söndag 25 oktober 2009

Dehler lanserar nya Dehler 32


Preliminära data:
Löa 9.60 m
Lvl 8.90 m
Bredd 3.20 m
Djup 1.90 m
Riggmått
J 3.65 m
P 12.50 m
I 13.10 m
E 4.30 m
Ser ju lovande ut med en stor fock på 27m2 och en stor på 32m2. Om det är tysk skotning som indikeras med de aktre vinscharna så känns det lite over kill. Storskotarn kommer om bilden är autentisk att sitta bakom rorsman. Så körde vi på First 36.7 och det funkade bra. Ganska gött att sitta långt fram som rorsman.
Jämfört med vår gamla First 31.7 så känns riggningen helt rätt klart modernare. Bredd, djup och vattenlinje blir lika. Det som kan göra skillnad är spinnakerytan som blir större och på ett modernare och mer lättdrivet skrov så borde hon driva på. Med en maxbredd på 1.8xJ så blir spinnakern ca 80m2 vilket är bra. Med tanke på IRC så blir nog spinnakern några kvadrat till och då kan hon bli riktigt kul. Som sagt så återstår ju att se linjerna innan man kan uttala sig på riktigt.
Dehler går tillbaka till J&V som designers.
Återkommer när jag har mer info.
Vad säger ni? Ligger bättre i tiden med 32 fot snarare än 45?

33 kommentarer:

Anonym sa...

Detta var snabbt jobbat.. Om jag får spekulera lite nu..kan det vara så att man utnyttjat pluggen till Hanse 320 som "grund" fast med lite sportigare fribordshöjd?
Helt OK skrov på H320 skulle jag tro.
Som sagt var jättekul att det snurrar på hos Dehler.
StefanK
Dehler Doris

Anders Nilsson sa...

Det finns många frågor kring hur den kommer att se ut men att jämföra med Hanse...
Hanse 320 är 3.30 bred och 9.63 lång men det är väl klart att J&V utnyttjar vad de har gjort i storleken tidigare.
9.60 och 3.20 är ju smalare så pluggen lär det i alla fall inte vara. Hanse 320 väger ju dessutom 5.2 ton så det skulle ju inte funka med sådana linjer. Jag förväntar mig en vikt kring 3800 kg.

Anonym sa...

Om man kapar på höjden som Dehler Doris säger, tappar man inte längd och bredd då...? ;)

Tror Anders har lite Hansehybris!

Anders Nilsson sa...

Jo det är klart man tappar några centimeter men man kan ju inte köra med samma linjer på en tung båt och en lättare.
Vi får väl se vad de hittat på när den kommer i april. Vikten och fördelningen på kölen är viktigast att få reda på just nu.

Anonym sa...

Min fråga är vad kolfiber bakgrunden i bilden har med objektet att göra??
Är det rorkultsförlängaren eller??

Anders Nilsson sa...

Kan ju vara lattorna i de upgraderade uppgraderade uppgraderade special North Sails seglen eller Harken blocken? :-)

Erik B sa...

Kolfibern kommer nog sig av miljön bilden är tagen i. En Dehler och kolfiber borde ju vara så nära "Seglarhimlen" man kan komma ;-)

Anonym sa...

Anders, varför kan man inte köra med samma linjer på en lätt och en tung båt?
Du är bara rädd för att ta Hanse i din mun. Men det är nog som många säger att det är en del Hanse i detta... På alla sätt!!!

Anonym sa...

Ungefär som att jämföra Lexus med Toyota. Kanske samma ägare men inte mer.

Anders Nilsson sa...

