-). Annars har jag en nästan ny G1 Medium 3DL från North och den sitter otroligt fint(c:a 0-8m/s på Dehler 34:an). Sedan har vi en 110% Norlam XP i rätt stadig duk från North på Lidingö 2008)som ska täcka upp från c:a 7-12m/s. Den funkar också fint. Den nya D4 3,5 ska passa i c:a 10-15 m/s. Storen är också i Norlam XP(North på Lidingö 2007) o den har väldigt fin form. Ett 3:e rev har vi nu satt i den. OBS! (Alla uppgifter gäller med full besättning c:a 6 man på railen)
Generellt så har jag väldigt goda erfarenheter av segel från Gran. Beträffande tekniken med D4 från Dimension så är jag helt på Anders linje, fast den kan nog vara hårklyverier kanske.
Erfarenhetsmässigt så vill jag inte ha för många försegel, det är bättre att segla med få(max 3 st) och framförallt lära sig trimma in o segla väl/tryggt med dom man har.
Hälsningar
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Segel handlar väldigt mycket om att ha rätt form för de vatten man seglar i Öresund har ju gott om stoppvågor och i inom skärsvatten är ju vågorna inte så stora. Ett segel för Stockolms skärgård är inte så bra i Sundet. Till Patrik L
Jag menade inte att North sails håller kortare tid än andra. Men vi som tävlar på amatörnivå skall inte låta segelmakaren förleda oss in i ett segelköp där seglena är snabba men ack så sköra. Vi måste glömma att det ska se tufft ut utan måste tänka ett par år framåt.
Segling är ett dyrt nöje min uppmanig är jag vill ha ett segel i nästan 10 år. Matriautvecklinge är idag enormt snabb och hålbarheten hiner inte alltid med.
Roland - vad skulle du rekommendera för duk til ett segel som skall hålla i 10 år?
Roland
Alla segel används ju inte heller lika många timmar.
Ofta har man ju flera försegel men vissa blir ju så att säga de som är uppe för det mesta.
Storseglet är ju ett av de mest ansträngda och också det som över tiden är viktigast att det funkar prestandamässigt. Lägg stålarna på storseglet och "working headsail". Hårdvindsfock är ju ett segel där hantverket kanske ska viktas upp och att det är rätt med taffeta för det är svårare att hantera.
Segel som håller prestandan i tio år ligger nog mest i säcken.
Vad innebär begreppet "håller" ??
Sitta ihop som en trekant? Då finns det inget material som är bättre än dacron, överlägset slitstarkast.
Pratar man däremot "formlivslängd" är det en helt annan sak. Ett dacronsegel i crosscut håller inte sin designade form länge.. Formen försämras gradvis men efter 3-4 säsongen med ett crosscut/dacron så är det ganska långt ifrån den ursprungliga designen.
3Dl har en mycket bra formlivslängd och stor "sweetspot" (vindregister där seglet har sin designade form) Vill man förlänga totala livslängden lägger man på tafetta som väger 22gram/kvm.
Med dubbel tafetta på ett 3dl segel brukar man säga att man fördubblar totala livslängden
Hälsningar
Martin
Jag håller med om att formlivslängden är mycket viktig för kul och snabb segling. Detta talar för 3DL,D4, membransegel etc. Fråga till Martin, hur öka livslängden och tåla brytande fladder. Kombinera med Vectran och eller Tafetta. Om nu dubbel Tafetta ger dubbel livslängd hur mycket ger enkel Tafetta, många segelmakare rekommenderar ju enkel Tafetta? Jag har själv enkel tafetta sedan en säsong So far so good. Hoppas att det tar ett tag innan livslängdsfrågan besvaras handgripligen/Johan W
dacron i all ära personligen annser jag att ett dacron segel är mer lätttrimat än ett laminatsegel men det har väll att göra med att jag inte kan laminatet ännu.Men jag seglar numer med laminat segel med dubbel tafett.Min förra genua höll i 9 år även om den de sista åren inte var så snabb som den borde vara. Och vad jag menar är att man ser allt för många nya segel helt otafftat till seglare som inte har världsmästar ambisioner. I segelmakar brachen låter det såhär vårt nya matrial är jättebra.Jag tycker att det har jag hört i 30 år. Sen är det sant som du skriver Anders att ett varv runt jorden kräver andra segel än en tur till Flakfort. Men det finns ju speciela duckar för långseglare gjorda för att leva hela varvet.
