söndag 30 december 2007

Det fanns visst fler bilder från säsongen 2007 som vi var med på




Ni ser oss i Lasse Hanséns First 36.7a Giséle i starten på Kullaseglingen 2007. Vi hade svårt att få luft i den lätta vinden men det lossnade snart.

lördag 29 december 2007

Racen för våren 2008 börjar sätta sig

Vårt preliminära kappseglingsprogram för våren 2008

3-4 maj North Sails Trim Cup i Vedbäck
30 maj-2 juni Fyn Cup i Bogense
14-15e juni Kullaseglingen i Helsingborg

8 Maj - Torsdagssegling i MSS
15 Maj - Torsdagssegling i MSS
22 Maj - Torsdagssegling i MSS
29 Maj - Torsdagssegling i MSS
5 Juni - Torsdagssegling i MSS
12 Juni - Torsdagsseglingen i MSS

Vad säger ni? Blir detta en bra vår?

Vad avslutar bättre Americas Cup året än en bild ifrån avslutnings-fyrverkeriet på Louis Vuitton Cup Acts 6&7 i Malmö?

Gott Nytt 2008!!!

Vi ses på banan.
Det är bara 4 månader till Trim Cup i Vedbäck.

Våran egen resultaträkning - 2007

Bilden är från Mumm-Stelton (den enda jag hittat som vi är med på) Kolla in SWE 449! )
Säsongen 2007

Säsongen blev lite rumphuggen med tanke på att vi sålde Grynet i juni. Det blev ändå mer seglat än jag och många i besättningen trodde när säsongen började båtlös. Detta mycket tack vare den otroligt generöse Lasse Hansén som lät oss köra så mycket vi ville i hans First 36.7a. Jag hoppas att Lasse också hade mycket ut av det själv som ständigt var närvarande med all sin erfarenhet om Öresund.
Det helt otroliga hände oss också att när Lasses båt var full och vi i princip var två besättningar så ställde Mattias Bodlund upp med Veja, gamla Grynet. Plötsligt landade vi i gammal välkänd terräng och nu ångrade jag naturligtvis att jag inte bara hade skickat med alla racing seglena till Mattias utan sålt mina nya D4 kolfiber/kevlar Gransegel till Stockholm. Vi fick klara oss med säsongen före seglena men det gick ju bra det också. Vi avverkade både Saltholm Runt och Mumm Stelton Cup i Veja.
Hur som helst så som besättning fick vi till det utan båt i både Kullaseglingen , Bornholm Runt, Ven Runt, Saltholm Runt och Mumm Stelton cup. En helt okay säsong tack vare Lasse och Mattias.
First 36.7an är en båt som jag tycker är betydligt enklare att både segla och prestera i än First 31.7an. Mer lättdriven och mer allround än First 31.7an tycker nog jag. Det känns som om båda har sin svaghet på lätt läns. Det viktigaste är som vanligt att inte tappa fart utan att skära och upp med häcken ur vattnet så att den våta ytan minskar. Detta är särskilt viktigt på 31.7an. I First 36.7an är det också viktig att hålla fart i båten på lätt kryss då kommer också höjdtagningen. Pina aldrig, det är looser strategi. Jag tyckte det var ganska lätt att hoppa ner och bara köra efter att vara van vid First 31.7an. Otroligt kul.
Resultaten då?
  • Kullaseglingen - 4a i totalen i Giséle, First 36.7an
  • Bornholm runt - 5a i klassen(sist) i Giséle, First 36.7an
  • Ven Runt - 2:a totalt, 1:a i klassen i Giséle, First 36.7an
  • Saltholm Runt - 12a totalt, 4:a i klassen i Veja, First 31.7an
  • Mumm Stelton Cup - 3:a i klassen i Veja, First 31.7an

