måndag 1 oktober 2012

Hearing på lördag efter Amager Cup, Lynetten - Case Grynet?

Som case kan det vara intressant innan vi ser utslaget.
I juni var vi över i Danmark och körde Amager Cup i Lynetten. Efter protestförhandlingarna så annulerades racet och vi seglade hem utan resultat.
Det visade sig att en X-99 seglare överklagade protestkommitténs beslut till Dansk Sejlunion att annulera hela racet. Nu visar det sig att han fick rätt och de löb som inte hade några protester ska resultaten giltigförklaras.
De parter som var inblandade i protester blir nu kallade ny protestförhandling som ska avgöra vilket håll som var rätt.

Upprinnelsen till protesten var första rundningen. I seglingsföreskrifterna kunde man lösa följande:
- Rundningen av första märket framgår av banskiss.
- Banskissen visar babordsrundning.
- I appendix står det att rundningsriktningen indikeras av röd och grön flagga.

Fakta:
- Seglingsledningen påstår att de hissat grön flagg.(inget vi uppfattade men man måste ju tro dem?)
- Inte särskilt många seglare uppfattar den gröna flaggan då linjeflaggan är röd.
- Löb 1 - alla gör en babordsrundning
- Löb 2 - en X-99 rundar för styrbord, den andra ändrar sig och rundar båda håll. Resten rundar för babord.
- Löb 3 har också protester men de flesta rundar för babord.
- Löb 4 ingen protesterar.
- Rundar man för styrbordshalsar så seglar man dessutom mer än 180grader runt märket.

Vi hävdade i protestförhandlingarna att:
- Rundningsriktningen är inte tydligt definerad och sökte därför kompensation av seglingsledningen. Vår begäran att få kompensation består bara i att samtliga resultat ska räknas.
- Röd och grön flagg indikerar rundningsriktning men det står inte någon definition vad denna indikering är.
- Orimligt att mena att föreskrifterna varit tydliga om 75% av fältet seglat fel.

Hur kommer utgången av hearingen bli på lördag?
Jag har försökt vara så objektiv jag kan i vad jag skrev. Jag vill inte göra en stor grej av detta men som Case är det intressant tycker jag.
Personligen hoppas jag på att de godkänner båda hållen och att vi ses nästa år och gör upp om saken på banan igen.

4 kommentarer:

Jonas Jemt sa...

Detta visar hur viktigt det är att seglingsföreskrifter skrivs på ett begripligt och rätt sätt, tycker man som seglare att det är otydligt vas som gäller. Så ta upp det på skepparmötet.

Anders Nilsson sa...

Det kan man bara säga efteråt när vi ser resultatet.
Alla var nog övertygade när de startade vad som gällde. Instruktionenra måste vara på plats och vara tydliga. Enkelhet är viktigt. Att presentera banan med olika signaler ute på havet ökar risken för tokigheter. I nämnda fall så presenterades alla märken på en tavla utom det första.

Jonas Jemt sa...

Signaler på sjön har väl Vedbaek haft på Mumm/Stelton/Gordon/Jamesons Cup i många år.

Skriver du seglingsföreskrifter för "enkla" så kan det öppna för fler tolkningar.

Anders Nilsson sa...

Jag menar bara att presenteras banan på land innan rorsmansträffen finns det som du säger möjlighet att fråga. När den presenteras på havet som i det här fallet finns ju ingen att fråga om något är oklart.