Flipp eller flopp?
J-24 klassen som är världens största kölbåtsklass över 5500 båtar är tillverkade. Alla seglar väl inte fortfarande men båten byggs fortfarande och nya fräscha exemplar byggs varje år.
Båten blir i år 33 år gammal!!
Båten är en alldeles utmärkt båt för att komma igång att kappsegla i. Båten används också ganska frekvent som match racing båt. Senast i Nations Cup i Brasilien.
Klassens stora fördel är väl alla de internationella race som öppnar sig. Klassen är stor både i Grekland och Italien och vill man ha seriös kappsegling i medelhavet så är det nog bland de mest ekonomiska alternativ som finns.
Tekniska data
Längd: 7,32 m
Bredd: 2,72 m
Djupgående: 1,22 m
Minsta totalvikt: 1.375 kg
Storsegel: 12,6 m2
Genoa: 20 m2
Spinnaker: 40,8 m2
Besättning: ca 4-6 personer, max. 400 Kg
Albin marin ville licenstillverka båten men fick inte. Surnade till och gjorde sitt eget alternativ i Expressen. Maxi gjorde sin Maxi Racer och Niels Jeppesen sin X-79. Tuff match!
Båten tog sig aldrig riktigt i Norden men har ett fäste i Öresund. Båten har massor med internationella race. Det är bara att traila dit. Träna med Öresunds fleeten och ha hur kul som hellst.
5 kommentarer:
jag tycker rent seglingsmässigt att den är mycket roligare än en express. bland annat för att den planar. Skillnaden mellan J/24 och j/80 är mindre än skillnaden mellan J/80 och melges 24. Rätt dålig utveckling för J/boats på ca 25 år!!
J/24 var härlig att gasta på. Det var sällan vi behövde ha jackorna på för den tog nästan aldrig upp sjön på däck. Stor skillnad mot Expressen där man behövde dykardräkt på railen ;-)
Vet inte om jag håller med. J24 är ju elakt kallad "flyktingbåt". Fem man omord, en minimal sittbrunn som rorsman, plus genuatrimmer fyller upp. Resten av "flyktingarna" för springa under bom, mellan kick, framför mast mm i slagen. J80 har en betydligt bätttre sittbrunn.
Flyktingbåt..? Tja kanske, men väl utnyttjade sådana. Båten seglas på 3-5, mest optimalt 5. Riggad så att alla jobba. Alla har en viktig roll och sen har du rätt, den kräver sin athlet. Välkommen att prova :)
Svar till skillnaden.
Man ändrar inte på ett vinnande konsept= J-24 = värdens mest omspännande kölbåt finns i hela världen. USA, Canada, Mexico, Virgin Islands, Brasilien, Argentina, Chile, Peru, Japan, Australien, Nya Zeeland, Italien, Frankrike, Grekland, Monaco, Spanien, Ungern, Holland, Schweiz, Tyskland, Danmark, Norge, Sverige och många fler länder som jag inte kommer på just nu, där man kan segla VM. Man kan ta flyget till något av dessa länder bara kontakta nationella förbundet så kan man hyra eller låna båt så kan man helt plötsligt segla i Australien eller Argentina. Ifjol var det en tjej som kom från Argentina som seglade med en svensk båt på ranking seglingar. Gör det i en Express, H-båt eller J80 om ni kan...
Svar till Flyktingsmugglaren.
Trots det måste 2 av gastarna på J-80 förflytta sig precis som man gör på J-24 då är där 2 kvar i sittbrunnen likadant som i J-24 som dessutom seglar ifrån J-80:an på kryssen. Har själv gjort det flera gånger. Dessutom använder man inte sittbrunns hålet på J-24 utan när man seglar aktivt är både rorsman och Genuatrimmaren uppe på kanten och hänger.
Varför ska man ha en dansbana bakom rorsman?
Har hört talas om en SM vinnare från Exressklassen som seglade J-24 2 säsonger. När han åter hoppade ner i Expressen sa han att den kändes som en pråm att styra.
Däremot verkar inte J-80:ans grundkoncept med gennaker att hålla för nästan alla byter till spinnaker med spinnbom. Varför???
2010 kan man dessutom segla VM på hemmaplan i J-24
Skicka en kommentar