Kullaseglingen bjöd på knivig segling i strömmarna i norra Öresund. Kul och svårt tvärs i sundet. Vi hade fantastisk nytta av Bent Elgaards lokalkännedom. Segeltrimmet hittade vi inte riktigt. första racet i båten. Dags att åka hem och läsa på. Det finns mycket skrivet om hur man får upp speeden på en First 36.7a. Webben är full med bra och relevanta tips. Quantums tips stämmer bäst för mig.
Bornholm runt var sommarens seglarupplevelse. Det hela handlade om att dra över Bornholmsgattet i kuling i stor båt. Vi skörade storseglet 10minuter efter start. Lasse klättrade ner och började sy medan vi bytade till 107% fock. 3 timmar senare kunde storen hissas orevad. Vindmätaren blåste av då det blåste 38 knop, apperent i och för sig men ändå. Killarna på railen fick sjögräs i drickan. Lasses upplåsbara flytväst utlöste när han satt och burkade. Vågorna närmade sig 3,5 meter höga, korta och räliga. Utmanande att driva båten men kul och nyttigt. Vi satte så småningom spinnaker och gjorde en fin spinnakersegling längs södra Bornholm och drog in nylonet precis innan broachen skulle varit ett faktum. Resultatet var kört men en nyttig segling för hela gänget.

Ven Runt blev vårt bästa resultat under hela säsongen. Racet startade i väldigt skiftande och lätt vind. Vi kom hyfsat iväg men trasslade med en X-båt i lä. De pinade sig upp och jag missbödömde deras förmåga att hänga sig kvar så det tog onödigt lång tid innan vi kom förbi. När vi närmade oss märket låg vi mycket väl till men vinden spelade oss plötsligt ett spratt och vi var tvungna att släppa förbi Kjell Widmark i en First 34.7. En J-105 smet också förbi. Vinden vred nu mot väst. Vi hade riggat med Lasses nyinköpta lätt länsspinnaker som Åke och Claes på Gransegel tydligt berättat för oss att den gäller inte på halvvind. Tur att det var lätt. Vi hade förmodligen inte ens fått köpa en ny av de obarmhärtliga segelmakarna om vi skadat den. Fartgarantin gällde definitivt inte. Vi fick köra med den hela vägen upp till Vens Norra och den var mycket riktigt inget vinnande vapen mot dessa två gennaker båtar. Framför oss hade vi också 2 X-35or. Efter Vens norra gippade vi först in mot Ven för att fånga vindarna från Backafallen. Spinnakern var perfekt för länsen på Vens sydsida. Vi satsade också på att runda längst in vid Vens södra. Detta visade sig vara en vinnande strategi. Vi kom om både First 34.7an och J-105an. Vi hade också närmat oss X-35orna när de gippade innåt. På sträckbogen mot Ålabodarna hände inte så mycket mer än att vi lyckades positionera oss för rundningen ganska väl för ett bra spår på kryssen. här gällde att krypa längs kusten innanför revlarna och få strömlä. Kryssen upp mot Råå gick bra och vi var väldigt förväntansfulla över hur det hade gått. 2:a totalt kan vi definitift leva på tills det är sjösättning igen.

Saltholm Runt. Denna tävling hade säsongens märkligaste klassindelning. Vi struntade i detta och körde vad Veja gick för. Vi hade mycket bra början på spinnakergången. Vi hängde bra med de större båtarna och hade Lasse Hanséns First 36.7a i lä. Vi hängde bra med på spinnakern men efter rundningen mot Flakfort drog naturligtvis Lasses gäng iväg. När vi närmade oss Flakfort verkade det som båtarna gick bättre som gått mot Saltholm först men i slutet så tappade de igen. Vi låg bra till efter halva kryssen och gick om en Hanse 342 med Isak Andersson vid rodret. Klart nöjda. Uppe mot Flakfort kom vi helt klart för långt ut åt höger (norr). Kom i otakt och tappade lite. Vi seglade båten bra med enda riktiga misstaget uppe vid Flakfort. Slutade fyra efter 3 H-båtar!
Mumm-Stelton Cup i mitt tycke vår bästa segling under säsongen. Båten är inte helt konkurrenskraftig i DH. Vi mäter ungefär som X-332 i DH. Lite tufft att klara. Vi hade inga i klassen denna gång men fick tampas med X-102, X-342, X-99 Special och några andra båttyper. Vi slutade 3a i klassen och hade X-99an och X-342an framför oss. Vi lyckades hålla alla X-102orna bakom oss. De har 8s/sjömil på oss trots att vi mäter samma i LYS. X-342an blev försvår. Vi hade dem bakom oss men de hade också 8s/sjömil till godo. De har 1.20 i LYS och vi har 1.19. Lite tungt som sagt men jag är mycket nöjd med vår segling.

