Utvecklingen av Code 0 segel i Tornadoklassen tar flerskrov in i nya dimensioner. Ullman utvecklade i all hemlighet, sedan för OS, ett Code 0 segel tillsammans med Holländarna och amerikanerna. Syftet var att få fram en gennaker som går att köra lätt kryss med och som inte tappar för mycket på länsen.
Med Tornadon blev det plötsligt möjligt att köra på ett skrov i 2-4 m/s på kryssen. Nu är inte vindprognoserna helt på lätta sidan men chansen finns ju alltid där. På länsen är naturligtvis inte seglet lika snabbt. Men tänk er själva att kanske kunna köra 3 gånger snabbare en hel kryss. Det blir ju lite för de andra att ta in.
Med Tornadon blev det plötsligt möjligt att köra på ett skrov i 2-4 m/s på kryssen. Nu är inte vindprognoserna helt på lätta sidan men chansen finns ju alltid där. På länsen är naturligtvis inte seglet lika snabbt. Men tänk er själva att kanske kunna köra 3 gånger snabbare en hel kryss. Det blir ju lite för de andra att ta in.
Utvecklingen av dessa Code 0 gennakers hölls hemliga och presenterades precis innan OS av Ullmann Sails.
Holländarna som var med och utvecklade dem mätte dock in sin Tornado med traditionell gennaker. Amerikanerna har dock mätt in sin med en Code 0. Vi får se när OS för Tornadoklassen är över? Frågan är vad holländarna vet som inte amerikanerna vet eller tvärtom. Helt klart en spännande utveckling.
Holländarna som var med och utvecklade dem mätte dock in sin Tornado med traditionell gennaker. Amerikanerna har dock mätt in sin med en Code 0. Vi får se när OS för Tornadoklassen är över? Frågan är vad holländarna vet som inte amerikanerna vet eller tvärtom. Helt klart en spännande utveckling.
Tyvärr ser vi inte flerskrov i OS 2012.
Så här kommenterar Claes Hiersemann på Gransegel läget:
- Team NED och Team USA har utvecklat under hela 08 sedan för-OS förra hösten (lättvind hela tiden) i ALL HEMLIGHET, en 20 kvm superplan gennaker som man kryssar med i 0-8 kn TWS tillsammans med fock och stor och därmed får ett två-spalt system som t o m kan få upp båten på ett skrov (toffla) i 4-6 Kn TWS, sedan har det visat sig att de går nästan lika fort som vår egna 27 kvm MK4 eller 5 nedför, men de har då större skärningsvinklar vilket medför längre seglad väg men försprånget vid märke 1 var ofta så stort på träningarna V-28-32, att de fortfarande ledde vid målgången, scary!
Vår stamkund Team AUS (Darren ”Bundy” Bundock med gasten segelmakaren Glenn Aschby) som senast vann VM i Januari i Auckland har tre nya GRAN med sig men eftersom Mitch var överlägsna så byggde Glenn en kopia av Ullmans Code-Z i Kina, för att inte bli helt omkörda om forecast sade lätt, nu har Bundy ej svarat på senaste sms vilken de valt, men prognosen tyder på att de förhoppningsvis valt vår Gran MK-5......
Vår stamkund Team AUS (Darren ”Bundy” Bundock med gasten segelmakaren Glenn Aschby) som senast vann VM i Januari i Auckland har tre nya GRAN med sig men eftersom Mitch var överlägsna så byggde Glenn en kopia av Ullmans Code-Z i Kina, för att inte bli helt omkörda om forecast sade lätt, nu har Bundy ej svarat på senaste sms vilken de valt, men prognosen tyder på att de förhoppningsvis valt vår Gran MK-5......
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar