På Rolex Middle Sea Race hade vi på Dehler 34SV WinDriven möjligheten att studera Kuka Light på nära håll. De startade bakom oss och kom efter ganska långt tid ifatt. Vi körde bidevind och förvånades faktiskt över hur illa hon gick.
Den platta botten och slagen gör henne säkert snabb i teorin men när vi kollade så känns det inte rätt. Hon sätter fart, fören dyker, hon bromsas upp och lutar. Nya tag. Accelererar men dyker igen och stannar.Fören djupt i vågen med tvärnit som följd.
Lutar i tvärniten.
Accelererar men är snart på
näsan igen. Akilaria 40 och Pogo 40 var betydligt snabbare. Måste kännas jobbigt. Kan ju vara så att med tiden så lär de sig segla henne men snabb på bidevind var hon inte.
4 kommentarer:
Det låter ju inte så bra, men en del av detta kan ju bero på att hon antagligen är lättare än en class 40 vilket kan göra att hon stannar upp mer i vågorna. Class 40 har ju svårt att stå upp mot tex First 40 på kryss i lite sjö, vilket väl har att göra med både vikt och bredd att göra. Men det kan ju inte vara kul att få stryk när man säkerligen lagt ner ganska mycket pengar på båten!
Vi seglade om Class 40 två ggr under racet. Särskilt i det lätta så hade de svårt.
Konstigt, de hävdar ju själva att hon är grymt snabb även på kryss: "Some examples of speed… Upwind speed: we sail currently in 14/15 knots of breeze with about 11 knots of speed with a true angle around 45 degrees"
Kuka Light underpresterade på bidevinden över till Sicilien. Bilderna jag tog tycker jag visar varför. Kan tänka mig att hon funkar bättre på kryss i plattvatten.
Många var övertygade att de borde ta sig en fundering på att designa om kölen.
Jag är däremot övertygad om att hon stod på näsan och hade svårt att "ta sjön" med sitt fylliga förskepp. Kanske var det slagen som gick ända fram som spökade?
Skicka en kommentar