Öresund Regattas resultatkavalkad - Öresundsseglarnas mästerskapsresultat 2007


Klassbåtar
Folkbåt

Svenska Mästerskapen
5:a Patrick Öberg, Nils Öberg, Stina Anderson - LBS

If-båt
Svenska Mästerskapen
2:a Janne Gustafsson, Kim Kristensen, Mats Dahlander - MSS
5:a Paul Kron, Martin Hartler, Per-Håkan Persson -MSS
6:a Per Damsby, Henrik Wiese, Magnus Bengtsson -LBS
Danska Mästerskapen
1:a Charlotte Jensen, Bent Aabin, Arvid Andersen -HVS
2:a Per Damsby, Magnus Bengtsson, Henrik Wiese - LBS
3:a Preben Lerche, Claus Alexandersen, John Hemmingsen - KDY
5:a Robert Nifelt, Magnus Granbom, Bjarne Jönsson - MSS
6:a Jan Gustafsson, Karl Kristensen, Kim Kristensen - Kragenæs

H-båt
Svenska Mästerskapen
3:a på SM Jacob Jacobsson med besättning - MSS
Övriga
5.a totalt på Tjörn Runt Per-Erik Wall med besättning -MSS

Express
Svenska Mästerskapen

8:a Martin Fridh, Boe Sjöberg, Anders Wennberg, Måns Larsson (Öresund from nu var dock inte detta när resultatet kom)

Spaekhugger
1:a Lars Røpke, Staal Martin, Jacob G Hansen - Helsingør/Svendborg/Fåborg
2:a Sørine, Dean Olsen, Gustav - Taarbæk Sejlklub
3:a Svend Sibbesen, Johnny Jensen, Peter Ørsted Sønderborg Yacht-Club/Hellerup Sejlklub
5:a Fred Holmberg, Christian Mohr, Lasse Köhler - MSS
A-Cat
Scandinavian A-Class Cup
1:a Pontus Johnsson TREBS
2:a Thomas Paasch SKS
3:a Marton Sörensen HS
Svenska Mästerskapen
1. Thomas Paasc SKS
2. Pontus Johnsson TREBS
Danska mästerskapen
1:a Pontus Jonsson - TREBS
2:a Thomas Paasc SKS

torsdag 27 december 2007

A-cat gänget allt mer aktiva i sundet


Allt fler A-catamaraner syns i Öresund. Under de senare 2 åren har det tillkommit flera seglare och klassen är absolut Öresunds aktivaste flerskrovsklass. Bilden är tagen under sommarens race utanför Limhamn. Det var fantastikt kul att se hur mycket farten, skärningsvinklarna på undanvinden, de långsamma slagen gör taktiken till en helt annan än vid enskrovssegling. Skillnaden är nästan som att jämföra med en helt annan sport.
Det är helt fantastiska kolfiberbyggen med många fantastiskt snygga detaljlösningar. Reglerna är inte särskilt begränsande:

Currently the main A-Class class rules are :
Min overall boat weight : 75 kg
Max overall boat length : 5.49 mtr (= still the old IYRU rule)
Max overall boat width : 2.30 mtr (= still the old IYRU rule)
Max sail area incl. mast : 13.94 sq. mtr. (= still the old IYRU rule)
No hydro foils allowed

De 75kg inkluderar segel och en 2kg vikt som ska kunna tas bort vid eventuella framtida viktreduktioner. Allt för att förlänga livslängden på båtarna. Båten seglas av en man och detta ger hela ekipaget en vikt kring 155kg.
Detta ska jämföras med Tornado som nyss åkte ur OS som väger 170 kg och har 2 mans besättning och då väger ca 325kg.
Man kan bara föreställa sig skillnaden i acceleration.

