För att köra ett SM idag krävs det av klassen att:
- Klassen ska ha haft +20 deltagare 2 år i följd och damklass gäller det +10 2 år i följd i någon av kappseglingarna.
Andra kriterier man kan tänka sig är:
Klassen ska vara en ISAF klass
Klassen ska ha minst EM
Klassen ska ha VM
Andra krav på antal deltagare:
+10 för RM
+20 i tre år i rad för SM
+30 i två år i rad för SM
Olika kombinationer kan man ju också tänka sig.
+10 deltagare och ISAF klass etc.
Jag är inte helt insatt i vad som krävs för VM.
Är det då också per automatik en ISAF klass?
Dagens regelverk ger oss 43 guldmedaljer för SM som ska fördelas på svenska seglare.
Är detta rimligt?
Har alla SM-gulden ungefär samma status?
Är Express SM guld mer värt än ett H-båts SM? Eller är det tvärtom?
Vem är bäst i Sverige?
Har vi 43 besättningar/seglare som är något så när lika?
Hur ska vi förklara en sport som har 43 svenska mästare?
Jag bara undrar.
12 kommentarer:
Inga problem simningen och friidrotten har fler. I min värld är det så att vi böt uppmuntra fler och fler att segla klass istället för att slösa bort sin talang på låtsas kappsegling (LYS,DH och andra handikappsystem).
Om vi kan öka antalet deltagare gennom att dela ut fler priser så är det ok. "Pokaler till alla" hur gammla vi än blir är det kul att vinna pokaler det är ju därför vi kappseglar.
Orienteringen är nog en av de sporter som har flest klasser och även en av de sporter som lockar flest deltagare. Så antalet klasser i sig är nog inte problemet.
På Arkö Runt i Oxelösund finns pris till Bästa Tjejbåt, Bästa Familjebesättning, Bästa Ungdomsbesättning, Bästa Rookie, Bästa SSAB-båt, Bästa fd Arkö Runtvinnare, Bästa Senior, Bästa Utan Spinnare. De priserna blir nästan mer uppmärksamhet på än klass- eller totalvinnare.
Får man igång bredden igen så kommer några att sträva mot toppen också.
Det är väl lite skillnad på de sporter som nämnts här innan och segling. Friidrott förstår nog gemene man ganska väl och kan då förstå att det finns olika klasser för olika åldrar och kön. Likadant med orientering, en idrottare, en bana i skogen och en karta - spring. Lätt att förstå att det finns olika ålders-, kön- och distansklasser där.
Men frågan som gäller för segling är om alla förstår vad man vunnit om du har vunnit SM i klassen XXX, jag tror inte en vanlig svensson ens förstår hur en kappsegling går till, skillnaden mellan havskappsegling, matchrace och bankappsegling.
Vi behöver jobba på att öka förståelsen för vår sport så mycket som möjligt, det tror jag vi gör genom att smalna av något i utbudet av klasser som har SM status.
Vem som är sveriges bäste bankappseglare med bessättning utses på Mästarnas Mästare i Sandhamn varje år!
Förra året var alltså Nicklas Edler, anders Jönsson, Anders Borg och Jacob Jacobsson bäst tillsammans i Sverige!
Med andra ord, varken H-båt eller Express-seglare är särskillt bra
;-)
Jacob blev 3a i sin H-båt på SM 2007 så det är väl inte så tokig merit. Jacob seglar ju Laser också precis som många av våra H-båt seglare i klubben och på Mästarnas mästare. Laserklassen har ju annars Sveriges bästa seglare. Eller?
Nu var det kriterierna jag var ute efter.
Är nuvarande rätt? +20?
Ska man kanske göra som i OS? Besluta om vilka klasser som ska få SM status på helt andra grunder?
Jag tror att sporten hade haft mycket att vinna på om det vart fjärde år, efter att ISAF beslutat vilka klasser som blir OS klasser beslutades vilka klasser som ska få ha SM status.
Där ska antalet deltagare vara en parameter men hänsyn ska tas också tas till om klassen är OS klass eller ej, publikvänlighet och lättillgänglighet (pris och antal båtar i Sverige).
Jaa! Perfekt! Vi låter inte seglarna själva välja vilken klass de vill segla i utan byter klasser vart fjärde år och gör därmed potentiellt värdefulla båtar värdelösa då de fråntas SM-status. Detta låter som ett bra sätt att omöjliggöra satsningar på någon specifik klass.
Håll det som det är idag med 20 båtar som gräns för SM, vem har problem med att det finns många mästare?
Vilka andra sätt finns det att få fokus på de internationella klasserna om vi inte ger dem plats i svensk segling?
Vi behöver ta den plats på NM/EM/VM som svensk segling förtjänar.
Ta inte illa upp nu Anders men svaret ligger nog lite i att du seglar en Dehler 34 Sv istället för en "Internationelll klass".
Du nämnde att du funderat på ORCi670 (var det rätt?) men att det försvann innan du hann få båten. Det är nog en annan del i det hela.
Många klasser lever upp några år och sen försvinner de ur blickpunkten. De med gott om pengar kan hänga på där och när det händer något. Ett par år med Farr 40 sen några år med TP52 osv.
Express, J/24 och H-båt kan man börja segla för under 100-tusen och får förmodligen tillbaka pengarna om man inte köpt en massa nya segel. Vi spelar i Gärdsgårdsligan eller Korpen. Finns det ingen klass så seglar man LYS några seglingar per år.
Få igång alla båtar vid bryggorna så kommer några att ta sig vidare. Lär artikeln om Fredrik Wangler i senaste numret av Paddling. Stockholmscupen var svaret på att Paddlingsförbundet inta hade något för motionärer. Nu har förbundet vaknat och vill vara med.
Ja, hela anledningen till att jag bytte båt var att vi skulle satsa på IMS 670.
Tanken var att snäppa upp från att köra klubbracing och kappsegling i Öresund.
Detta har jag inte kunnat genomföra pga kostnadsskäl. Jag räknade inte med att skrovfilen skulle kosta 18 000 och mätbrevet 4500 och EM i ORCi 9000kr. Då är faktiskt klassbåtsracing högt rankat om man räknar kappseglings-upplevelse/krona. :-)
Jag tycker ändå vi är ett gott exempel på viljeinriktning.
Nå Anders, nu då Dehler 34 SV är mätt i Finland så lär du ju inte ska behöva betal 18000 SEK mera för en skrovfil. Vad enskilda tävlingar kostar är ju däremot upp till arrangören, priser på 9000SEK har jag bara sett på just EM och VM. Jag tror nog dock att det tar ner deltagandet en del. Kanske man får valuta för pengarna?
Skicka en kommentar