onsdag 20 augusti 2008

Kommentar till omröstningen om dummaste anledningen till att inte ställa upp på Saltholm Runt

Under de sju år som vi varit runt på andra klubbars arrangemeng och haft så otroligt kul så brukar jag pusha de seglare vi snackar med att kom ner och kör mot oss. Jag har fått alla möjliga anledningar till varför man inte kör utanför hemmaklubben. Tänk vilka race vi hade fått!
Var är det egentligen skon klämmer? Jag förstår inte motståndet till att ta sig till grannklubbarna. Min kommentar i rött.

- Jag har inga Kevlarsegel - Kevlarsegel är inte nödvändigt för att kappsegla. Segling har mycket fler dimensioner än segelduk. Det är ju inte ens tillåtet i alla klasser. Hissa på och kör!
- Jag har inget SWELYS-tal på min båt - Detta är egentligen den störigaste anledningen. LYS- kommitténs rädsla för att föra in nya båtar med kanske ett felaktigt LYS i tabellen blir ju självuppfyllande. Inget SWELYS => ingen statistik => båten kommr inte in i tabellen => ingen kappseglar i SWELYS med den nya båttypen. Skaffa SWELYS mätbrev => 400kr/år=> lär dig segla och känna din båt
- Det är bara lokalkännedom som krävs - Seglare med god lokalkännedom har alltid ett försprång. Nu är det så att ju mer man seglar i grannklubbarna så lär man sig de vattnen också. Tillslut så känner man igen de olika situationerna som man utsatts för och seglar lättare rätt i okända vatten också.
- Jag har inga gastar - De flesta klubbar har gastlistor. Ring de som är seglingsugna och kom igång.
- Jag har ingen att segla med - Sätt upp dig på en gastlista. Kontakta mig på bloggen så ska jag ordna båtar.
- Vi vinner ändå inte - En vinner alltid. Det är det det går ut på. Mät framstegen istället för resultaten så kommer resultaten så småningom.
- Transportseglingen är för lång i Öresund - På 3-5 timmar täcker man stora delar av Öresund. Detta var i omröstningen helt klart den dummaste anledningen. Förståligt. Vi brukar ha kul på transporten också.
- Det är för grunt kring Saltholm-den som vågar gå närmast land vinner - Seglingsledningen har gjort banor så att man inte tjänar på de grundaste partierna. Man rundar prickar och fyrar och tar sig på så vis runt Saltholm. I Öresund har man alltid fördel av att gå nära land i motström. Det gäller överallt.
- Det var konstig klassindelning en gång när vi var med - Det är bara att köra. Klubben har gjort stora förändringar.
- MSS satsar bara på elit OS-seglare - Ja det hoppas jag att klubben gör. MSS satsar enormnt mycket på sin ungdomskappsegling. Ligger just nu i topp på rankinglistorna i E-jolle och Optimist.
- En gång när vi var med så blev vi diskade för tjuvstart fast vi inte var över - Det vet alltid de i startfartyget bäst.
- Det kostar för mycket - 250kr, mycket för en heldag och 175 kr för Regattamiddag?
- Vi har ingen spinnaker - Svårt fall doktorn grät

Det är alltså bara att anmäla sig om du känner att du skulle vilja ta till en av ovanstående ursäkter. :-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Då får jag väl komma med några fler bortförklaringar...

1) Dålig hemsida
Vad är det för bansträckning?
En karta hade varit bra
2) 39 båtar och 6 klasser!
Vem vill ha det så?
Komma 1:a, 2:a eller 3:a av 4-5 båtar är väl inget kul?
Hellre färre stora klasser då startmomentet blir roligare
3) Det går samtidigt med Watski2star
97 båtar i iofs 12 klasser :-(
4) Jag har ingen båt!
Nästa år kanske?

Anonym sa...

Anders, Vilka båtar är anmälda till lördag? Kan du inte presentera listan här ikväll (Torsdag?)

Anonym sa...

Anders, kan du inte lägga ut bana och föreskrifter på nätet så att man kan förbereda sig lite med Waypoints etc....

Anders Nilsson sa...

