Melges 24
Melges 24 klassen har 600 seglare som aktivt kappseglar. I Sverige samlar ett RM ett 10-tal båtar. Klassen har inget svenskt förbund utan de svenska seglarna hänger på det Norska. Melges byggs i Tjeckien, USA och Australien.
Melges klassen har nationella förbund i Australien, Bulgarien, Tjeckien, Finland-Estonia, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Italien, Japan, Korea, Norge, Slovenien, Spanien, Schweiz, Ukraina, Storbrittanien och USA. Verkar vara en av de mest spridda i hela ISAF´s lista.
Product Specifications
Length 7.82 m
Beam 2.499 m
Draft 1.52 m
Weight 809 kg
Sail Area
Main 21.0 m2
Jib 12.0 m2
Spinnaker 55.9 m2
Crew 2-5 (Typical Crew is 4)
Som data antyder så är det en av de häftigaste sportbåtarna man kan komma över. Priser på begagnat är mellan 250 000 - 300 000kr. Nya exemplar runt 500 000kr. Är priset anledningen? Vad seglar svenskarna istället? Varför är sportbåtsseglingen i Melges så svår att få igång? Norrmännen har fått igång klassen bra. Det finns ingen spridning av dem i Danmark och Sverige. Flera av regattorna samlar fält i 80 - 120 båtar. En riktigt konkurrensutsatt klass alltså. Klassen har inget SM fast det är en av de mest spridda klasserna med både NM, EM och VM. Massor av häftiga regattor ute i Europa. Inget här hemma. Hade fler varit intresserade om klassen hade haft SM-status?
J-80
J-80 lanserades som ett billigare alternativ för de sportbåtsintresserade seglarna. Kryssar ungefär som en Express men kanar på bättre med gennaker. Klassen växer på danska sidan som Match Race båt. På tillbaka gång i Sverige? Varför?
Klassen har sitt näste kvar i Stockholm men kommer inte igång i landet. Konkurrerar kanske med Expressklassen om seglarna. Varför väljer inte Expressseglarna och Maxi Racer seglarna att segla i de Internationella klasserna istället?
Dimensions
LOA: 8.00 m
LWL: 7.50 m
BEAM: 2.81 m
DRAFT: 1.75 m
DISPLACEMENT: 1,450 kg
LEAD KEEL: 650 kg
UPWIND SAIL AREA: 34.50 m²
SPINNAKER AREA: 65 m²
Båten är i jämförelse med Melges inte i närheten så häftig. En för tung sportbåt men vill man komma ner i en mindre budget så finns det goa regattor i Europa. Klassen växer också i danmark där klubbarna i Öresund och Århus satsar stort och med en gemensam strategi att ha en båttyp. Bra eller hur??
I SPI Ouest deltog ca 80 båtar i fjol. Klassen har SM-status men kämpar precis över gränsen. En av få ISAF klassade kölbåtar som har SM-status.
8 kommentarer:
Har du tal på hur många Melges 24 och J80 som seglas i Sverige?
Flipp Melges 24 - Flopp J80 om jag får säga min mening.
Jag skulle gissa att det finns ca. 10 Melges och 30-40 J/80 i Sverige. Man kan ju spekulera i varför de klasserna inte slagit. Jag har (förutom en massa Express, 606 och J24) kört lite Melges och ingen J/80 och jag tror så här:
1. Pengar
Melges är mycket dyrt jämfört med de inhemska klasserna. Seglen är stora och dyra och det går i princip inte att sälja beg segel. Det blir mycket bilåka till regattorna som dessutom ofta går på "fräcka" och dyra ställen.
2. Självförtroende
Det är inte kul för alla att gå från toppen i Express och 606 till undre halvan i Melges. Konkurensen internationellt är jävligt tuff
3. Det är fullsändigt omöjligt för ens en ung man (eller kvinna) att övertyga sin måttligt seglingsintressarede partner att man kan semestersegla i en Melges eller J/80. Expressen funkar betydligt bättre.
4. Pengar igen
Den (yngre)generation som "borde" segla de här båtarna har inte råd. När jag var 20 gick det bra att köpa båt för studielånet och börja raca men det är fullständigt "out of question" idag. (vilket förmodligen är riktigt men inte bra för segelsporten)
Denna fråga har jag ställt mig många gånger.
Pengar och Melges/J80... är det så dyrt jämfört med en Express? Du får en klart nyare båt och troligen mycket roligare.
Självförtroendet som anonym säger. Spelar säkert en stor roll. Men se på tex. Thomas Skålen. Toppseglare i 606 och CB66, om jag inte minns fel så har han vunnit EM i en internationell klass. Så det är ju bara att kämpa på.
