Kan man göra det så här enkelt?
För att få till lite fakta till nästa års strategiarbete i Malmö Segel Sällskap gjorde jag följande undersökning:Det var inte helt enkelt att hitta resultat eller deltagarförteckningar. Försök själv och hjälp mig räta ut frågetecknen.
Om man antar att deltagarantal är ett mått på klasser att fokusera på så kan man blint följa listan. Man kan ju också ta listan gånger antalet i besättningarna. Då blir listan lite annorlunda.
Ser ut som om vi ska ta upp Starbåten som en av klasserna som vi ska jobba med.
Melges 24 är intressant ur ett internationellt perspektiv men frågan är om inte J-80 snart är om.
Vad tycker ni är rätt klasser?
18 kommentarer:
Intressant lista. Jag kan lämna lite svar/siffror ang Folkbåt. SM=23 båt,"VM"=51 båt. Vi har inte EM,RM och NM. Lycka till! :o)
När det gäller Folkboat så finns det ett 20-tal som regattar regelbundet i "Fran Sansisco".
http://www.sfbayfolkboats.org/
Tycker att du har en bra poäng i att antalet båtar/regatta är en viktig parameter för att välja intressant klass.
När jag och min besättning senast valde klass hade vi med detta som en av de viktigaste parametrarna.
Då vi har begränsat med tid var kravet att tävlingar med mycket båt skulle vara inom Sveriges gränser eller max inom norden. Vi kollade ej endast SM utan även Cup-seglingar samt DM, men även möjlighet till träning med andra på nära håll. Helt plötsligt begränsades antalet intressanta klasser drastiskt.
Andra parametrar som vi dessutom viktade tungt var möjligheten att lätt transportera båten, att den skall vara billig i drift samt vara för få besättningsmedlemmar för att lätt få ihop ett gäng till träning/Tävling.
Till slut föll vi för CB66racer som förra året hade knappt 30 startande på SM samt drygt 20 startande på totalt 5 Cupseglingar. Man har dessutom i år skapat En träningsfleet på Västkusten och en på Ostkusten.
På årets SM går det dessutom att hyra en båt för en rimlig peng. Tag chansen att prova på ett SM i en trevlig båt och i en fantastisk klass.
CB-seglare
Tillägg till förra inlägget;
Totalt drygt 40 startande på 5 Cupseglingar, men ca 20 startande per Cupsegling skall det vara.
//CB-seglare
Tack för bra input. Det är naturligtvis också en viktig faktor att väga in - om det finns en GP-serie.
Jag har redan med att:
- Båten ska vara trailerbar
- Det ska finnas förankring i klubben genom några aktiva besättningar
- ISAF-klass
Vill man segla entyp i Sverige väljer man 606 eller Express...
Det är där de bästa seglarna finns.
De bästa seglarna i 606 och Express? Det kanske stämmer, men vad är DINA belägg för detta?
Jag tror de bästa seglarna finns i Starbåtsklassen....och frågan är om man som amatör (vilket jag är)vill möta de bästa seglarna som i vissa fall har segling som sitt jobb.
Ta vilket folkbåts eller cb 66 gäng och lägg till några gubbar och se hur lätt det är att försöka komma bra på express SM.
Det är bara så att det är där dom bästa gubbarna är.
Så ser det ju ut i alla klasser, det är bara ett fåtal som kan segla på topp i flera klasser, prova du segla SM eller DM i folka så kan vi se hur det går! =)
Tror för övrigt inte att expressen är så stark längre, även den har fått släppa ifrån sig duktiga seglare till andra klasser.
återstår att se, om vi kommer dit iår dvs.
M
mina belägg är att lång tradition, organiserade fleeter och stora startfält producerar grymt bra seglare. Men bra seglare finns i alla klasser, missförstå mig inte.
Tog några dagar, sen kom de dryga kommentarerna...suck. Det finns säkert bra seglare i varje klass(...),men förvisso undrar man ibland. Tyvärr är det bara folk som aldrig seglat folkbåt, som fäller så obegåvade kommnentarer.
Jag glömde ett kriterie, att båttypen ska naturligtvis byggas fortfarande. Min åsikt är att toppseglarna är de som är bäst i varje klass.
Klassen spelar mindre roll. För oss som klubb så kan vi inte strunta i någon klass. Alla som vill segla är välkomna.
Det viktigaste är att ha fokus på några. Seglarna ska erbjudas olika typ av segling.
Har man en fungerande J-24 fleet så finns det ingen anledning att försöka bygga en Expressfleet.
H-båt är en annan typ av segling. Man seglar inte baklänges och båten burkas.
Melges 24 är en sportbåtsklass. De som vill segla sportbåt ska inte tvingas in i något annat.
