måndag 20 juli 2009

Nilsson är på tur - Karlskrona


Karlskrona är precis som svärfar sa "hela stan är ett museum". Kul att göra stan några dagar. Kulenovic collection är nog en av de senaste utställningarna som har skapat mest debatt. Da Vincis målning är den mest debatterade i samlingen. Marin Muséet tål också ett årligt besök.
Jag fick också en dos skeppshandel hos Kamm´s. Alla infödda vet var det ligger men är man gästande båt är det nog den minst annonserade skeppshandel som finns. Hur som helst jag fick mina grejer. Killen i affären hade "What shall we do with a drunken sailor" som ringsignal.
Inte konstigt att det blir så för ungarna på Stumholmens dagis har ölbackar och en miniatyr fiskebåt på lekplatsen.
Jag står och ska betala hamnavgiften. Framför mig står en äldre man och domderar. Det är för djävligt det hela. Det står i Kryssarklubbens hamnguide att det är gratis duschar och nu ska ungdomarna på hamnkontoret min själ hängas ut för man tar fem kronor duschen. Gubben hotar att ta upp det centralt i Kryssarklubben. Han hade gått in i duschen för att upptäcka att det kostade. Han fick klä på sig och hämta en femma för att duscha. Nu skulle det skipas rättvisa. Han var inte ensam. Det var minsann fler som hade gjort misstaget. Heder åt ungdomarna som inte slängde ut gubben med ett "gubbdjävel" efter sig. Det finns inga gränser i semester Sverige. :-)
Jag har nog aldrig sett så många Dehler båtar som i gästhamnen. Jag visste inte att det fanns Dehler 32, Dehler 31 Top, Dehler 33, Dehler 33 Cruising och Dehler 34. Dehler 33 måste ha varit en riktig föregångare när den kom. Ett riktigt snyggt och modernt skrov.
På onsdag bär det av mot Bergkvara eller om vi inte orkar så blir det Kristianopel. Ikväll har vädergudarna hotat med regn så vi har laddat för filmvisning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gå absolut in i Christianopel.
Världens ballaste ställe på sommaren, en riktig "Sleeper"´, i alla fall 2007 när vi "hamnade" där.

I say no more...!

Hardrock Café stuk med HA-typer, men obeväpnade.....
Live music av olika kaliber kl 24 med mat...! Var får man detta bemötande som strandad sailor...?
Irish mitt i natten när man landat efter 50 mil från Borgholm och trodde man hamnat "in the middle of no where", vad FEL vi hade....

Seglarhälsningar

Claes....../)..../).../)../).¤....

Anders Nilsson sa...

Verkar vara hårdrock. :-)

Anders Nilsson sa...

Mötte ett helt gäng Öresundare i Karlskrona. Kul!! Vi ses hemma på banorna.