Vem vågar prova?

Seglare i Sundet - Jacob Jacobsson


Jacob Jacobsson med besättning fixade en 3e plats på årets H-båts SM i Kalmar. Jacob hamnade dock bara 9a på H-båts rankingen. Jacob fick se sig slagen i H-båtsrankingen av en annan Malmö besättning med Per-Erik Wall vid rodret. Per-Erik vann Tjörn Runt i H-båtsklassen och kom femma totalt. Jacob med besättning förlorade med bara 3 poäng mot Magnus Engdahl och hans besättning vid SM.
Det visade sig att min svägerskas brossas företag Wermtec sponsrade Magnus besättning. Släkten är som alltid värst eller vad säger ni så här efter julfirandet?

onsdag 19 december 2007

Autopiloten blir möjligen Raymarins kanske Nexus


Till Autopilot har jag valt Raymarin. Den går att få med trådlös fjärrkontroll och det bedömmer jag som viktigt när man kör själv. Även om jag aldrig ska lita på den så är det ju fint när jag seglar själv och behöver justera kursen utan att vara nära styrpanelen.
Vi ska ha varianten med Gyro som heter SmartPilot S1G(yro). Den är betydligt dyrare än Nexus men utan att ha provat så ska den ge mycket litet motstånd i styrningen och detta tycker jag är viktigt när den är bortkopplad.
Är det någon som har erfarenhet av denna eller Nexus?

Instrumenteringen till vår Dehler 34a börjar likna något - Vårt val blir Nexus NX2








Vi kommer att satsa på instrument från Nexus. Vi kommer att ha 3 Multi XL Mast Display på masten.
Nere vid navigationsbordet kommer vi att satsa på att ha en GPS plotter och styrenheten Nexus Multi control för mast dispayerna.
Jag har tänkt att de ska visa standardinställda värden. Jag vill inte gärna fastna i att vi ska fokusera på instrument under seglingen istället för att segla båten. Jag tror också att det blir enklare för alla ombord att hitta rätt om vi har samma värden som visas från segling till segling.
Jag har beställt båten utan instrumentkonsol på rufftaket för att rensa den på onödigt.
Givarna blir logg, ekolod och vindgivare. Kopplat till detta ska jag ha en sjökortsplotter. Någon som har en att rekommendera? Jag kollar på Garmin 5008 med touch screen?

fredag 14 december 2007

Strömmen i Öresund - är det så här enkelt?


Strömförhållandena i Öresund
Varje kappseglare inser strömmens betydelse. Att välja rätt väg i strömmande vatten är skillnaden mellan att segla i täten eller i kön. En futtig tiondels knops strömfördel ger ju hela 185 meter per seglad timme !
Öresundskretsen inom Svenska Kryssarklubben har gjort en hel del strömmätningar, speciellt av ytströmmarna. Resultaten har sammanfattats och publicerats i RHSS' medlemstidning "Roderbladet" av Karl Erik Walderyd.

