Tempest
Jag frågade idag vår fördäckare om han nånsin sett en Tempest. Han hade ingen aning om vad det var. Han visste inte ens att vi har ett OS-guld i Tempest. Klassen är helt död i Norden. Jag minns den eftersom John Albrechtsson båt låg i Abbekås hamn när jag växte upp.
Båten var en kanonkul båt. Planade med en man i trapets.
Båttypen försvann i princip efter OS.
Data
Length: 6680mm
Beam: 1880mm
Sail Area: 22.92 square meters (main and jib) 20.9 square meters (spinnaker)
Weight: 444 kg
Soling
Soling måste vara den mest perfekta match race båt som finns. Båten är verkligen gjord för segla. Perfekt sittbrunn burkas är snygg. Har det mesta. I Sverige finns inga kappseglingar längre fö Soling. Klassen är dock fortfarande populär i Norge.
Data
Längd överallt: 8,20 m
Längd överallt: 8,20 m
Längd i vattenlinjen: 6,10 m
Bredd: 1,90 m
Djupgående: 1,30 m
Deplacement: 1,0 ton
Fenköl (järn): 0,6 ton
Masthöjd: 10,5 m
Storsegel: 13,6 kvm
Kryssfock: 8,1 kvm
Spinnaker: 40 kvm
Rigg: 3/4-dels. Mast ståendes på däck.
Lystal: 1,14
Material: Skrov och däck i glasfiberarmerad plast.
Transport: Enkel att transporta på trailer.
Övrig info: Innanpåliggande roder, negativ akter, självslående fock.
Båda båtarna är kanon segelbåtar. Enligt mitt tidigare resonemang skulle dessa båtar då ha SM-status? Det är ju inte rimligt eller hur?
Man bör kanske lägga på att klassen ska samla visst antal båtar också? Frågan är om 20 är rätt gräns?
ISAF klass plus en antals gräns?
Hur stort ska ett SM vara för att verkligen vara statusfyllt?
1 kommentar:
Ska gamla OS-klasser verkligen hänga kvar som ISAF-klasser långt efter att de är döda?
Vilka kriterier ska gälla för att man åker från ISAF-listan?
Skicka en kommentar