På årets ORC World Championship var det fler än någonsin som körde One Design båtar. Det fanns också några One Design båtar som modifierats för att mäta bättre.
Det är ju naturligtvis så att seglar man i One Design fleet så har man en direkt respons i hur man ligger till på banan och hur båten svarar på omtrimning etc. Du får en direkt känsla av att du har koll. ORCi, precis som annan respitsegling, gör ju att du förlorar den direkta responsen och känslan för hur det går under racet. Den pulsen kan man ju aldrig ta ifrån OD-segling. Det är ju bara det att det blir ju så få race med en OD-fleet i större båtar som X-35 och Farr 30. Det är säkert en av anledningarna till att vi också ser fler OD båtar på ORC-VM.
Jag har haft en del diskussioner med X-35 seglare och Farr 30 seglare hur de upplever ORC-seglingen. Svaret är ju entydigt - entyp är roligare. De som har OD-konfigurerade båtar stör sig på de som modifierat sina entypsbåtar mot ORCi. De kan ju inte mäta sig mot dem och få ut racet i racet så att säga. Till exempel så behöver ju inte bästa X-35 vara den som är först i mål.
Tyska H.E.A.T hade modifierat sin Farr 30 och körde på ett GPH på 591.1 istället för de andra som körde på 581-584. De svenska körde på OD-konfiguration och två var före och två var efter H.E.A.T. Svårt att säga vad deras så kallade "optimering" gav dem.
Vad gällde X-35 så var fyra OD och två hade reducerade storsegel. X-35 OD hade placeringarna 16, 24, 34, 50 och de modifierade baltiska X-35orna 19 och 21. De hade ett mindre storsegel. Intoxicated och de två baltiska X-35orna vägde dessutom mer än OD och hade ett lägre GPH än de som var lättare och låg på minimivikten.
Det var en del diskussioner hur de kunde ha lägre mättal men de väger ju mer utan att ha lagt i bly. För mig är det ju då rättvisare att segla ORCi med X-35 än entyp om det finns båtar som väger 250kg mer än OD minimivikten. Det finns inget i deras mätbrev som säger att de lagt i bly.
Hur som helst så gick diskussionerna bland entypsseglarna på spåret att de borde ju mäta samma om de är entyp. Frågan jag ställer mig är ju om det är rättvist att segla entyp om det skiljer 250kg mellan båtarna?
Jag förstår entypsseglarna som vill köra entyp till 100%. Om det finns ett race vartannat år, som det är för X-35 i vår region, som ger en fleet så måste det ju ändå vara en finess med att också köra ORC mästerskapen för att använda sin båt.
Bland Farr 30 gänget gick en diskussion om de skulle sätta på peke och dra igång HP 30 klass istället för att köra ORCi. Då förstör man ju entypsbåten helt kan jag tycka. Insteget i Farr 30 entyp blir ju bara större om man ska segla HP 30 och entyp. Då ska man investera i gennaker och peke i en båt som nu är billig att skaffa. Känns inte som rätt väg att gå. Jag tycker Cheyenne-gänget visade att det går att hävda sig väl i en Farr 30 OD på ORC-mästerskapen.
16 kommentarer:
De som skrattar mest hela vägen till banken är segelmakarna, så länge ORC varar.
Farr 30 OD har en segelgarderob som är större än vad som tillåts i ORC Class C om jag har rätt för mig.
Att hålla en fräsch garderob till X-35 blir ju inte billigt när de mest tåliga dukarna NS 3Di och One Sails 4T inte får användas.
Så dyrt är det inte att hålla ett fräscht OD segelställ i X-35. Med 1 storsegel, 3 jib (light, medium, heavy) och 2 spinn räcker ett ställ minst i 5-6 år och då byter du din mediumfock en gång och ligger du på samma nivå som de båtar som tar medalj på VM. Det är en ändring på gång i X-35 OD regeln till 2017 som ska tillåta UHMWPE (Ultra high molecular weight polyethylene) som är det materialet i 3Di m.fl. En viss förlängning av livstiden för seglen är en anledning men också att du inte ska behöva ha två olika ställ för OD segling respektive ORCi, vill du sedan ha ORCi anpassade segel blir det såklart dyrare men då är det ett aktivt val.