Angående linjer på en lätt och tung båt så klart man kan men det blir inte bra det förstår nog de flesta. Båten ska ju segla på de designade linjerna eller har jag missförstått det helt?
Min gamla First 31.7´s skrov var ju en "familjeversion" av Figaro så vill man så går det men det blir inte så bra som det skulle kunnat bli.
Där minskade man på segelytan och det rätande momentet från kölen och ballasttankarna som hade 400liter försvann också så flytläget blev nog ok ändå när all inredning kom på plats. Hanse 320 väger ca 5200kg. Man kommer ju inte ifrån att Dehler 32 skulle behöva hamna i samma härad för att kunna ha samma skrov. Det blir det ju ingen prestanda av så det är nog ingen risk. J&V är jag övertygade har gjort det bästa de kan med de förutsättningar som man gav dem när de designade Hanse 320. Vi får se. Ska bli kul att se när viktuppgifterna kommer.
Hanse har ju i övrigt inte de förutsättningar som en båt som ska kallas racer/Cruiser eller performance cruiser så sammanblandningen där är jag inte rädd för. Fördelarna är ju uppenbara på inköpssidan när man handlar rigg från Selden, däcksutrustning från Harken etc.

Anonym sa...

lexus ÄR toyota.
utanför japan har man valt att kalla vissa modeller lexus...

Anders Nilsson sa...

Fick höra idag att hon får T-köl.

Anonym sa...

Och Ferrari ägs av Fiat...

Anonym sa...

Audi äger Lamborghini, VW äger Bugatti och Bentley. BMW äger Rolls Royce. Vad är problemet?
Dehler blir väl inte sämre för att Hanse numera äger bolaget. Tvärtom ger de ökade finansiella musklerna möjligheter att ta fram nya modeller i mycket snabbare takt och dessutom
tillgång till Judel & Vrolijks mycket välrenommerade design team.
Det kommer mera var så säker.

Anders Nilsson sa...

Det var mycket diskussioner om vem som skulle köpa Dehler. Jag hoppades på en av volymtillverkarna själv. Inget är ju viktigare än att tjäna pengar och det är viktigt att ha makt i försöjningskedjan och att ha muskler till produktutveckling. Ska bli intressant att se vilken takten blir framöver. Vilken storlek blir nästa?

Dehler-Doris sa...

Jag tror nog faktiskt att Hanse 320 skrovet kan ligga som grund.. Inte minst på grund av den snabba lanseringen. (Mina egna spekulationer som sagt var) H320 skrovet ser ju annars helt OK ut. Vad är egentligen problemet? Det är heller inget problem med att göra en båt lättare, man behöver inte ändra skrovform för det. Om man t.ex. tittar på hydrostater på en Dehler 34SV och sedan lättar skrovet t.ex. 500kg, så innebär det att den undanträngda vätskan blir 0,5 kbm mindre. Metacenterhöjden kommer också att ligga lägre vilket innebär ökad styvhet. Sedan kan man ju givetvis också labba med kölen fram o tillbaka/uppåt-nedåt o formen.
Allt blir positivt för båtens egenskaper.
Det som blir sämre är att gå den andra vägen. Alltså att en båt är designad för ett visst deplacement och att den sedan deplacerar mer. Detta är tyvärr betydligt vanligare. Hanse 320 är en jättetung båt (5,2 ton), det är ingen racer. Det är klart att om man kan lätta den drygt 1ton + lite andra åtgärder så blir det någonting helt annat. Inom bilbranschen så använder olika tillverkare samma "bottenplatta", för att minska utvecklingskostnaderna.
Problemet kanske mest ligger på marknadsföringsplanet? Alla vet(?) ju att Audi o Skoda har samma byggdelar..
Och att Toyota är Lexus!
StefanK

Anonym sa...

jag tror att nya Audi A5 sportback egentligen är samma bil som nya Skoda Yeti. De har säkert bara förlängt skodan lite och döpt om den till Audi... Sen tror jag att...

Håkan sa...

En konspiration, härligt...
Men varför inte?
Samma ägare, samma designer, vanten i sidan, nästan samma längd, nästan samma vattenlinje, bredden skiljer lite och nästan samma djup och detta är bara prel data än så länge....
Sen står det följande på deras hemsida "Dehler 32 är ett resultat av över 40-års förvärvade kunskaper inom båtbyggande"
Förvärv brykar betyda uppköp...
Men är det fel? Inte enl mig.
Jag har seglat några år med ski.it och det är väl samma skrov som en Oceanis 363 eller nåt...
Men gör det båten sämre, knappast...
Har man ett bra skrov så är det väl OK att bygga en ännu bättre båt? Släng på ett nytt däck, fin inredning och en bra rigg med bra segel så får du en kanonbåt...