Starbåt är en betydligt mer fysiskbåt än de andra. Den är dessutom OS-klass.
2.4m är också en helt annan båttyp.
Folkbåt har också helt andra egenskaper än de övriga. Vore kanske något framöver.
Det är viktigare att framhäva fördelarna och hur rolig klassen är än att dissa andra.
Varför segla lågt och långsamt när man kan segla högt och fort ????
jag har seglat folkbåt...efter halva kryssen var benen bortdomnade och sedan sommnade jag på länsen tillbaka...:D
Det som är lite tråkigt är att Malmö väljer att satsa på andra klasser än resterande Sverige. Samma princip går igen med CB66. Sverige väljer att satsa på en klass som inte finns i resterande Europa/Norden och där stora alternativ finns. C55 är ett annat tråkigt exempel där nu seglare dras från 606. Tyvärr så tror jag att denna "fokusering" är direkt skadlig för återväxten och fleeterna. Det enda hoppet i Malmö är väl att H-båten kan växa ordentligt nationellt och internationellt.
Och så strömmen i Malmö förstås... men den är ju förstås svår att göra ngt åt...
Detta är andra säsongen som vi kör efter vår strategi. Så här långt tycker jag att det ser ut att fungera. Vårt fokus är inte på resultat eller enskilda seglare utan på att få igång aktivitet.
Fokus är mer på att välja vad som kan ge störst utväxling per insatt ideelltimme. Att jobba och lägga ner energi på vissa klasser som attraherar våra seglare är viktigt.
För tre säsonger sedan hade vi 3 H-båtar som ställde upp i mästerskap. Vår J-24 fleet tränade inte längre. Vi hade ingen organiserad träning för kölbåtar.
Nu har vi i:
- Kört NM/SM i klubben för H-båtar.
- Vi har Henrik Edman, Janne Gustafsson med besättningar på VM i Holland. Anders Rydlöv gastar på en dansk båt på VM.
- Björn Olsson körde Danska mästerskapen i H-båt.
- Anna Gunnarsson blev 4a på Kieler Woche. Vann Frienohl regattan.
- Per-Håkan blev 7a på EM i J-24 2008. 9a i Kiel.
- Håkan Rydlöv blev 13 på Kiler Woche.
- Vi hade 7 egna H-båts besättningar med på NM/SM. 4 och 5 som bästa resultat.
- I år är vi representerade på VM i Starbåt i två besättningar genom Henrik Jörhov/Karl Kristensen och Leif Möller.
- Vi har kört höst/vår träning för samtliga klassbåtar. I våras var ca 50 seglare på havet på söndagsförmiddagarna.
Räknar vi timmar på vattnet och jämför bakåt så får vi gå många år för att hitta ett år då våra medlemmar gjorde fler timmar än i år. :-)
Lägg sen till all vår jolleverksamhet. Rekordstort påskläger för Sveriges ungdomar. Tre ungdomar från MSS på VM i optimistjolle och E-jolle.
C55 är en klass som är skolbåt. Fungerar också att köra match race i. Lunds stundenters segel sällskap
har haft mycket kul i dessa.
Jag vet - Högmod går före fall. Risk att det låter som skryt men visst är MSS på gång. Det är för att seglarna har kul ihop. Hjälper varandra med arrangemeng etc.
Vad är det som vi gör fel och vad är det du tycker vi ska ändra? Alla klasser är välkomna men vi måste välja vilka vi långsiktigt vill bygga för att det ska bli en konkurrenskraftig och kul fleet.
PS! Hade våra OS-seglare lärt sig att segla i strömt vatten hade det blivit bättre resultat. Det är en dimension som finns på många håll i världen och vi i Öresund ska vara glada över att vi lär oss hantera denna dimension också. Kom ner och kör med oss. Lär något nytt.
Nu är det 34 anmälda till CB66-SM, vilket gör klassen till 3:e största map antalet deltagande båtar efter 606 och Express(Om jag läst rätt). Tror/hoppas det blir en intressant tillställning. Skall också bli intressant att se om SVT kommer att göra några bra reportage från de olika seglingsklasserna på Senior-SM i Malmö.
//SWE
SM för C55 i Torekov har i dag 42 anmälda, beträffande kvaliten på seglare och båt så kan jag bara säga att den är mycket god...det går fort i toppen.
Har ett förflutet som seglare i många olika kölbåtklasser som H-båt, Express mm, tycker att det är enormt rolig båt att segla...delvis för att vi nästan alltid samlar hyfsat stora fält men även för att den är lätt att transportera (obromsad 80km/h trailer) samt att den alltid står på land och inte kräver båtplats mm.
Besök gärna C55 sidan.
http://www.c55sweden.org/
Skicka en kommentar