Med en bredd på 3.64 blir hon en av de bredare 35 fotarna på marknaden som ska höra till Performance cruisers. Viktigt är dock hur bred hon är i vattenlinjen och på badbilden ser hon väl utlagd ut. Besättningen kommer långt ut. Med en bulbköl på 1670kg på 2.2m djup lär hon bli en styv båt. Ett test IRC-tal på 1.029 betyder att hon kommer att röra på sig.
Tryggt val med Farr.
En bild på henne i vattnet. (tack för den Claes Holmgren). Tysk skotning och vanten i sidan. Fransmännens däckslayouter är alltid funktionella och grejerna sitter säkert där de ska.
• Mainsail 41.47 m²
• Genoa 108 % 31.00 m²
• Symmetric spi 103.00 m²
Inredningen är konventionell och bör funka bra för familjesegling. First 36.7 hade ju en ganska trång förpik men istället två akterkabiner vilket jag tyckte funkade bra. Helt annan och betydligt mer ombonad båt än First 34.7.
Grattis Kjell!! Ska bli kul att möta er i augusti.
Ännu en som kappseglar i vår storlek. :-)
• L.O.A 10.89 m
• Length of hull 10.66 m
• L.W.L. 9.33 m
• Width of hull 3.64 m
• Long draught (min) - Standard - Cast iron 2.20 m
• Long ballast weight 1 670 kg
• Light displacement EC 6 060 kg
• L.O.A 10.89 m
• Length of hull 10.66 m
• L.W.L. 9.33 m
• Width of hull 3.64 m
• Long draught (min) - Standard - Cast iron 2.20 m
• Long ballast weight 1 670 kg
• Light displacement EC 6 060 kg
• Mainsail 41.47 m²
• Genoa 108 % 31.00 m²
• Symmetric spi 103.00 m²
7 kommentarer:
En äkta Smörgås 35:a
Min ska också bli en 35a. Vi får snart nya dekaler. :-)
Frågan är om vi får höjt SRS-tal då? :-)
Fräcka klistermärken höjer Lyset det har det alltid gjort men det är gratis i DH
Känns som lite lågt irc tal rent spontant.
Dehler 34 med fock har ca 1.024, First 36.7 ca 1.028 och First 34.7 ca 1.016 och den mäter särskilt bra.
Jag tror First 35 borde få ett SRS-tal på 1.29 i alla fall. Den blir ju otroligt formstyv med den bredden.
Om 10 minuter anländer den till öresundsmarin i höganäs hamn!
Bara att Gratulera Kjell. Ny båt minns vi ju hur det känns. :-)
Skicka en kommentar