Jag kan tycka att X-35 är i sitt OD utförande väl optimerad mot kryss/läns banor. Om man ska vara med på ÅF Offshore eller ORC-mästerskap så kan det vara motiverat med en Jib-top men det är ju det enda som möjligtvis saknas.
Inget man behöver ändra entypsregeln för men vill X-35 segla entyp kanske man ska styra upp hur den Offshore Jib-top designen skall vara.
Jag fick reda på att Cheyenne inte var helt entyp. De hade högre besättningsvikt och en kolfiber-bom vilket jag missade. Extra besättningsvikt gör ju en del skillnad. 625kg jmf med de andra på 525kg. ORC-regeln upplägg gör att besättningsvikt upp till defaultvikten, i det här fallet 550kg, är billig vikt. Kilona över "kostar" mer då man inte kompenseras för det extra motstånd som högre besättningsvikt ger.
Säger ju allt att segla omkring med 5-6 år gamla segel på ett VM. Tror faktiskt inte medaljvinnarna har det.
Nä, det har inte medaljvinnarna. Allt behöver inte vara nytt om de är bra i designen.
Kollar jag i vår garderob så är det i huvudsak storseglet, medium genuan, J3 och S2 som sitter uppe. Dessa är min erfarenhet att de måste vara fräscha. De andra seglen används mycket lite.
Vår S3, reacher och jib3.5 kommer nog inte att behöva bytas ut inom en 5-6 årsperiod. S1 möjligtvis.
Reachern har hittills kostat ca 25000kr per race timme. Det är mycket sällan vi hissat den och S3 och jib3.5.
Tja, det där är väl en hel vetenskap... Mina två cent efter 7 års mycket aktivt Farr 30-seglande blir följande: Vi har för det första alltid sökt entypssegling och det har gått betydligt bättre än vi trodde med våra entypscuper. Är det fem entypsbåtar på banan så är det tillräckligt tight för att vara kul och utvecklande, det spelar ingen roll att folk står på bryggan och garvande säger "ENtyp". Det är tveklöst entypsseglingen - även i mindre fält - som har gjort oss bättre då skillnaderna mellan båtarna är så små att man ser bättre om det man ändrar ger utdelning eller ej.
Med det sagt så är det ju lika viktigt att segla OFTA så vi har inte tvekat att segla både ORCi, IRC och SRS. Vi har alltid seglat på entypstalet* av det enkla skälet att vi vill ha det enkelt OCH kunna mäta oss mot andra Farr 30 i samma race. Erfarenheten är ju att båten inte går fortare på vattnet för att vi börjar skruva med mätetalet, men däremot tar sådan optimering TID. Tid som vi istället kan lägga på att träna på vattnet och t.ex. lära oss justera riggen, vilket på vår nivå alla dagar i veckan ger bättre utdelning än att mäta om båten. På vårt första ORCi SM 2008 hade vi två månader i båten och kom näst sist. Vän av mätetalsdebatter börjar förstås bråka om mätetalet men vi bestämde tidigt att teamet måste kunna segla båten på 100% innan vi funderar på sådant. Den inställningen har vi haft stor glädje av. Den utmynnade först 2010 i en 5:e plats på Gotland Runt i ORC B, 2013 en 4:e plats på ÅFOR i SRS A och 2014 med en 3:e plats på Farr 30 VM.
