lördag 12 november 2016

Statement from the President Carlo Croce - OS-klasserna föreslås bestå som de är 2020 och det ska vara könsneutralt 2024

OS-klasserna föreslås vara de samma 2020 i Tokyo som 2016 i Rio. Uttalandet har gjorts från President Carlo Croce och the Board of World Sailing så det lär väl bli så. 
Mer intressant tycker jag då att i uttalandet så finns också en notis om könsneutralitet. I uttalandet har gänget på World Sailing också sagt att 2024 ska det vara lika många kvinnor som män som deltar. Dags för klubbarna och Svensk Segling att verkligen satsa på tjejseglingen nu.
Dags att fokusera på tjejernas framfart på banorna till 2024. 

Vi har ett gäng som är grymt vassa idag. Några av dem:
  • Josefin Olsson 
  • Ida Svensson
  • Klara Wester och Rebecca Netzler 
  • Julia Gross och Cecilia Jonsson 
  • Lisa Ericson och Hanna Klinga 

Inför 2020 så är det nog dags för Svensk Segling att verkligen redan nu göra något åt saken. 2016 var det tunt med resultat både bland herrarna och damerna. Könsneutralt i alla fall på den fronten.
Får vi då se ännu ett OS med Finnjolle 2024? Hur många tjejer kommer att segla i en Finnjolle?
Blir det sista chansen 2020 för män med lite storlek? 2024 är Max hur som helst en vit man på väg mot 40-års åldern och förmodligen politskt sett ute ur leken. Många perspektiv som ska bli rätt i en politiskt korrekt värld.
För mig är det också jämlikhet att män stora som Finnjolleseglarna ska kunna deltaga. En utmaning om inte båttyper som Finnjolle är en del av programmet. Vi får för svensk OS-madeljskörd skull hoppas att Finnjollen får vara kvar. Det lär bli tufft i det poltiska spelet. Det räcker förmodligen inte att man säger "hon" om båtar.


2 kommentarer:

Pelle sa...

Genusfrågan genomsyrar snart allt. Båttypsvalet till OS är det verkligen en fråga om kön?

Anders Nilsson sa...

Skulle tro att valet av material handlar mest om att ha en jämn fördelning mellan aktiva så arrangemanget inte blir enkönat eller att vissa länder får fördelar på grund av storlek på seglaren.
Finnjollen som exempel är ju svår för länder med lättare personer från till exempel Japan och Thailand. Å andra sidan är ju båtar för lättare besättningar svåra för oss som är större.