En ström uppstår, när det finns en nivåskillnad mellan olika vattenområden. För sorlek och riktning av strömmen i Öresund gäller nivåskillnaden mellan Södra Kattegatt och Sydvästra Östersjön. De största nivåskillnaderna åstadkommes av speciella vindförhållanden, där i huvudsak vindriktningen har betydlese för strömmens riktning och vindstyrkan är av största betydelse på strömstyrkan. Hög- och lågtryckens läge över Västerhav och Östersjö har däremot mindre betydelse för skillnaden i vattenstånd. I allmäna termer gäller följande:
1. Generellt
Strömmen sätter norrut 60 -70 % av tiden. Till den nordgående övervikten bidrar alla vattendrag, som rinner ut i Östersjön och som ska avvattnas genom Sundet och Bälten. Men västliga och nordvästliga vindar ger i huvudsak sydgående ström cirka 30-40 % av tiden.
2. Västlig vind
Det blir högvatten längs hela Västkusten och norra Sundet, men lågvatten i södra delen av Sundet och sydvästra Östersjön. Därvid bildas det sydgående strömmar. Dock har det visat sig, att vindstyrkan måste överstiga 5 m/s för att säkra sydgående strömmar ska erhållas.
3. Nordvästlig vind
Denna vindriktning innebär högsta högvatten i södra Kattegatt och norra Öresund samt lägre vattenstånd i södra delen. Kraftiga sydgående strömmar blir följden.
4. Nordlig vind
Vinden ger ett högvatten i norra Sundet, men också ett ännu högre vatten i södra delen, eftersom vatten från hela Östersjön och Bottenhavet pressas ner till Södra delen. Följden blir nordgående Sundsström.
5. Ostlig vind
Vid denna vindriktning bildas det kraftigt lågvatten längs Västkusten och i norra Sundet., men medel- eller högvatten i södra delen. Det uppstår kraftiga nordgående strömmar.
6. Sydlig vind
Det blir lågvatten i södra Kattegatt och norra Sundet och ett visst högvatten i Sundets södra del, eftersom vattnet från de tyska och polska kusterna pressas upp mot Skånes sydkust och Sundets grunda område mellan Limhamn och Köpenhamn. Detta ger relativt kraftig nordgående ström.
7. Sydvästlig vind
Sydvästlig vind ger mindre säkra prognoser beträffande vattenstånd och strömmar. Sannolikt kan man förvänta sig mestadels nordgående ström.
8. Strömstyrka
Strömmens styrka ligger i allmänhet på mellan 0.5 och 1.0 knop och överskrider sällan 2 knop, vilket endast förekommer för vindstyrkor över hård vind. Dock har strömstyrkor omkring 5 knop uppmätts i norra Sundet och omkring 3 i södra.
Eftersom Sundets sjösand eroderas redan vid cirka 0.5 knops strömstyrka ger bottendjupet en direkt anvisning om, var strömmen flyter starkast. Men alla sanningar har sitt undantag: I området mellan Limhamn och Saltholm eroderas den hårda, flintstensarmerade kalkstensbotten mycket litet trots den krafiga ström, som ofta förekommer. Här räcker det inte med enbart sjökortet, utan man måste ta till eventuell lokalkännedom.

Hetast i Sundet - X-41

Är det X-41an Hvor'f det som ägs av danske Finn Krogh Rants som är hetast i sundet? Finn och hans besättning vann både klassen i Mumm-Stelton Cup och Seguin Cup 2007. Segern i Seguin Cup var ju lite cool eftersom det var den ende båten som hann i mål i första racet. Snacka om speed. Andra racet vann man också och behövde altså inte segla det tredje.

X-41an har precis blivit utnämnd till Sailing World magazines titel Boat of the year 2008. Det underligga är att man bara sålt en till USA av totalt 60 sålda.

torsdag 13 december 2007

Mästerskapen i havskappsegling 2008 avgörs som ett i öst och ett i väst


SM i havskappsegling 2008
Svenska Mästerskapen i havskappsegling kommer att avgjöras i Sandhamn under Sandhamn Open mellan 5 och 8 juni 2008.
EM i havskappsegling 2008
Europeiska Mästerskapen i havskappsegling kommer att avgöras i Marstrand 3-9 aug.

Mästerskapen kommer att seglas i ORC International.
Är det de gamla IMS-holkarna eller kommer det att vara IRC optimerade som gäller nästa år? Är regeln ändrad så det gör någon större skillnad på vilka som är hetast? Någon som sett några skillnader än?