Min slutsats är att en kombination är bra - allt som får dig ut på vattnet för att utveckla din segling är av godo. Tid som läggs på mätetalsoptimering istället för segling kan vara värd en del om inte annat för att förstå ändringarna - men man skall absolut inte bli förvånad om det visar sig att "optimeringen" inte gav något. T.ex. har vi upptäckt att högre besättningsvikt "förstås" är önskvärt om det brallar på kryssen, men att båten blir mindre surfbenägen kan kosta mycket på en blåsig undanvind med mycket vågor... Så det är inte givet. Att skaffa mindre segel till en överriggad båt kan visa sig vara ett vinnande koncept om det blåser - men kanske inte för att mätetalet blir bättre utan för att båten blir mer hanterlig och "lättare" att segla? Men att entypssegling är det som ger den bästa utvecklingen i förhållande till nedlagd tid tror jag är svårt att säga emot. Självklart är det så att i en konsistent fleet LÄR man sig så småningom hur en IMX-40 skall gå i förhållande till en 40.7 etc men om man som i China Cup för några år sedan line:ar upp 25 40.7:or med identiska segel så blir det ändå något helt annat i start, rundningar båt-mot-båt etc.
Jag tillhör de som tycker mätetalsdebatter är både underhållande och intressanta men jag har för länge sedan insett att skillnaderna JAG som amatör kan skapa genom att mecka och mäta om båten är betydligt mindre än de jag kan åstadkomma genom att träna. Så är det förstås inte för alla, de som redan är bäst i de flesta lägen behöver mecka med materialet för att kunna ta medalj i mästerskap. Så är det i alla materialsporter från alpint, längdåkning, tennis, golf, rally, formel 1 - och segling. Var och en måste hitta sin nivå där. Det ena utesluter inte det andra.
(*) Ett race hade vi ändrad besättningsvikt men den var för att segla med de gubbar vi hade, inte för att "optimera".
Vet inte varför det står Unknown på mig men inlägget ovan kl 10:37 skrev alltså av mig - Patrick L.
110% enig.
TID som du skriver är avgörande om man lägger till att det är tillsammans i teamet och med kvalitet. Viktigt fö motivationen är att alla vet varför vi tränar på olika moment.
Här kan vi vara mycket bättre - det är inte vad jag i min position behöver träna på som är viktigast utan vad vi i teamet behöver träna på.
Finns bara en väg att gå. Hitta en likvärdig träningsbåt/partner, gärna lite bättre i allt så du kan jaga. Segla mycket och segla allt du kan vara med på.
Så sant. Man blir aldrig bättre än de bästa man tränar och tävlar mot.
Vi får se om vi kan få till en tränings camp i höst/vinter/vår innan ORC EM i Gdansk.
Nä, klart inte toppbåtarna vinner med 5-6 år gamla segel, det jag ville säga är att man inte behöver köpa nya segel bara för att vara med och kappsegla på hög nivå i X-35 klassen. Om man planerar sina inköp över tiden så kan man komma till ett VM med segel som är allt från nya till flera år gamla i garderoben och slåss om medaljerna.
Ett tips träna mkt läns. Lär dig segla läns med lovartslutning även när det blåser lite med hjälp av besättningsflytt - Din besättning ska lära sig känna båtens fart genom vattnet i kroppen. Visst kryssen är viktig men ok med medelfart där - och att man kommer rätt i skiftena, medelfart på kryss - men superfart på läns, det är där du kan göra klippen med att alltid ha bra båtfart. Kryssfart så att man rundar bland de 15 alltid ungefär - och sen jobba med länsfart - vinkel, lutning, aktiv styrning. Överbearbeta inte att ligga och träna kryssfart - satsa på länsen. Även taktiskt. Ut och kör länsträning med din besättning i C55 så de lär sig hur lutning påverkar båtens fart i vattnet.
Funderat på det du skriver om att vissa X-35 väger 250 kg mer än OD, hur det kan gå till förstår jag inte om det inte är så att de lastat i båten en massa utrustning som inte är med när man väger enligt OD regeln. När vi seglade VM i Malmö 2013 och båtarna vägdes var alla båtar inom OD viktspannet 4490 - 4590 kg.
Sen läste jag en kommentar påå Blur.se om att man inte väger båtarna i ORCi utan mäter flytläget och på något sätt får fram en vikt, kan det vara så det är gjort?
Skrovfilen (som ger skrovvolumen), vattnets densitet och flytläget i för och akter ger båtens vikt genom att beräkna vikten av det undanträngda vattnet.
Skicka en kommentar