Hej Roland! Jag seglar som tur är ;-) väldigt sällan i Stockholms skärgård.. Myten om Västkustsegel eller Ostkustsegel eller Vänersegel trodde jag nog var borta ut "folkmun". Kolla med någon segelmakare så får du se.
Det högsta våghöjderna som SMHI har uppmätt var utanför Landsort(25sjömil från min hemmahamn i Nyköping).
Östersjön och Bottenviken är ökänd för krabba/höga "stoppsjöar". Estoniaolyckan påvisade också detta faktum.
Myt 2: Ett dacronsegel är mycket lättare att trimma! Helt fel, ett stumt segel är betydligt enklare att trimma än ett mjukt segel. Skotpunktsförändringar till följd av vidökning/sjö blir små.
När det handlar om val av duk så håller jag helt med Anders. Storen är ju dessutom alltid uppe. Kan man trimma bort buk genom mastkrum så bör man kunna ha t.ex. en sandwichduk typ Norlam XP/Contender C/R i storen. De har bra mekanisk livslängd. G1 däremot ska absolut vara så stum som det bara går(=3DL eller D4)
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Roland, det är förstås rätt. Min ambition var inte ens på Linjett 32-tiden att ett krysställ skall hålla i 10 år - beroende på vad man nu menar med "hålla" då. Jag vill framförallt ha bra formlivslängd på mina segel och jag accepterar att byta ett segel kanske vart 6:e år för "performance cruising" och vart 3:e år för ren racing.
Vill man ha längre duklivslängd än så kan man kolla på 3DL Marathon - stora båtar i Medelhavet kör dessa under sanslösa UV- och saltförhållanden och de jag har sett ser än så länge i alla fall väldigt fina ut.
Hej Stefan, jag tror inte att Roland hävdar vi har värre vågor i sundet än de som sänkte Estonia. Dock så har vi sundet ofta krabb, brant, kort sjö som kräver power i trimmet. Framför allt jämfört med inomskärssegling. Allra bäst är om man har trimbar rigg så man kan växla mellan speed och power beroende aktuell bog, vågor etc. Kom ned till lommabukten någon torsdagkväll så får du se. Contrasten Josefina utmanar. Obs, inget fusk med 6 man på railen.../Johan W.
Jag seglar en Cumulus mina segel har mer kraft en de cumulusar som går i Bohuslän givetvis från Lundsails. Som i andra samanhang så är det inte storleken på vågen som avgör,det som ger Öresunds vågerna så svåra är att dom är korta och krabba typika stoppvågor för båtar i fritidsbåtsstorlek dock inte för färjor och handelsjöfrat.Sen vet jag att det inte är allmänt att draconsegel är mer lättrimade det är bara ett annat sätt att trimma som jag efter 50 års seglande har svårt att lära mej men jag jobbar på det.
Tjena, Johan! Vore jättekul att segla i Lommabukten. Vår båt funkar riktigt bra med liten besättning hårdvind, den är inte helt olik en "slank" Contrast 33 "Blåsningen". Längd/breddförkållandet är nästan lika. Blybulben på Dehlern ger en suverän slutstyvhet och den ställer sig inte på "högkant" trots 10-13m/s o två man ombord.
7 man ombord är inte fusk Johan. Det är bara fler som får njuta då.. ;-)
Estonia gick definitivt inte under på grund av jättevågor. Det var kort o hög krabb sjö c:a 13 m/s och vågor som är typiskt för ost o sydkust. Har du seglat Gotland Runt någon gång så inser man problemet. Kan tänka mig att ström i sundet kan ge upphov till extra toppiga vågor.
StefanK
Skicka en kommentar