Håkan
Antalet båtar vet man ju inte förrän anmälningarna kommit in.
Att dela SWELYS fältet i 3 klasser tycker jag själv är ganska rimligt.
Sportbåtar kör själv och katamaraner själv för de har så olika egenskaper mot de andra.
Att ha en cruisingklass för båtar som inte har något SWELYS är väl rättvisast mot alla.
Nu ser det inte ut att bli någon cruisingklass efter som det inte är några anmälda så den faller bort.
Gör man så här så blir det 2 starter i SWELYS med ca 15 i varje klass. Det blir väl bra race eller?
Det finns ju en totallista också om man är intresserad av att jämföra sig med kompisar i andra klasser.

Anders Nilsson sa...

Till er andra så är det bäst att ni kollar hemsidan. Det är bäst med en informationskanal.
Det är första året med en egen hemsida och den ska utvecklas till nästa år.

Anonym sa...

...tyvärr finns ingen av denna information på hemsidan.

Tog nog längre tid att registrera "Saltholmrunt.se" än att lägga upp informationen.. ;-)

Anonym sa...

Till Anders
Jag var lite ironisk (men bara lite) men det är ju svårt att få fram på en blogg...
Jag är båtlös iår men hoppas börja kappsegla i Öresund nästa år.
Sen vet jag inte om det är rätt att lägga tex J/80 & Stare i sportbåtsklass?
Så olik är inte en J/80 en X-102 tex...
Visst i trånga sund och läns är det lite jobbigt att blanda spinnkaerbåtar med gennakerbåtar men skall då J/109 klassas som sportbåt? Eller First 34.7 mberoende hur de är anmälda?
Sen är Öresund kankse inte så trångt som Hermanörännan...
Att sep flerskrovare är mer naturligt då de beter väldigt annorlunda mot kölbåtar på både kryss & läns.
Hade jag fått bestämma hade jag haft 3 (ev 4)klasser:
1 Lys < 1,10
2 Lys => 1,10
3 Flerskrov
(4 Familjesegling utan spinnaker / gennaker)
MEN nu är det inte jag som bestämmer och ni här nere verkar gilla många klasser med få deltagare...

Anders Nilsson sa...

Håkan
Med ditt förslag hade vi fått en LYS 1 klass med 2 Nordiska Folkbåtar, en Vega, 1 Scampi, 4 H-båtar och 1 Ballad.
I LYS 2 hade alla andra gått i. J-24 till Hanse 540.
Angående sportbåtar så är det väldefinierat i SWELYS vilka det är. Tanken är ju att skilja bort båtar med egenskaper som till exempel att de planar. Det går inte med ett envärdes system som LYS är att ta hand om så olika egenskaper.
Kolla i tabellen här: http://www.ssf.se/tk/lys/sokaLYS.asp
Inga problem för en arrangör att veta vilka. SWELYS kommittén har avgjort.
Starbåt är kölbåt och J-80 är sportbåt.
I vårt fall blev det till slut
16 anmälda i lilla LYSklassen, 17 båtar i stora LYSklassen, 5 sportbåtar och 3 flerskrov.
Vi hade då delningen på 1.16.

Anonym sa...

Var man delar klasserna spelar ingen större roll. Ni lyckades få två jämnstora klasser och det är ju bra.
Sen tycker jag fortfarande att sportbåtar borde starta med övriga båtar. Hade det inte varit kul att segla mot Melges24?
Jag hoppas köpa en HP1030, hoppas den inte kommer klassas som sportbåt :-(
MEN den är väl en mellanting mellan X-99 och J/109 och ingendera är sportbåt så det borde vara lugnt...
Ang Starbåt & J/80 så seglade båda i sportbåtsklassen förra året...

Lycka till med arragemenget och låt oss hoppas på en stadig ökning år från år...

Mvh / Håkan

Anders Nilsson sa...

Hur det gick mot Melges 24 ser vi annars i totalen.
Att se dem komma bakifrån och plana om oss i Drogden rännan var helt otroligt kul. Vi låg ju ändå själva stadigt mellan 9.5 - 13 knop. Undrar vad de gjorde? Hade vi startat samtidigt hade vi aldrig fått chansen att se dem på det viset.

Anonym sa...

Jag skulle gissa på ca 15 knop...
Seglade Melges i Gbg tidigare och vår toppnotering var dryga 18 knop!
Båten går fantastiskt i höga farter, problemet är bara gipparna... :-(
Det är väldigt lätt att gå omkull då gennekern fyller efter gippen i riktigt hård vind...

Ha det /