Leif.E sa...

Kollade med Udo Erbe teknisk chef på Dehler och medlem av Dehlers design team. Dehler 32 kommmer definitivt inte att ha samma skrov som Hanse 320 och deplacementet blir över 1 ton lägre. Hanse 320 är en Judel & Vrolijk cruiser. Dehler 32 är en cruiser/racer från samma designfirma.Helt olika koncept alltså.

Hååkan sa...

Så de dissar sina tidigare konstruktioner alltså, intressant...
Om man nu har tillgång till ett bra skrov, varför utnyttjar man det inte? Se på Beneteau, de har Soloseglaren Figaro, cusern Oceanis 323 och Racer/cruisern First 31.7 med samma skrov om jag inte minns fel. Det känns som en rätt bra utnyttjad resurs, eller?

Sen är jag inte nämvärt intresserad av varken Dehler eller Hanse i dagsläget men en konspirationsteori är alltid skoj :-)

Dehler-Doris sa...

OK Leif, D32JV är ett helt nytt skrov, detta var bara en spekulation... De båtvarv som hittar bra synergier och samordnar utveckling/skrovdesign kommer att bli framtida vinnare, o då menar jag faktiskt också på kappseglingar. Även båtar som byggs i över 500 ex. har mycket höga utvecklingskostnader/båt. Inom bilbranschen t.ex. så kallas de första 500-1000 bilarna "förserie", dessa säljs aldrig till kund (=krocktest m.m.). Framtagning av ett helt nytt skrov/däck m.m. kostar masssor som ska slås ut på få båtar, som i bilbranschen kallas för förserie. Att hitta bra synergier är en överlevnadsfråga för alla varv tror jag iallafall. Ser absolut inget negativt i detta. Se´n är det nog inget som man "skryter" med typ att SAAB 9000har en bottenplatta från italienska FIAT..
StefanK

Leif E. sa...

Som Anders N. redan har påpekat så bör en bra segelbåt flyta på sin konstruktionsvattenlinje. Hanse 320 väger 5,2t och Dehler 32 mer än ett ton mindre det skulle inte funka med samma skrov. Det är inte fråga om att dissa utan två olika koncept med olika egenskaper som är avsedda för olika användningsområden och olika kundkategorier. Hanse 320 är fortfarande en alldels utmärkt cruiser och förhoppningsvis blir D32 en bra cruiser/racer.

Anonym sa...

Hej Leif!
Dehler 32 har absolut andra hydrostatiska data genom sitt lägre deplacemant än den jättetunga Hanse 320 som jag skrev tidigare. Nu är det ju ett helt annat skriver du och då är mina spekulationer helt felaktiga. Principiellt så finns det däremot inga problem alls med att "lätta" en båt som självfallet då får en annan "konstruktionsvattenlinje" till följd av lägre deplacement. Dessutom ett sänkt GM genom ett lägre placerat G(=masscentrum).
Nu är det ju ingen "lättad" Hanse 320 o då blir diskussioner om detta bara "snömos".
Linjeritningar o spantruta där man kan se "kopiering/likheter" brukar också vara superhemliga så ev. jämförelser blir bara fria spekulationer.
Case closed!
StefanK

Anders B sa...

32fotare är iallafall enklare att segla på två än en 45fotare. Men varför så bred. Och så tung? På vilket sätt är Dehler32ans rigg modernare än 31.7?

Anders Nilsson sa...

Modernare eller inte. Passar IRC och DH2009 bättre med fock. Vet inte helt säkert hur regeln tar hand om stora fockar.

Anders Nilsson sa...