Semester. Sverige är ju unikt med all sin skärgård men de flesta båtar ligger trots det vid bryggorna. Kanske skulle det vara bättre att gå ihop ett gäng och kappsegla och tänka mindre på skärgårdssegling med partnern. Ta med han/henne i stället på kappseglingen. Eller varför inte hela familjen. Vore coolt.
Pengar... där kanske knutpunkten ligger... men en ny CB66 är väl knappast så mycket billigare än en SB3? (jag vet inte priset)
Tycker det vore roligt om vi kunde blicka lite längre än i viken brevid och köra internationellt.
Det var jag som råkade bli "Anonym" tyvärr Jag kvar med och körde melges med Skålén när det begav sig och huvudanledningen till att vårt projekt haverarde då var pengarna men bristen på resultat spelade in också. Då det gäller pengarna så blir driften mycket dyrare......seglen kostar ca. dubbelt mot en express och dom har dessutom inget värde som begagnade medan ett ett år begagnat Express- eller 606-ställ kan man sälja för 2/3 av nypriset. Det är dessutom en dja skillnad att åka till Oxelösund eller Hyeres...både i pengar och "kul" iofs.
En express på toppnivå drar man lätt runt på 60-80 kkr/år men en Melges inte landar under 200 kkr för lika mycket segling. Jag vet att det är att som att jämföra äpplen och päron men har man inte kulorna är valet lätt......och om jag hade dom skulle det vara lika enkelt...=)
Min poäng är att om vi fått fokus på tex Melges 24 och J-80 i Sverige så kommer det att finnas segling i klasserna både i viken och i Hyeres.
Det är kanske möjligt att fixa sponsor till arrangemenget i lilla viken för att går det bra så syns sponsorn så småningom i Hyeres också.
Kostnaden för en Melges 24 blir naturligtvis dyrare men transporterna billigare.
En Express som ska köras till och från regattan genom landet på lastbil kostar en del. Jag minns när vi körde SM i Båstad 1991 så året efter skulle det gå i Nynäshamn. Vi blev 36 av 75 i Båstad och vi tyckte det var för dyrt att transportera på lastbil för ett SM.
Hade vi haft en Melges 24 hade vi bara kört dit.
Investering i båten får man ju igen för det mesta. Det är räntan på kapitalet som är kostnaden.
Naturligtvis kostar en resa till Hyeres eller Spi Ouest en del pengar. Det är inte dyrare än att bila ensam till Hyeres i en Laserjolle. Man är ju fyra att dela på det. Gör en riktig kalkyl. Jämför inte klubbsegling i viken med segling på internationell nivå. Tänk istället att all träning i viken ger möjlighet att dra till Hyeres.
Part i målet eftersom jag seglar J80, men här är några spaningar.
Segling i Sverige går generellt ned. Alla klasser och klubbar känner av en nedåtgående trend. F18 och CB66 är två klasser som växt snabbt, för att sedan nå en platå. (Precis som de flesta nya klasser).
Internationellt växer J80 och Melges 24 minskar. Jag tror det beror främst på att J80 är en enklare båt. Entyp som inte kräver inte samma fysik som Melges.
Det finns mixade besättningar och gubbar som seglar med ungdomar som hävdar sig i resultatlistorna. Det gör klassen extra kul tycker jag, det sociala blir lite mer socialt så att säga.
Själv blir jag inte klok på seglare här hemma. Varför kan man inte bestämma sig för att satsa på en klass = stora fleeter, kul segling, duktiga seglare inspirerar nya, hård konkurrens utvecklar alla seglare etc, etc.
Istället så splittras alla seglare och kör olika klasser vilket innebär att man harvar runt 10-15 båtar på sina regattor.
För mig är det skit samma vad jag seglar, CB, Melges, J80, Drake. Så länge det är stora fleeter och finns en stor internationell fleet. Just nu ser det ut om J80 vinner den matchen även om jag skulle tycka det vore kul om fler av de ca 80 J80´s som finns i Sverige dök upp på regattorna.
Johannes SWE 196
När ska du sluta tracka ner på Expressen Anders ?
Sätt dig i en och försök slå oss i år.
Vi kommer att ha SWE-39 liggandes utanför klubbhuset hela säsongen förutom upplyft och tvätt ;)
Jämföra melges o J80 och andra floppskutor med den ursvenska expressen går liksom inte.
Mvh mattias
Ni är lika välkomna som alla andra. Expressen är en otroligt lyckad båt. Tyvärr, tycker jag, fick Albin den aldrig spridd utanför Sveriges gränser. Express SM är ju ändå ett av våra mest prestige-fyllda SM. Ingen tvekan där.
Jag anser ändå att svenska seglare hade mått bra av internationella race och då hade det varit bra om ISAF-klasserna hade varit starkare klasser i Sverige.
Skicka en kommentar