Stefan alias Dehler Doris
Jag fårbara inte ihop att vattenlinjen skulle bli 18cm längre om man lättar en båt med mer än ett ton. Den måste ha en betydligt smalare vattenlinje för att få ihop detta.
Vi får se när första båten kommer vilka mått den slutligen fått.

Anonym sa...

Hej, Anders det är säkert som Leif skrev ett helt annat skrov. Ska bli riktigt kul att se den. Lite nyfiken också på hur mycket utlagd hon är i aktern. Om man tittar på t.ex. First 35(Farr)så är båten förhållandevis indragen i akterpartiet. Titta på bilderna rakt akterifrån på; http://www.beneteau.com/en/sailboats/produit.aspx?GAM_CODE=6&PRO_CODE=401
De flesta nya båtar är mer "boxlika" ända ut till 0-spantet som t.ex. Arcona 340, D35/44SV, Sinergia 40 m.fl.
Som sagt var ska bli skoj att se båten o även vilket SRS hon får.
Gissning:1,23-1,24?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Vikt, LWL, bomlängd, J/V, beäknat LYS m.m. = En värdig Uppföljare till Dehler 33 (fast lite bredare och lite kortare) - spännande! Hoppas nu bara att den också har ståhöjd på runt 190 och fullängdskojer.

Anders Nilsson sa...

Personligen hoppas jag på en ordentligt genomtänkt däckslayout och en väl fungerande brunn. Då blir den här en riktig storsäljare. Hade Dehler sen lagt manken till och gjort henne till entyp så hade det blivit 110%.
En båt i 32 fots klassen som fungerar i IRC har alla möjlighet att ta över efter X-99. X-35 har ju lite trögt eftersom den blir väl dyr att driva om man är löneslav.

Dehler-Doris sa...

Håller helt med dig Anders om däckslayouten o sittbrunn. Och inte minst att varvet håller egenvikten som det är tänkt på alla produktionsbåtarna. Entypstanken är väl inte överspelad än?
Hoppas också att man kommer att hålla fast vid Selde´nmast, Harken och Volvo-Penta och så inte det blir en tillbakagång till det som var för 6-7år sedan med Sparcraft och Yanmar.
Har du någon gissning om SRS? 1,23-1,24 kanske är väl högt med tanke på 31.7HR som har 1,19?
StefanK

Anders Nilsson sa...

Var SRS-tal hamnar är ju inte särskilt vetenskapligt så det kan ju bli vad som helst.
Ett IRC-tal på strax omkring eller strax under 1.000 vore väl rimligt vilket skulle ge ett SRS på 1.21-1.22. 1.23-1.24 är nog inte rimligt.
Tänkte på en annan sak förresten:
- Hon är kanske en kortad Dehler 34 DD. :-)

Unknown sa...

IRC är ju inte skärskilt vetenskapligt heller, men LYS/SRS ~1,25*IRC. För IRC optimerade båtar borde det vara mera än 1,25, som är bra för X-332 osv. men inte alls bra för X-34.

Om Dehler 32 blir mycket lättare än Hanse, kommer den bli snabbare än Dehler 33, 1,24-1,25 som Finn Flyer 32: http://www.finnyachts.fi/en/products/FinnFlyer32

Borde nog vara snabbare än A31 och Elan 310, som har 0,98 i IRC med klart mindre segel.

Dehler-Doris sa...

Nej, vetenskapliga SRS tal tror jag nog vi får vänta ett tag på..
Kortad Dehler 34DD - 80 cm, why not, samma bredd.. men nu spekulerar du ju också..? Leif får kolla med Udo Erbe igen.. ;-)
Fast kapa en DD(=Dehler Doris)80 cm skulle ju vara värre än att sätta en såg i Koh-i Noor diamanten.. ;-)
Kul med bilderna från Monaco!
Har också svårt att hålla mig ifrån båthamnar, när jag är ute o reser. Wally-båtarna är både läckra men samtidigt groteskt designade, där jag tror att funktion har fått stå tillbaka.
StefanK